آب زیرزمینی چیست؟ :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




آب زیرزمینی چیست؟


آب بیش از 70٪ سطح زمین را آب پوشانده است. اما از این آب، فقط 1٪ به راحتی برای استفاده انسان در دسترس است و از این 1٪، 99٪ آن به عنوان آب زیرزمینی در زیر پاهای ما ذخیره می شود. همه ما به نوعی به آب های زیرزمینی اعتماد می کنیم، بنابراین مهم است که این منبع حیاتی را درک کنیم. آب زیرزمینی آبی است که در زیر زمین در شکافها و فضاهای موجود در خاک، شن و سنگ یافت می شود. از طریق سازه های زمین شناسی خاک، شن و ماسه و سنگ هایی به نام سفره های آب ذخیره می شود و به آرامی حرکت می کند.



چقدر به آب زیرزمینی وابسته هستیم؟

  • آبهای زیرزمینی برای 51٪ از کل جمعیت ایالات متحده و 99٪ از جمعیت روستایی آب آشامیدنی تأمین می کنند.
  • آب های زیرزمینی به رشد غذای ما کمک می کند. 64٪ آب زیرزمینی برای آبیاری برای پرورش محصولات زراعی استفاده می شود.
  • آب های زیرزمینی در بسیاری از فرآیندهای صنعتی یک جز مهم است.
  • آب های زیرزمینی منبع شارژ دریاچه ها، رودخانه ها و تالاب ها است.

بیش از 50 درصد مردم ایالات متحده، تقریباً همه کسانی که در مناطق روستایی زندگی می کنند، از آبهای زیرزمینی برای نوشیدن آب استفاده می کنند. بیشترین کاربرد برای آبهای زیرزمینی آبیاری محصولات است. منطقه ای که آب از آن سفره را پر می کند منطقه اشباع نامیده می شود. بالای این منطقه، سطح آب نامیده می شود. سطح آب ممکن است فقط یک پا در زیر سطح زمین قرار داشته باشد یا صدها فوت پایین بنشیند.


آبخوان
سفره های زیرزمینی معمولاً از سنگ ریزه، شن، ماسه سنگ یا سنگ شکسته مانند سنگ آهک تشکیل شده اند. آب می تواند از طریق این مواد حرکت کند زیرا آنها دارای فضای بزرگ متصل هستند که باعث نفوذ پذیری آنها می شود. سرعت جریان آب زیرزمینی به اندازه فضاهای موجود در خاک یا سنگ و میزان اتصال فضاها بستگی دارد.

آبهای زیرزمینی را تقریباً در همه جا می توان یافت. سطح آب ممکن است عمیق یا کم عمق باشد. و ممکن است بسته به عوامل زیادی افزایش یا سقوط کند. باران شدید یا ذوب برف ممکن است باعث بالا آمدن سطح آب شود یا پمپاژ شدید منابع آب زیرزمینی ممکن است باعث سقوط سطح آب شود.


باران + آب زیرزمینی
منابع آب زیرزمینی با ذوب باران و برف که به داخل شکاف ها و شکاف های زیر سطح زمین نفوذ می کند، دوباره پر شده یا دوباره شارژ می شوند. در برخی مناطق جهان مردم با کمبود جدی آب روبرو هستند زیرا آب زیرزمینی با سرعتی بیشتر از میزان جبران طبیعی مصرف می شود. در مناطق دیگر آبهای زیرزمینی توسط فعالیتهای انسانی آلوده می شوند.

آب موجود در سفره های زیرزمینی به طور طبیعی از طریق یک چشمه به سطح زمین منتقل می شود یا می تواند به دریاچه ها و نهرها تخلیه شود. آب های زیرزمینی را می توان از طریق یک چاه حفر شده در سفره آب نیز استخراج کرد. چاه لوله ای در زمین است که با آب زیرزمینی پر می شود. این آب را می توان توسط پمپ به سطح زمین آورد. اگر سطح آب به زیر ته چاه بیفتد، ممکن است چاه های کم عمق خشک شوند. بعضی از چاه ها که چاه های آرتزیان نامیده می شوند، به دلیل فشارهای طبیعی که باعث فشار آب به خارج و خارج شدن آن می شوند، نیازی به پمپ ندارند.

در مناطقی که مواد بالای آبخوان قابل نفوذ است، آلاینده ها می توانند به راحتی در منابع آب زیرزمینی فرو روند. آب های زیرزمینی می تواند توسط محل های دفن زباله، مخازن سپتیک، مخازن گاز زیرزمینی دارای نشت و آلودگی و در اثر استفاده بیش از حد از کودها و سموم دفع آفات آلوده شود. اگر آب های زیرزمینی آلوده شود، نوشیدن دیگر بی خطر خواهد بود.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools