تأثیرات آب و هوا بر منابع آب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




تأثیرات آب و هوا بر منابع آب


عواقب اصلی تغییرات آب و هوایی مربوط به منابع آب، افزایش دما، تغییر در الگوی بارش و پوشش برف و احتمالاً افزایش دفعات جاری شدن سیل و خشکسالی است. بسته به منطقه، تغییرات آب و هوایی تأثیرات متفاوتی روی آب اروپا خواهد داشت. دمای بالاتر به طور کلی چرخه هیدرولوژیکی جهانی را تشدید می کند. روند بارندگی سالانه در اروپا نشان می دهد که شمال اروپا طی قرن گذشته 10٪ -40٪ مرطوب تر بوده است، در حالی که جنوب اروپا تا 20٪ خشک تر شده است. طی قرن گذشته میزان تخلیه سالانه رودخانه در برخی مناطق مانند اروپای شرقی افزایش یافته است، در حالی که در مناطق دیگر مانند جنوب اروپا کاهش یافته است.


تغییر آب و هوا همچنین ممکن است به طور قابل توجهی تغییر فصلی در جریان رودخانه را تغییر دهد. دمای بالاتر باعث محدود شدن برف در شمال اروپا و مناطق کوهستانی می شود. این امر، همراه با بارش کمتری که به دلیل بارش برف رخ می دهد، منجر به رواناب بالاتر در زمستان در رودخانه های شمال اروپا و کوهستان، مانند راین، راین، پو و دانوب می شود. علاوه بر این، ذوب شدن زودتر بهار منجر به تغییر در سطح اوج جریان می شود. در نتیجه کاهش مخزن برف و کاهش یخچال های طبیعی، آب کمتری برای جبران میزان کم جریان در تابستان وجود خواهد داشت.


تغییر آب و هوا تمایل به افزایش دفعات و شدت بارندگی دارد. ممکن است در وقوع سیلاب به دلیل حوادث شدید بارندگی افزایش یابد. شارژ آب زیرزمینی نیز ممکن است با کاهش در دسترس بودن آب زیرزمینی برای آب آشامیدنی در برخی مناطق تحت تأثیر قرار گیرد.


تغییرات متوسط ​​در دسترس بودن آب در بیشتر حوضه های رودخانه های اروپا برای 30 سال آینده تخمین زده می شود که نسبتاً ناچیز باشد. با این حال، در بلند مدت اکثر سناریوهای تغییرات آب و هوایی پیش بینی می کنند که شمال و شرق اروپا شاهد افزایش متوسط ​​جریان رودخانه سالانه و در دسترس بودن آب خواهند بود. در مقابل، پیش بینی می شود که رواناب متوسط ​​در رودخانه های جنوب اروپا کاهش یابد. به طور خاص، برخی از حوضه های رودخانه ای در منطقه مدیترانه، که قبلاً با تنش آبی روبرو شده اند، ممکن است شاهد کاهش قابل توجهی در دسترس بودن آب باشند.


 تأثیرات اقتصادی-اجتماعی

تغییر در منابع آب اروپا عواقبی را برای چندین بخش اقتصادی به همراه خواهد داشت. کمبود آب و خشکسالی عواقب شدیدی را برای اکثر بخشها به ویژه کشاورزی، جنگلداری، انرژی و تأمین آب آشامیدنی به همراه دارد. فعالیت هایی که به برداشت و استفاده زیاد از آب بستگی دارد، مانند کشاورزی آبیاری، تولید برق آبی و استفاده از آب خنک کننده، تحت تأثیر رژیم های تغییر یافته و کاهش آب در سال قرار می گیرند. علاوه بر این، تالاب ها و اکوسیستم های آبزی تهدید خواهند شد. این بخشهایی را که به کالاها و خدماتی که ارائه می دهند بستگی دارد.


تغییرات آب و هوا و سیاست های آبی اروپا

ادغام تغییرات آب و هوایی در سیاست های اروپایی مانند بخشنامه چارچوب آب (بخشنامه 2000/60 / EC) هنوز صورت نگرفته است. خود این بخشنامه شامل مقررات خاصی برای رسیدگی به تأثیرات تغییرات آب و هوایی نیست. با این حال، بنا به درخواست کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ارزیابی گسترده ای از تأثیرات احتمالی تغییر آب و هوا بر منابع آب در سال 2005 انجام شد (آیزنریش، 2005). در فوریه 2007، یک هم اندیشی که توسط ریاست اتحادیه اروپا آلمان برگزار شد، درباره تغییرات آب و هوا و بعد آب اروپا بحث کرد. در اکتبر 2005، کمیسیون اروپا مرحله دوم برنامه تغییر اقلیم اروپا را با تمرکز بر تأثیرات و سازگاری آغاز کرد. برای حمایت از این روند، EEA خلاصه ای از بهترین روشها را در کشورهای عضو در انطباق با تغییرات آب و هوا در بخش آب جمع آوری کرده است (EEA، 2007). به دنبال این یک مقاله سبز از کمیسیون در سال 2007 ارائه خواهد شد.


تغییر آب و هوا همچنین بخشی از دستورالعمل مدیریت ریسک سیل است. این یکی از موضوعات کلیدی است که باید در هنگام ارزیابی اولیه از خطرات سیل و تهیه برنامه های مدیریت ریسک مورد توجه قرار گیرد. به همین ترتیب، تغییرات آب و هوایی باید در رابطه با برنامه ریزی مدیریت آب در مورد خشکسالی و کمبود آب در نظر گرفته شود.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools