فاجعه یخچال اوتاراخند: تلاش برای نجات 200 مفقود در هند :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




فاجعه یخچال اوتاراخند: تلاش برای نجات 200 مفقود در هند


نیروهای اورژانس در حال جستجوی 200 نفر هستند که هنوز در اثر سقوط قطعه ای از یخچال هیمالیا در رودخانه و ایجاد سیل عظیم در شمال هند و در نتیجه کشته شدن 18 نفر، مفقود شده اند. سیلاب یکشنبه یک سد را ویران کرد و یک جریان عظیم در یک دره در ایالت اوتاراخند براه انداخت. اعتقاد بر این است که بیشتر مفقودین کارگران دو نیروگاه برق آبی هستند. تلاش نجات در چندین مکان متمرکز شده است، از جمله تونلی به طول بیش از 200 متر (656 فوت). بیش از 30 نفر ظاهرا در داخل حبس شدند که سیل آب یخ زده دره را جابجا کرد و سنگها و زمین را با سرعت حرکت داد. از آن زمان دیگر هیچ تماسی با آنها وجود نداشته است. تیم های امداد و نجات امیدوارند تا شب تونل را پاکسازی کنند. صدها نیرو، شبه نظامی و بالگرد نظامی برای کمک به اقدامات امداد و نجات به منطقه اعزام شده اند. تحقیقات در مورد علت تخریب یخچال هیمالیا ادامه دارد.


یک نفر در بیمارستان، لحظه طغیان تونل را توصیف کرد:

"ما فریادهایی را شنیدیم، " بیرون برو، بیرون برو ". ما نمی دانستیم چه اتفاقی می افتد. ما برای فرار شروع به دویدن کردیم که نیروی آب از دهانه تونل وارد شد. ما به [سقف] تونل چسبیدیم. حدود یک ساعت نگه حبس بودیم. با کم شدن آب، آرام آرام بر روی سنگهای بزرگی که می ریختند بالا رفتیم تا نفس بکشیم. امیدمان را از دست داده بودیم. فکر نمی کریدم زنده بمانیم"


پلیس اوتاراخند گفت که در حوالی ساعت 11:00 به وقت محلی (05:30 به وقت گرینویچ) یکشنبه، بهمن رخ داد و سدی را که به عنوان پروژه برق آبی ریشیگانگا معروف است تخریب کرد. پلیس گفت که این برخورد آب را در امتداد رودخانه دالیگانگا بوده و به یک پروژه برق دیگر در پایین دست در منطقه تاپوانان آسیب رسانده است.


مقام ارشد پلیس گفت: پلی در منطقه تاپووان که 13 روستا را به هم متصل می کرد در بهمن شکسته شد. بسته های غذایی در برخی از این روستاها از هوا ریخته می شد.


یک شاهد سیل درخشش را با "صحنه ای از یک فیلم بالیوود" مقایسه کرد. کارگران اورژانس پیش از این دهها روستا را تخلیه کرده بودند، اما بعداً مقامات اعلام کردند که خطر اصلی سیل از بین رفته است. نیروهای اورژانس 16 کارگری را که در داخل تونلی پر از آوار محبوس شده بودند نجات دادند. تصور می شد بین 35 تا 40 نفر دیگر در تونل دوم محبوس شده اند. نیروهای اورژانس به دهانه تونل 2.5 کیلومتری (1.5 مایل) رسیده اند و در حال پاکسازی منطقه با تجهیزات سنگین هستند.


آشوک کومار، رئیس پلیس ایالت، به خبرگزاری رویترز گفت: "ما در حال تلاش برای باز کردن تونل هستیم." وی افزود: نجاتگران 150 متر داخل رفته اند. مدیرکل نیروی ملی واکنش به بلایا به خبرگزاری ANI گفت که عملیات نجات ممکن است تا 48 ساعت طول بکشد.


اوتاراخند، در هیمالیای غربی، مستعد سیل و رانش زمین است. اعتقاد بر این است که حدود 6000 نفر در سیل ماه ژوئن 2013 که توسط شدیدترین باران های موسمی در دهه های گذشته ایجاد شده است، کشته شده اند.



چه عواملی باعث تخریب یخچال شد؟ دوری از مکانی که این اتفاق افتاده است به این معنی است که تاکنون کسی پاسخی قطعی ندارد. کارشناسان می گویند یک احتمال این است که بلوک های یخی عظیم یخچال را به دلیل افزایش دما شکسته و مقدار زیادی آب آزاد کنند. این می توانست باعث سقوط بهمن سنگ و گل شود. داهال، یک یخچال شناس ارشد پیش از این در موسسه دولتی Wadia از زمین شناسی هیمالیا گفت: "این یک احتمال قوی است زیرا مقدار زیادی رسوب به سمت پایین جاری می شود." احتمال دیگر این است که بهمن یا رانش زمین ممکن است برای مدتی رودخانه را سد کرده و باعث ترکیدن آن پس از بالا آمدن سطح آب شود.


فاجعه روز یکشنبه منجر شده تا گروه های محیط زیست برای بررسی پروژه های برق در کوه های حساس به محیط زیست شده است. بیتش، مدیر مرکز کاربردهای فضایی اوتاراخند، به خبرگزاری فرانسه گفت: "بهمن پدیده های مشترک در حوضه آبریز است." "زمین لغزشهای عظیمی نیز مرتباً رخ می دهد." اوما بهارتی، وزیر پیشین منابع آب، گفت که او پیش از این علیه خطرات پروژه های برق در گنگ و انشعابات آن صحبت کرده است.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools