گزارش ویژه در مورد خشکسالی 2021 - زمینه فیزیکی و اجتماعی خشکسالی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




گزارش ویژه در مورد خشکسالی 2021 - زمینه فیزیکی و اجتماعی خشکسالی


خشکسالی یکی از پیچیده ترین و شدیدترین خطرات مربوط به اقلیم است که دارای تأثیرات گسترده در جوامع، اکوسیستم ها و اقتصادها است. آنها مکرر هستند، می توانند از چند هفته تا چند سال دوام بیاورند و بر مناطق وسیعی از مردم در سراسر جهان تأثیر می گذارد. خشکسالی در طول تاریخ به دلیل تنوع طبیعی آب و هوا رخ داده است.


قبل از شروع پرونده های ابزاری در اواخر قرن نوزدهم، بایگانی های تاریخی با سوابق مکتوب از آب و هوا و شرایط آب و هوایی گذشته، و همچنین داده های دیرینه و اقلیمی (به عنوان مثال حلقه های درختان، هسته های یخ یا رسوبات دریاچه)، داده های نیابتی را ارائه می دهند که به استنباط تغییرات در شرایط آب و هوایی بر اساس چنین داده هایی، ظاهراً خشکسالی های طولانی و ویرانگر به نابودی تعدادی از فرهنگ های باستانی کمک کرده است. به عنوان مثال می توان به تمدن مایاها در مرکز آمریکا در قرون هشتم و نهم یا امپراتوری اکدی در بین النهرین در حدود 2200 قبل از میلاد اشاره کرد.


در تاریخ جدیدتر، خشکسالی های مکرر اروپایی در هزار سال گذشته، کاسه گرد و غبار معروف در مرکز ایالات متحده آمریکا در دهه 1930، خشکسالی ساحل در دهه 1970 و 1980 و خشکسالی هزاره اخیر استرالیا خطرات را برجسته می کند. جوامع بشری با این خطر طبیعی مواجه می شوند (کر، 1998 ؛ گلسر، 2001 ؛ شفیلد و وود، 2011 ؛ کوک و همکاران، 2015a). در حالی که خطر خشکسالی های شدید به دلیل تغییرات اقلیمی ادامه خواهد داشت، تکامل سریع تغییرات اقلیمی ناشی از انسان احتمالاً این خطر را در بسیاری از مناطق جهان تشدید می کند.


آثار خشکسالی گسترده است. آنها ممکن است بر تولید کشاورزی، تامین آب، تولید انرژی، حمل و نقل آب، گردشگری، سلامت انسان، تنوع زیستی و اکوسیستم های طبیعی تأثیر بگذارند. تأثیرات غیرمستقیم و ناگهانی مرتبط می تواند بر نرخ اشتغال، قیمت مواد غذایی، امنیت غذایی و تجارت بین المللی تأثیر بگذارد. به نوبه خود، اینها می تواند منجر به افزایش فقر، مهاجرت، ناآرامی های اجتماعی و حتی در موارد شدید شود. چنین تأثیراتی غالباً مستقیماً با خشکسالی ارتباط ندارند و می توانند مدتها پس از رویداد واقعی باقی بمانند.


این آب یک کالای اساسی برای هر فرد است، همراه با افزایش فراوانی و شدت خشکسالی ها به دلیل تغییرات آب و هوایی، خشکسالی ها را به نگرانی عمده ای برای جوامع و افراد تبدیل می کند (پروهوم و همکاران، 2014؛ IPCC، 2018؛ Lu et al.، 2019 ؛ اسپینونی و همکاران، 2020). خشکسالی همچنین چالش بزرگی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) در بسیاری از نقاط جهان، در نتیجه تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم است.


در حالی که خشکسالی منجر به خسارات اقتصادی شدید، آسیب های زیست محیطی و رنج های انسانی می شود، اما اغلب کمتر از سایر خطرات طبیعی مانند سیل یا طوفان قابل مشاهده است. دومی باعث خسارت فوری مرتبط با رویداد خطرناک می شوند و از نظر اقتصادی قابل اندازه گیری هستند (UNISDR، 2011). با این حال، خسارات و هزینه های ناشی از خشکسالی ها به دلیل ویژگی های مکانی و زمانی و ماهیت غیرمستقیم غالباً دست کم گرفته می شوند.


یک چالش کلیدی توسعه و پیاده سازی استراتژی های مناسب مدیریت ریسک است که جوامع را قادر می سازد تا با شرایط خشکسالی در حال تغییر در شرایط جهانی سازگار شده و تغییرات آب و هوا، مدیریت آب و هوا، قرار گرفتن در معرض و آسیب پذیری ها را در نظر بگیرند (ویلهیت و همکاران، 2014 ؛ WMO و GWP، 2014). ایجاد درک یکپارچه از خشکسالی برای مدیریت آن ضروری است. این امر باید فرآیندهای فیزیکی و عوامل محرک خشکسالی، انتشار آنها در چرخه هیدرولوژیکی و همچنین آسیب پذیری های اجتماعی و محیطی مربوط به بازیگران، بخشها و سیستمهای مختلف و همچنین تأثیرات مستقیم و گسترده ای را در نظر بگیرد. چنین راهبردهایی باید خطرات سیستمیک ناشی از حوادث ترکیبی (مانند خشکسالی و موج گرما، خشکسالی و سیل متعاقب آن، خشکسالی و آتش سوزی جنگل ها) و یا تأثیرات وسیع (مانند خشکسالی به دنبال ناامنی غذایی، مهاجرت و درگیری) را برطرف کند. که می تواند منجر به شکست های سیستمیک کل جوامع شود.


فصل 1 این گزارش ابتدا زمینه فیزیکی و اجتماعی خشکسالی را ارائه می دهد. این مقاله مفهوم ریسک مرتبط را به عنوان مبنایی برای مطالعات موردی در فصل 2 و راههای ایجاد تاب آوری در فصل 3 مورد بحث قرار می دهد. با شروع از تعریف رویداد خشکسالی و متغیرهای مشخص کننده خشکسالی، بخش 1.2 بینشی از جنبه های اقلیمی مرتبط (تنوع آب و هوا، روندهای گذشته و پیش بینی های آینده)، موارد خاص، عوامل مخدوش کننده احتمالی و نقش جامعه ارائه می دهد. بخش 1.3 نمای کلی از انواع تأثیرات خشکسالی را ارائه می دهد و ماهیت ملموس یا ناملموس آنها را مورد بحث قرار می دهد. بخش 1.4 اجزای اصلی خطر خشکسالی (خطر، قرار گرفتن در معرض و آسیب پذیری)، محرک های آنها، الگوهای فضایی، پویایی و اهمیت را تجزیه و تحلیل می کند و خطر خشکسالی فعلی و آینده را در زمینه تغییرات جهانی مورد بحث قرار می دهد. بخش 1.5 مقدمه ای بر جنبه های مختلف مدیریت ریسک و کاهش ریسک که هدف آنها افزایش تاب آوری در برابر خشکسالی است ارائه می دهد که در فصل 3 بیشتر توسعه یافته و مورد بحث قرار گرفته است.


این گزارش از اصطلاحاتی که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در گزارش کار گروه باز کارشناسان بین دولتی در زمینه شاخص ها و اصطلاحات مربوط به کاهش خطر بلایا (سازمان ملل متحد، مجمع عمومی، 2016)، اصطلاحات UNISDR 2009 در مورد بلایا استفاده کرده است، استفاده می کند. کاهش (UNISDR، 2009) یا واژه نامه آنلاین برنامه یکپارچه مدیریت خشکسالی (IDMP، nd).


زمینه فیزیکی و اجتماعی خشکسالی


پیامهای کلیدی

  • خشکسالی یکی از ویژگی های مکرر همه اقلیم ها است.
  • خشکسالی ها باید از خشکی، آب و هوای فصلی یا کاملاً خشک و کمبود آب متمایز شوند، در صورتی که منابع آب موجود از نظر آب و هوایی برای برآوردن میانگین نیازهای آبی بلند مدت کافی نباشند و منجر به عدم تعادل ساختاری شوند.
  • خشکسالی ها رویدادهایی هستند که با کندی شروع می شوند و می توانند از هفته ها تا سال ها ادامه داشته باشند. آنها اغلب به عنوان خشکسالی هواشناسی، رطوبت خاک (یعنی کشاورزی و اکولوژیکی) یا خشکسالی هیدرولوژیکی تعریف می شوند. در حقیقت، اینها جلوه های پیشرونده ای از همان خشکسالی است که در چرخه هیدرولوژی منتشر می شود.
  • به تازگی، مفهوم خشکسالی های سریع پدیدار شده است که وقایع سریع تنش آبی ناشی از دمای بالا و تقاضای زیاد تبخیری را توصیف می کند.
  • خطرات ناشی از خشکسالی را می توان با رویدادهای ترکیبی (به عنوان مثال خشکسالی و موج گرما) به شدت تشدید کرد.
  • فعالیتهای انسانی که منجر به کمبود آب می شود و حلقه های بازخورد در سیستم آب و هوایی نقش کلیدی در تشدید و انتشار خشکسالی ایفا می کند.
  • معمولاً واکنش های کاهش دهنده ایجاد زیرساخت های بیشتر یا کاهش مواجهه و آسیب پذیری است. با این حال، زیرساخت های بیشتر می تواند آسیب پذیری را با افزایش تقاضا یا وابستگی به ذخیره مخزن افزایش دهد.

دانلود گزارش سازگاری سیستمیک برای زنده ماندن در خشکسالی












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools