جدال کشاورزی و خشکسالی ایران :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




جدال کشاورزی و خشکسالی ایران


رئیس مدیریت بحران سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: کاهش بارندگی و خشکسالی در سال زراعی جاری به ۲۷۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرد. اوایل سال ۹۸ بود که بعد از بارندگی بی سابقه بین ۷۴ تا ۳۵۳ میلیمتری باران طی دو روز در سرتاسر گلستان، حجم قابل ملاحظه ای از آب پس از عبور از سدها روانه شهرستان های جنوبی این استان شد و بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مردم منطقه، تا چندین روز زیر آب رفت و خسارت سنگینی به بخش کشاورزی وارد شد؛ حال با گذشت ۲ سال از این اتفاق این بار خشکسالی به جان کشاورزی گلستانی افتاد و بخش زیادی از اراضی آنها را از بین برد.


بر اساس آمارها، مقدار بارندگی تجمعی هفت ماهه اول سال آبی جاری در گلستان نسبت به آمار متوسط بلندمدت، ۳۲ درصد کاهش و حجم رواناب رودخانه ها نیز بین ۶۱ تا ۸۸ درصد کاهش داشته است. تمام این اعداد و ارقام نشان از عبور گلستان از یک خشکسالی می دهد.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در گفت وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت خشکسالی در استان، گفت: با کاهش بارش ها سفره‌های زیرزمینی عمیق و کم عمق استان به عنوان منبع اصلی تامین آب مورد نیاز حوزه های کشاورزی، شرب و صنعت دچار افت شدیدی شده است.


سیدمحسن حسینی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت مخازن سدهای استان حدود ۳۵ درصد است، در حالی که در مدت مشابه سال قبل این ظرفیت حدود ۷۴ درصد بوده است.


وی گفت: در هفت ماهه سال آبی جاری نسبت به دوره ۵۰ ساله آماری شرکت های آب منطقه ای در کشور به لحاظ کم بارشی در در رتبه دوم قرار داریم و بعد از سال ۶۱ تاکنون تجربه چنین کم بارشی را در استان نداشتیم.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با تاکید بر اینکه لازم است کشاورزان در کشت های بهاره و تابستانه تمهیدات لازم را بیاندیشند، گفت: باید بهره وری از آب را افزایش و کشت های پرآب طلب را کاهش دهیم در غیر این صورت کشاورزان در اواسط تابستان با کمبود منابع آبی، با خشک شدن محصول خود مواجه می شوند.


استان گلستان بیش از ۲۲۰ هزار بهره بردار کشاورزی دارد که از این تعداد حدود ۱۵۰ هزار بهره بردار در حوزه زراعی و باغی فعالیت دارند. امسال بسیاری از این بهره برداران بر اثر کاهش بارندگی و تامین نشدن آب مناسب از رودخانه ها و سدها دچار آسیب جدی شدند.


رئیس مدیریت بحران سازمان جهادکشاورزی گلستان اظهار کرد: امسال ۴۰ هزار هکتار از مزارع گندم، ۱۲ هزار هکتار کلزا و ۳۵ هزار هکتار جو بر اثر خشکسالی دچار خسارت ۱۰۰ شده و از بین رفته است.


محمدحسین جانعلی‌نژاد خاطرنشان کرد: همچنین بخش قابل توجهی از اراضی شامل ۱۰۷ هزار هکتار گندم، ۴۹ هزار هکتار کلزا و ۳۴ هزار هکتار جو بین ۱۰ تا ۳۰ درصد خسارت دیده اند.


وی گفت: پیش بینی می کنیم امسال ۲۰ درصد در گندم، ۴۰ درصد در کلزا و ۵۰ درصد در جو کاهش عملکرد تولید را نسبت به پیش بینی اول فصل داشته باشیم.


رئیس مدیریت بحران جهادکشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: میزان خسارت ها به وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده تا پیگیر جبران بخشی از خسارت کشاورزان باشیم.


با توجه به پیش بینی هواشناسی نسبت به تداوم کاهش بارندگی ها در ماه های آینده، امکان افزایش میزان خسارت های بخش کشاورزی دور از انتظار نیست.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools