گزارش ویژه خشکسالی 2021 - شاخص های خشکسالی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




گزارش ویژه خشکسالی 2021 - شاخص های خشکسالی


خشکسالی ها با شاخص های خشکسالی مخصوص بخش ها، که معمولاً از متغیرهای آب و هوایی مانند بارش، تعادل آب و هوایی، رطوبت خاک، جریان و سطح آبهای زیرزمینی نشأت می گیرند، پایش و تعیین می شوند. تأثیرات مرتبط مانند کاهش سبزه و قدرت پوشش گیاهی شاخص های مربوطه هستند. شاخص ها نمایانگر شدت خشکسالی هستند که با استفاده از ورودی های هواشناسی، اقلیم شناسی و هیدرولوژی، از جمله شاخص های ذکر شده در بالا، ارزیابی می شوند. هدف آنها اندازه گیری وضعیت خشکسالی برای یک دوره معین است. همچنین می توان شاخص ها را به عنوان شاخص در نظر گرفت. برای این گزارش، اصطلاح "شاخص" با این درک استفاده می شود که شاخص ها در این تعریف گنجانده شده اند. سازمان جهانی هواشناسی (WMO) و مشارکت جهانی آب (GWP) نمای کلی شاخص ها و شاخص های خشکسالی را که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، منتشر کرده اند.


متغیرهای اصلی برای توصیف وقایع خشکسالی


شاخص های خشکسالی بیشتر به شکل متغیرهای استاندارد ارائه شده برای تجزیه و تحلیل خشکسالی در حوزه های مختلف چرخه آب ارائه می شوند. شاخص های خشکسالی یا برای پایش خشکسالی و افزایش آگاهی یا برای مدیریت آب طراحی شده اند. با این حال، آنها همچنین برای پیش بینی خشکسالی مفید هستند، مطالعات تغییرات آب و هوایی و به عنوان ورودی برای مدل سازی تاثیر خشکسالی و ارزیابی خطر خشکسالی.


مراحل مختلف خشکسالی نیاز به شاخص های متفاوتی برای توصیف آنها دارد (شکل 1.1). شاخص بارش استاندارد شده و شاخص استاندارد تبخیر و تعرق بارش اغلب برای تجزیه و تحلیل خشکسالی هواشناسی استفاده می شوند. شاخص های رطوبت خاک مانند شاخص شدت خشکسالی مبتنی بر رطوبت خاک یا شاخص شدت خشکسالی پالمر تاثیرات خشکسالی را از نظر تنش آبی گیاه مشخص می کنند. از شاخص های هیدرولوژیکی، مانند صدک های جریان یا شاخص استاندارد رواناب، برای تعیین کمیت حجم کمبود آب در رودخانه ها و مخازن استفاده می شود یا برای نظارت بر اینکه آیا جریان اکولوژیکی مورد نیاز یا رژیم جریان حداقل حفظ می شود یا خیر. شاخص های مبتنی بر سنجش از دور مانند شاخص تفاوت طبیعی پوشش گیاهی یا کسری از تابش جذب شده فتوسنتزی فعال برای نظارت بر تنش خشکی در تاج پوشش گیاهی استفاده می شود. در هشدار اولیه و کاهش تأثیر، استفاده از شاخص های ترکیبی که شرایط آب و هوایی منطقه را منعکس می کند، برای توصیف کافی مراحل خشکسالی توصیه می شود.


شاخص های ترکیبی که چندین شاخص فیزیکی را در یک شاخص واحد ترکیب می کنند نیز توسعه یافته اند. رصدخانه خشکسالی اروپا، که توسط مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا (JRC) اداره می شود، از شاخص ترکیبی خشکسالی برای نظارت بر اثرات خشکسالی بر اکوسیستم های کشاورزی و طبیعی استفاده می کند، در حالی که رصدخانه جهانی خشکسالی از شاخص خطر خشکسالی (RDrI) برای نظارت بر خطر در بخشهای مختلف در سراسر جهان استفاده می کند. شاخص RDrl شامل ارزیابی میزان آسیب پذیری و آسیب پذیری در محاسبه ریسک است.


برای به دست آوردن یک نمای کلی از آثار بالقوه خشکسالی، مجموعه ای از ویژگی ها برای نشان دادن جنبه های مختلف کمبود آب مورد نیاز است. ویژگیهای کلیدی شامل فراوانی، شدت یا بزرگی، شدت و مدت است (جدول 1.1 و شکل 2.1).


فراوانی تعداد رویدادها را در بازه زمانی توصیف می کند، شدت کسری انباشته در کل مدت یک رویداد و شدت متوسط ​​میزان بارندگی، رطوبت خاک یا کسری ذخیره آب در طول خشکسالی را توصیف می کند. همانطور که در جدول 1.1 نشان داده شده است، مدت و مساحت تحت تأثیر با انتشار کمبود آب در زمان و مکان ارتباط دارد. رویدادهای طولانی تر و گسترده تر ممکن است باعث ایجاد اثرات شدید شود، که اندازه آنها مستقیماً با کمبود آب ارتباط دارد. زمان شروع، توقف و پایان خشکسالی به ویژه در فصل رشد اهمیت دارد. با این حال، تأثیرات اندازه گیری شده توسط شاخص های مرجع ممکن است مدت ها پس از پایان خشکسالی احساس شود. سایر خصوصیات مشابه برای مراحل مختلف چرخه عمر خشکسالی (WMO و GWP، آینده) ایجاد شده است.


به طور خلاصه، نظارت، ارزیابی و پیش بینی خشکسالی برای بخشهای مختلف اقتصادی یا محیطی، بسته به بخش و هدف تجزیه و تحلیل، به مجموعه های متنوعی از شاخص ها نیاز دارد.


دانلود گزارش سازگاری سیستمیک برای زنده ماندن در خشکسالی












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools