سهم محیط زیست در قانون آب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




سهم محیط زیست در قانون آب


سهم محیط زیست در قانون آب دیده شود تا فاتحه فلات مرکزی را نخوانیم

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه قانون آب باید محیط زیست را در اولویت خود قرار دهد، گفت: اگر آبخوان‌ها را از دست بدهیم باید فاتحه فلات مرکزی را بخوانیم. از این‌رو نیاز داریم که به این مسئله به‌صورت جدی در قانون آب پرداخته شود. 


پیش‌نویس قانون آب درحالی طی بهمن ماه امسال در مراسمی با حضور وزیر نیرو رونمایی شد که انتقاد محیط زیستی ها  را به‌دنبال داشت. شورای هماهنگی تشکل‌های محیط ‌زیست و منابع طبیعی کشور بیانیه‌ای ۱۰ بندی خطاب به همه دست‌اندرکاران حوزه آب و ذی‌نفعان مدیریت منابع آب کشور منتشر و تاکید کرد که از تعجیل در تهیه و تدوین قانون آب پرهیز شود چرا که تدوین و تصویب قانونی با چنین ابعاد گسترده و اثرگذاری نباید یک‌طرفه و عجولانه باشد.


وزارت نیرو نیز اعلام کرد که تا اواخر اسفند ماه تمامی گروه‌ها فرصت دارند که نظرات و پیشنهادهای خود را درخصوص پیش‌نویس قانون آب اعلام کنند.


مدیریت آب باید به‌صورت فرابخشی باشد

علی مریدی - مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست - در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه موضوع ساختار مدیریت آب در کشور موضوع مهمی است و بسیاری بر این باورند که دیگر وزارت نیرو نباید متولی بی‌قید و شرط آب در کشور باشد، اظهار کرد: از آنجایی که آب جنبه‌ای فرابخشی دارد مدیریت آن نیز باید به‌صورت فرابخشی باشد و تمام دستگاه‌های ذی‌ربط و حتی مردم در مدیریت و اجرای قانون آب نقش داشته باشند.


وی در ادامه با بیان اینکه در قانون توزیع عادلانه آب، مدیریت آب کاملا با وزارت نیرو بود، تصریح کرد: درحال‌حاضر این رویکرد مورد پذیرش متخصصان و دستگاه‌ها نیست و این اعتقاد وجود دارد که جایگاه آب باید جایگاهی فرابخشی باشد.


مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: علاوه بر این تاکید ما بر این است که جایگاه محیط زیست و حق‌آبه‌های زیست محیطی باید در قانون آب پررنگ باشد. در حال‌ حاضر ما مشکلات زیادی در زمینه خشک شدن تالاب‌ها، طوفان‌های گرد و خاک، فرونشست زمین و... داریم که لازم است در قانون آب به این موضوعات پرداخته شود و راه‌حل‌هایی مشخص برای حل این مشکلات در نظر گرفته شود.


قانون آب باید چارچوب محکم و استواری برای جلوگیری از فرونشست زمین داشته باشد

مریدی با تاکید بر اینکه باید قانون آب چارچوب محکم و استواری برای جلوگیری از فرونشست زمین داشته باشد، گفت: چندین سال پیش متخصصان درباره پدیده فرونشست تذکر می‌دادند و اعلام خطر می‌کردند اما اکنون این خطرها به‌واقعیت پیوسته و تبدیل به یک بحران شده است. پس باید از وقوع فاجعه جلوگیری کرد چراکه درحال‌حاضر بسیاری از دشت‌های ما نشست کرده‌اند و به زیرساخت‌ها، ابنیه تاریخی و... آسیب وارد شده است. از سویی دیگر فرونشست زمین سبب خواهد شد که سفره‌های آب زیرزمینی را نیز از دست بدهیم.


به گفته وی آبخوان‌ها نقشی حیاتی در بسیاری از مناطق کشور ما دارند. بسیاری از مناطق در ایران ازجمله فلات مرکزی کاملا وابسته به آب‌های زیرزمینی است و اگر این آبخوان‌ها را از دست بدهیم، به‌تدریج با مهاجرت جمعیت مواجه می‌شویم و باید فاتحه فلات مرکزی را بخوانیم. از این‌رو نیاز داریم که به این مسئله به‌صورت جدی در قانون آب پرداخته شود. 


پرداخت حق‌آبه تالاب‌ها و نیاز آبی محیط زیست در اولویت قانون آب قرار گیرد

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه تصریح کرد: لازم است که در قانون آب، حق‌آبه تالاب‌ها و نیاز آبی محیط زیست در اولویت قرار گیرد و پس از پرداخت حق‌آبه محیط زیست و تایید سازمان حفاظت محیط زیست، برای مصارفی از جمله شرب، صنعت و کشاورزی برنامه‌ریزی شود. پافشاری ما بر این است که برای تصمیم‌گیری در حوزه آب، محیط زیست سهم خود را در ابتدا دریافت کند. متاسفانه طی سالیان گذشته محیط زیست در اولویت چندم پرداخت حق‌آبه بوده است و حتی گاهی هیچ آبی به‌عنوان حق‌آبه زیست محیطی پرداخت نشده است بنابراین این موضوع باید در قانون آب لحاظ شود. 


مریدی با اشاره به اینکه اگر تالاب‌های ما در کشور خشک شوند، سفره‌های آب زیرزمینی نیز خشک خواهند شد، اظهار کرد: درنتیجه این‌ها با فرونشست زمین مواجه می‌شویم. اگر تالاب‌ها آب داشته باشند و بتوانند ارزش‌های اکولوژیک خود را حفظ کنند بسیاری از معضلات در حوزه محیط زیست ازجمله طوفان‌های گرد و خاک، فرونشست زمین - که اکنون نگرانی‌های بسیاری درخصوص این مورد در نقاط مختلف کشور و حتی جنوب تهران داریم - و... حل خواهد شد.


نگران کیفیت آب هستیم

وی افزود: از سویی دیگر ما نگران کیفیت آب نیز هستیم. بسیاری از فاضلاب‌های شهری و روستایی در کشور ما بدون اینکه تصفیه شوند وارد منابع آبی می‌شوند و درنتیجه کیفیت منابع محدود آبی ما را کاهش می‌دهند. ما به‌دنبال آن هستیم که در قانون آب به این موضوع نیز پرداخته شود که هم از بعد کمی و هم از بعد کیفی آب مطلوبی برای محیط زیست داشته باشیم.


مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه ما برای حفظ حیات خود و نسل‌های آینده باید به این موارد توجه کنیم، گفت: اگر از الان به فکر حل این مشکلات نباشیم به‌تدریج یک بیابان به نسل آینده تحویل خواهیم داد.


مریدی در پایان با اشاره به اینکه پیش‌نویس قانون آب هنوز نهایی نشده و مالکیت آن که جنبه فقهی و حقوقی دارد همچنان درحال بررسی است، تصریح کرد: ما نقطه نظرات خود را به وزارت نیرو رسما اعلام کرده‌ایم و پیگیر هستیم که جایگاه آب در حوزه محیط زیست به‌درستی تعریف شود.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools