پروژه مدل سازی هیدرولوژیک آب در جمهوری دموکراتیک خلق لائو :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




پروژه مدل سازی هیدرولوژیک آب در جمهوری دموکراتیک خلق لائو


آب در جمهوری دموکراتیک خلق لائو برای زندگی و فرهنگ ضروری است. بیش از یک سوم تولید ناخالص داخلی و 75 درصد اشتغال حاصل از کشاورزی معیشتی است که وابستگی زیادی به بارندگی و رودخانه های لائوس دارد. به طور سنتی، جمهوری دموکراتیک خلق لائو (PDR لائوس) یک کشور غنی از آب در نظر گرفته می شد، اما افزایش تقاضا برای آب، به ویژه در فصل خشک، فشار بر منابع آب است. تغییرات آب و هوایی نیز بر منطقه تأثیر می گذارد، زیرا کیفیت آب تحت تأثیر افزایش دما و زیرساخت های آب در معرض خطر افزایش سیلاب ناگهانی است.


در پاسخ، دولت PDR لائوس در حال اجرای یک سری اصلاحات در زمینه آب است، از جمله تدوین استراتژی ملی منابع آب و برنامه اقدام 2016-2020 و اصلاحات اساسی در قانون آب و منابع در سال 2017 به تصویب رسیده است. قانون جدید در مورد حمایت بهتر است منابع آب و استفاده پایدار برای حمایت از توسعه اقتصادی ملی.


پشتیبانی از این اصلاحات برنامه مدیریت یکپارچه منابع آب مکونگ (MIWRM) است که توسط بانک جهانی تأمین می شود، که به دنبال ایجاد نمونه های خوبی از عملکرد مدیریت منابع آب یکپارچه در مقیاس های محلی، منطقه ای و حوزه رودخانه است.


پروژه

eWater تحت برنامه MIWRM برای پشتیبانی از واحد مدل سازی هیدرولوژیکی منابع طبیعی و محیط زیست موسسه تحقیقات منابع طبیعی PDR Lao (NRERI) برای ایجاد توانایی خود در ایجاد و استفاده از مدل های آب برای ارزیابی منابع آب، مدیریت پایدار آب و حمایت از سیاست گذاری و تصمیم گیری سرمایه گذاری درگیر شد. .


مدلهای منابع آب سطحی برای چهار حوضه ؛ Xe Bang Fai، Xe Bang Hieng، Xe Don و Xe Kong با استفاده از سیستم عامل eWater Source ساخته و کالیبره شدند. این مدل ها برای ارزیابی مورد استفاده قرار گرفتند:

  • در دسترس بودن کل آب از رواناب سطحی
  • انتقال آب بین حوضه
  • نیاز و مصرف آب برای مصرف کنندگان خانگی، صنعتی و کشاورزی
  • عملیات و تولید انرژی برق آبی.


عرضه و تقاضای آب به صورت ماهانه خلاصه شده و تأثیرات توسعه منابع آب بر الگوهای جریان طبیعی مورد ارزیابی قرار گرفت.


علاوه بر این، برای درک تأثیرات نسبی گزینه های مختلف توسعه منابع آب در حوضه Xe Kong، چهار سناریو توسعه ارزیابی شد:

  • شرایط فعلی (2017)
  • توسعه انرژی آبی
  • توسعه آبیاری
  • توسعه ترکیبی



هر سناریو تحت شرایط آب و هوایی تاریخی و یک سناریوی تغییر اقلیم ارزیابی شد. این ارزیابی اولیه در تلاش است تا نشان دهد مدل سازی قدرت می تواند به فرایند تصمیم گیری منجر شود و از توسعه ارزیابی سناریوی دقیق بعدی مطلع شود.


غلبه بر محدودیت های داده

به طور سنتی، مدل سازی آب خوب به داده های اندازه گیری شده با کیفیت بالا متکی است. با این حال، چنین داده هایی اغلب در کشورهایی مانند PDR لائوس غیر معمول است. برای پرداختن به این مسئله، بسیاری از داده های مورد استفاده در مدل سازی از مجموعه داده های جهانی و از راه دور سنجیده شده و در برابر داده های اندازه گیری شده محدود کالیبره شده اند.


با وجود داده های اندازه گیری محدود، کالیبراسیون خوب در هر چهار حوضه به دست آمد، نشان می دهد که بستر مدل Source ابزاری موثر برای محیط های کم داده است. از همه مهمتر، Source توانایی درهم آمیختن داده های اضافی را همزمان با در دسترس بودن دارد که به تدریج قابلیت اطمینان و دقت را با گذشت زمان افزایش می دهد.


پیاده سازی

این پروژه به افزایش ظرفیت مدیران آب در PDR لائو برای ساخت و استفاده از مدل های آب کمک کرده است. چهار مدل ساخته شده برای این پروژه به مدیران آب اطلاعات حیاتی و ابزارهای جدیدی برای پاسخگویی به چالش های نوظهور مدیریت آب می دهد، مانند:

  • آب سالیانه و فصلی
  • الگوهای جریان آب سالانه و فصلی، و اینکه چگونه این از شرایط طبیعی متفاوت است
  • مصرف سالانه و فصلی آب
  • کمبود واقعی و بالقوه آب
  • نیازهای برق آبی و تأثیرات آن بر الگوی جریان و تعادل آب


خروجی های نمونه از مدل در شکل های زیر نشان داده شده است، آنها اطلاعات عملی قابل فهم را برای هدایت تصمیم گیری ارائه می دهند.



توجه: برای Xe Bang Fai ظرفیت نصب شده نشان دهنده پروژه برق آبی NamTheun 2 است که در خارج از حوضه واقع شده و آب را به حوضه هدایت می کند.



خلاصه ای از تقاضای متوسط ​​آب سالانه و کسری تأمین (که به عنوان مقادیر منفی نشان داده می شود) برای چهار حوضه.


ظرفیت سازی

ایجاد توانایی تیم مدل سازی هیدرولوژیکی NRERI محور اصلی پروژه بود. eWater آموزش متناسب با منبع را ارائه داد و در ساخت چهار مدل و توسعه سناریوهای مورد آزمایش با تیم همکاری نزدیک داشت.



شرکت کنندگان در یک کارگاه آموزشی برای تهیه سناریوها برای حوزه Xe Kong. شرکت کنندگان از NRERI، سایر آژانس های دولتی PDR لائوس، بانک جهانی و eWater بودند.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools