سدسازی و انتقال آب، کرخه را به خشکی کشاند :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




سدسازی و انتقال آب، کرخه را به خشکی کشاند


عضو نظام صنفی کشاورزی دشت آزادگان با اشاره به اینکه مطالبه مردم خوزستان تامین آب شرب، کشاورزی و دامداری است، گفت: بحران آب شرب سال هاست که دراین استان وجود دارد. مشکل آب شرب را می توان با آب خریدن حل کرد اما کسی که ۴۰۰ راس دام دارد نمی تواند آب بخرد یا با تانکر به آنها آب دهد. اینکه با تانکر و ماشین آب می آورند کار درستی نیست. مگر چند روز می توان با تانکر به دام آب داد؟ باید آب کرخه را محافظت کنیم، حق آبه تالاب هورالعظیم جدا از بخش کشاورزی دیده شود. حق آبه کرخه نیز برای فصول کشت به جز کشت های پرمصرف تعیین شود.


حسین مرمضی،  با بیان اینکه آمار دقیقی از تلفات گاومیش ها در اختیار نیست ولی به نظر می رسد بیش از ۱۰۰ گاومیش در دشت آزادگان تلف شده اند، گفت: چون آب سالمی به دامداری ها نرسید و آب رودخانه کرخه نیز دو هفته قطع شد دام ها از جمله گوسفند، گاو و گاومیش ها بر اثر تشنگی تلف شدند.


وی ادامه داد: گاومیش ها حتما باید دوبار در روز داخل آب بروند و این کار بدن آنها را خنک می کند، ولی چون آبی وجود نداشت این گاومیش ها داخل گل و لای می رفتند و خیلی از آنها در این گل و لای گیر افتادند و تلف شدند.


سدسازی و انتقال آب، کرخه را به خشکی کشاند

رییس تشکل های کشاورزی دشت آزادگان اضافه کرد: آب رودخانه کرخه از ابتدای سوسنگرد تا انتهای سوسنگردبه طور کل قطع شد. سدسازی و انتقال آب هردو باعث این موضوع شدند. از شش - هفت سال پیش هشدارهایی در این زمینه دادیم. بحث مدیریت آب باید قبل از سد انجام می شد. در آنجا اکثر سرشاخه ها منحرف شدند. مردم و مافیای آب سدهای تنظیمی برای خودشان زدند و سرشاخه ها را کور و به مناطق دیگر منحرف کردند. علاوه براین مجوزهای زیادی برای احداث چاه در مناطق ایلام، کرمانشاه، همدان و ملایر صادر شد. از آن طرف نیز وقتی برداشت آب های زیرزمینی زیاد شود آب های سطحی هم خود به خود از بین می روند.


مجوزهای بی رویه احداث چاه متوقف شود

وی با اشاره به اینکه طبق اعلام سازمان نیرو ورودی کرخه ۱۸ مترمکعب و خروجی آن ۶۸ تا ۱۳۰  متر مکعب است، اظهار کرد: بایستی صدور مجوزهای احداث چاه و برداشت غیرمجاز آب متوقف شود. علاوه براین بایستی جلوی انتقال آب کرخه به برخی استان ها یعنی لرستان و از لرستان به اصفهان متوقف شود که این انتقال آب شامل حال رودهای دز و کارون هم شده است.


مرمضی در ادامه به سد سیمره در استان ایلام اشاره کرد و افزود: وقتی سد سیمره در ایلام احداث شد مجوز برداشت آب برای مردم آن منطقه نیز صادر شد که این موضوع خلاف قانون است، زیرا آبی که پشت سد سیمره است متعلق به کرخه است. ولی این آب به جای ورود به کرخه به مناطق جدیدی که برای کشت تعریف شده بود، تعلق گرفت.


ورود پساب های خطرناک نیشکر به هورالعظیم/ تالاب اصلی را نشان دهید

عضو نظام صنفی کشاورزی دشت آزادگان تصریح کرد: اصلی ترین منابع تامین آب تالاب هورالعظیم رودخانه کرخه و بعد ازآن دجله است و چون کرخه آبی ندارد هورالعظیم هم خشک شده است. متاسفانه چیزی که در برخی رسانه ها به عنوان تالاب هورالعظیم نشان داده می شود تالاب نیست، بلکه  بستر تالاب است. حوضچه هایی درآنجا ایجاد شده که پساب های خطرناک نیشکر را وارد آن کرده اند  و می گویند آب تالاب است در حالی که آب تالاب نیست. بخش اصلی تالاب هورالعظیم از هویزه تا بستان به عمق ۱۶متر بوده که این منطقه باید آبگیری شود. ولی متاسفاته به مقامات کشوری تالاب به درستی نشان داده نمی شود.


به گفته وی، پساب های نیشکر که در تالاب رها می شوند بسیار خطرناک هستند که حتی باعث تلفات ماهی ها هم شده اند.


مرمضی خاطرنشان کرد: روز گذشته برخی از مسئولان کشوری وارد خوزستان شدند ولی هیچ یک از تشکل های کشاورزی نتوانستند در جلسات برگزار شده پیرامون بحران آب حضور یابند و مسائل و مشکلات را مطرح کنند.


چند روز می توان با تانکر به دام ها آب داد؟

رییس تشکل های کشاورزی دشت آزادگان با بیان اینکه اولویت تامین آب خوزستان تامین آب برای دام ها است، اظهار کرد: ۹۵درصد مردم ساکن اهواز آب خوردنی مورد نیاز خود را خریداری می کنند. ۵درصد مردم دستگاه تصفیه آب خریدند. بحران آب شرب سال هاست که وجود دارد و یا به طور واضح تر بیش از سه دهه در کل استان موجود بوده پس مشکل آب شرب را می توان با آب خریدن حل کرد ولی کسی که ۴۰۰  دام دارد نمی تواند آب بخرد یا با تانکر به آنها آب دهد. اینکه با تانکر و ماشین آب می آورند کار درستی نیست مگر چندروز می توان با تانکر به دام آب داد.باید آب کرخه را محافظت کنیم .حق آبه تالاب هورالعظیم جدا از بخش کشاورزی دیده شود. حق آبه کرخه نیز برای فصول کشت به جز کشت های پرمصرف تعیین شود.


کشاورزان به شیوه ۵۰ سال پیش کشت می کنند

وی در ادامه افزود: وزارت نیرو و جهاد کشاورزی هیچ اقدامی در راستای تغییر الگوی کشت انجام نداده اند. متاسفانه هیچ آموزشی به کشاورزان داده نشده و کشاورزان همان شیوه کشت ۵۰ سال پیش را انجام می دهند. باید به تشکل های کشاورزی توجه بیشتری شود ولی متاسفانه هیچ کمکی از تشکل ها خواسته نشده است.


کشت شلتوک در ۳۰ هزار هکتار با وجود ممنوعیت

 مرمضی در بخش دیگری از صحبت هایش به کشت شلتوک اشاره کرد و گفت:امسال بر روی رودخانه های کرخه، دز، کارون و مارون ممنوعیت کشت شلتوک اعلام شد ولی در اصفهان ۳۰ هزارهکتار به اراضی کشت شلتوک اضافه شده که تامین آب آن از کارون است.


عضو نظام صنفی کشاورزی دشت آزادگان در پایان گفت: از رسانه ها در خواست داریم که به یاری بخش کشاورزی و دامداری استان خوزستان برسند و بدانند که آب مطالبه عموم مردم این استان است.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools