گزارش ویژه خشکسالی 2021 - تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




گزارش ویژه خشکسالی 2021 - تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم


خشکسالی تقریباً بر همه ابعاد محیط و جامعه تأثیر می گذارد و به طور مستقیم بر دستیابی به اهداف توسعه پایدار تأثیر می گذارد. شرایط خشکسالی غالباً تا زمانی که کمبود آب شدید نشود و تأثیرات نامطلوب بر محیط زیست و جامعه آشکار شود، قابل توجه نیست. تاثیرات خشکسالی ممکن است تحت تأثیر بافرهای سازگار (مانند ذخیره آب یا خرید خوراک دام) قرار گیرد یا مدت طولانی پس از عادی شدن بارندگی (به عنوان مثال به دلیل کمبود آب زیرزمینی یا مخزن) ادامه یابد. همانطور که در کادر 3.1 توضیح داده شده است، توسعه آهسته و مدت طولانی خشکسالی، از جمله ویژگی های دیگر، ممکن است با تأثیرات فراتر از تلفات کشاورزی مشترک همراه شده و کمی و تعیین اثرات خشکسالی را پیچیده کند.


اثرات خشکسالی را می توان مستقیم یا غیر مستقیم طبقه بندی کرد). تأثیرات مستقیم از طریق تعامل بین کمبودهای خاص آب و اجزای محیطی، اجتماعی یا اقتصادی رخ می دهد. اثرات غیر مستقیم یا ثانویه آنهایی هستند که نتیجه مستقیم کمبود آب نیستند و اغلب در فاصله ای از منطقه آسیب دیده از خشکسالی یا در نتیجه یک مسیر پیچیده ضربه ایجاد می شوند.


نمونه هایی از تأثیرات مستقیم شامل محدودیت منابع آب عمومی، از دست دادن محصول، کاهش تولید جنگل، محدودیت ظرفیت حمل و نقل تجاری، خشک شدن تالاب ها، آسیب به ساختمانها در اثر فرونشست زمین و کاهش تولید انرژی است. با این حال، تأثیرات خشکسالی اغلب به دلیل وابستگی معیشت و بخشهای اقتصادی به آب غیر مستقیم است. این اثرات غیرمستقیم می تواند به سرعت وارد سیستم اقتصادی شود و بر مناطق دور از محل وقوع خشکسالی تأثیر بگذارد و مدت ها پس از پایان خشکسالی باقی بماند.


تأثیرات غیر مستقیم مربوط به پیامدهای ثانویه بر منابع طبیعی و اقتصادی است که ممکن است مستقیماً تحت تأثیر قرار گیرد. آنها بر اکوسیستم ها و تنوع زیستی، سلامت انسان، قیمت مواد غذایی و فقر تأثیر می گذارند. در موارد شدید، خشکسالی ممکن است منجر به بیکاری موقت یا دائمی، قطع مشاغل، از دست دادن درآمد، افزایش نرخ ترک تحصیل و انتقال بیماری ها به دلیل کیفیت پایین آب و هوا شود. خشکسالی می تواند منجر به ناامنی غذایی، سوء تغذیه و در موارد شدید گرسنگی و قحطی گسترده شود که منجر به مهاجرت داخلی و فرامرزی می شود. دومی می تواند خطر نزاع اجتماعی را در منطقه یا کشور میزبان افزایش دهد. جدول 1.4 بخشهای مختلفی را نشان می دهد که معمولاً تحت تأثیر خشکسالی قرار دارند.


خسارات ناشی از خشکسالی ممکن است بعنوان ملموس (مربوط به بازار) یا نامشهود (غیر مرتبط با بازار) طبقه بندی شوند. در حالی که تأثیرات مستقیم عمدتاً ملموس هستند و می توان آنها را از نظر اقتصادی ارزیابی کرد، بسیاری از تأثیرات غیرمستقیم ناملموس هستند و برای ارزیابی اقتصادی آسان یا حتی نامناسب نیستند. به عنوان مثال می توان از دست دادن تنوع زیستی به دلیل کاهش یا خشک شدن تالاب ها، افزایش فقر در بین جمعیت آسیب دیده، تخریب اکوسیستم و از دست دادن خدمات اکوسیستم نام برد.


شکل 5.1 تأثیرات مستقیم، غیر مستقیم اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی، از جمله مهاجرت را نشان می دهد، که در کادر 4.1 بیشتر توسعه یافته است. قرار گرفتن در معرض غیر مستقیم به زیان های ناشی از اختلال در زنجیره های تأمین داخلی و جهانی فعالیت های تولیدی اشاره دارد.


خشکسالی یکی از مخرب ترین و پرهزینه ترین بلایای مرتبط با آب و هوا در بسیاری از نقاط جهان است. برآورد خسارات مستقیم سالانه ناشی از خشکسالی در ایالات متحده آمریکا تقریباً 6.4 میلیارد دلار است. این رقم فقط شامل رویدادهایی است که در بازه زمانی 1980-2019 بیش از 1 میلیارد دلار ضرر داشته اند. در اتحادیه اروپا، خسارات سالانه اخیراً حدود 9 میلیارد یورو برآورد شده است. در اروپا، تلفات اقتصادی ناشی از گرما و خشکی طولانی مدت بدتر شد و در نتیجه خشکسالی بی سابقه ای را برای کشاورزان، خانوارهای خصوصی و حیات وحش ایجاد کرد. در طول تابستان های 2018 و 2019، آتش سوزی شدید در جنوب و شمال اروپا، محدودیت های شدید برای حمل و نقل رودخانه های اصلی، محدودیت های شدید در آبیاری و کاهش منابع برق، نگرانی ها را در مورد افزایش احتمالی شدت و فراوانی خشکسالی ها به دلیل تغییرات آب و هوایی افزایش داده است. برای سناریوی 4 درجه سانتیگراد گرمایش جهانی در سال 2100، پیش بینی می شود که در صورت افزایش شدید و فراوانی خشکسالی، تلفات خشکسالی سالانه مستقیم در اروپا به بیش از 65 میلیارد یورو در سال افزایش یابد. در غیاب اقدامات اقلیمی


خشکسالی شدید در کالیفرنیا در سال 2006 باعث زیان مستقیم تا 4.4 میلیارد دلار شد. خسارات گزارش شده 3.6 میلیارد دلار در طول خشکسالی 2013-2015 در وسط غرب ایالات متحده آمریکا تخمین زده شد. خشکسالی 2013–2015 که مرکز شرق برزیل را تحت تأثیر قرار داد (میناس ژرایس، ریودوژانیرو و سائوپائولو) حدود 5 میلیارد دلار خسارت گزارش داد. در آرژانتین طی فصول کشاورزی 2008–2009، 2011–2012 و 2017–2018، این کشور با کاهش شدید تولید سویا و ذرت مواجه شد و مجموع خسارات مستقیم انباشته شده حداقل 12 میلیارد دلار تخمین زده شد. بر اساس برآورد دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، خشکسالی 2010-2011 در شاخ آفریقا برآورد شد که منجر به مرگ 250 هزار نفر شده و بیش از 13 میلیون نفر را وابسته به کمک های بشردوستانه کرده است. در پاسخ، حدود 1.3 میلیارد دلار برای اقدامات کاهش خشکسالی هزینه شد.


اثرات خشکسالی غالباً از برآورد خسارت حذف می شوند، زیرا تعیین میزان آنها دشوار است. گزارش ها تأکید کرده اند که تأثیرات مستقیم یک خشکسالی می تواند چندین میلیارد دلار هزینه داشته باشد و تأثیرات غیرمستقیم هزینه هایی را به کل تأثیرات مستقیم اضافه می کند. به عنوان مثال، برای حوضه رودخانه ابرو در اسپانیا، Gil و همکاران. (2013) دریافت که تأثیرات غیر مستقیم بیشتر از تأثیرات مستقیم به صورت مطلق است. با این حال، تأثیرات غیر مستقیم را می توان در سطح کلان با نوسانات یا روندهای بازار جبران کرد. تأثیرات غیر مستقیم بیشتر به تأثیرات مستقیم خشکسالی مربوط می شود تا به کسری آب محرک، زیرا ناشی از فرآیندهای انتقال در بخش های مختلف است. با این وجود، چنین ارقامی باید با احتیاط تفسیر شوند زیرا آنها بخش کوچکی از کل تلفات را نشان می دهند.


جعبه 3.1 ارزیابی اثرات اقتصادی خشکسالی: یک نکته هشداردهنده

ویژگی های خشکسالی با سایر خطرات طبیعی مانند سیل یا طوفان تفاوت قابل توجهی دارد. این امر ارزیابی تأثیرات آنها را دشوارتر می کند. چنین ویژگیهایی عبارتند از: (الف) تنوع مکانی-زمانی-خشکسالی می تواند در مقیاسهای متعدد از چند ماه تا چند دهه و از حوضه های آبریز کوچک تا کل مناطق قاره ای رخ دهد. (ب) چند بعدی بودن-اثرات خشکسالی بین بخشی و آبشاری هستند. و (ج) غیرمستقیم - آثار خشکسالی معمولاً از دید فوری محدودی برخوردار است.


وظیفه تعیین جامع و دقیق هزینه خشکسالی به دلیل: دشواری تعیین شروع و پایان خشکسالی بسیار چالش برانگیز است. ماهیت پیچیده، کند و خزنده تأثیرات آن ؛ وابستگی سایت به تاثیرات ؛ و ماهیت پراکنده آسیب های مرتبط در حالی که تأثیرات اجتماعی و اقتصادی خشکسالی به طور نامتناسب بر خانواده های فقیر و روستایی تأثیر می گذارد، چنین تأثیراتی هنوز به خوبی درک نشده و تعیین میزان آنها دشوار است.


میزان تأثیرات خشکسالی در محیط های شهری اخیراً شناخته شده است. این علیرغم تأثیرات گسترده اجتماعی و اقتصادی خشکسالی است که می تواند شامل کاهش تولید برق آبی، ناامنی غذایی و قحطی، فقر، اثرات منفی کوتاه مدت و بلندمدت سلامتی، نابرابری های جنسیتی، ناآرامی های در حال ظهور مدنی، درگیری و مهاجرت باشد.


برآورد خسارات و تلفات موجود احتمالاً محافظه کارانه است، زیرا اغلب در درنظر گرفتن همه تأثیرات کوتاهی می کنند. غالباً نمی توان تشخیص داد که آیا هزینه های خشکسالی از شدت خشکسالی ناشی می شود (یعنی میزان و شدت کسری بارش) یا مدیریت ناکافی زمین و آب (به عنوان مثال کشاورزی پر آب، استخراج بیش از حد آبهای زیرزمینی یا تخریب چشم انداز).


حتی وقتی داده ها در دسترس است، موانع اصلی برای ارزیابی دقیق هزینه عبارتند از سطوح مختلف تخصص تخصصی پیشرفته بخش و ویژگی بین رشته ای دانش مورد نیاز. میزان تأثیرات به موضوعات مختلفی مانند تحرک عوامل تولید در بخش ها، در دسترس بودن واردات مواد غذایی، اندازه نسبی بخش آسیب دیده از خشکسالی و قیمت نسبی عوامل تولید بستگی دارد.


شکاف قابل توجه و مداوم دانش مربوط به توزیع هزینه های نسبی خشکسالی - و تا حدی کمتر، مزایا - بین بخشهای مختلف اقتصادی و فعالان اجتماعی است. روشهای مدل سازی ریاضی، مانند مدلهای تعادل عمومی محاسبه شده، برای ارزیابی دستاوردهای اقتصادی ناشی از سرمایه گذاریهای بزرگ زیرساختی، مانند سدها، یا تغییر سیاستهای مهم، مانند تخصیص مجدد آب به مصارف با ارزش بالاتر، به کار گرفته شده است. با این حال، نتایج مشروط به انواع مفروضات ضروری برای امکان سنجی محاسباتی است.


در حالی که شواهد ذکر شده در بالا آموزنده است و می تواند سطحی از راهنمایی را ارائه دهد، ارزیابی دقیق حتی یک بخش واحد که معمولاً تصور می شود به خوبی درک شده است، مانند کشاورزی، شواهد کمی از تأثیرات بر اقدامات کلی فعالیت های اقتصادی ارائه می دهد. به عنوان مثال، کاهش محصول، مراتع و جنگل، و درآمد کمتر مربوط به کشاورزان و مشاغل کشاورزی، می تواند منجر به: افزایش بیکاری ؛ تغییر قیمت مواد غذایی و چوب؛ کسری تراز تجاری از طریق کاهش صادرات و/یا افزایش واردات؛ کاهش درآمدهای مالیاتی دولت ملی، منطقه ای یا محلی؛ افزایش فشار بر موسسات مالی (خطرات اعتباری)؛ ضرر و زیان کشاورزان از طریق ورشکستگی به دلیل سلب حق مالکیت؛ و تلفات صنایع مربوط به بخش کشاورزی، به عنوان مثال، تولید کنندگان و توزیع کنندگان کود و ماشین آلات.


محیط (مانند جنگلها، آتش سوزی، تالابها، تنوع زیستی)

خشکسالی به طرق مختلف بر محیط زیست تأثیر می گذارد. گیاهان و حیوانات به آب وابسته هستند. در شرایط خشکسالی، منابع غذایی آنها کاهش می یابد و زیستگاه آنها آسیب می بیند. گاهی اوقات، این آسیب فقط موقتی است و با پایان خشکسالی محل زندگی و منابع غذایی آنها به حالت عادی باز می گردد. اما در مواقع دیگر، اثرات خشکسالی بر محیط زیست می تواند ادامه یابد یا ممکن است منجر به تخریب دائمی زمین و اکوسیستم یا بیابان زایی شود.


کشاورزی (شامل محصولات زراعی و دامی) و جنگلداری

اگر خشکسالی به محصولات و سایر تلفات مربوطه صدمه بزند، کشاورزی می تواند تأثیر منفی بگذارد. کشاورزان ممکن است به دلیل افزایش هزینه های آبیاری، حفر چاه های جدید یا تغذیه و تامین آب حیوانات خود پول بیشتری خرج کنند. صنایع مرتبط با فعالیت های کشاورزی، مانند شرکت های تولید کننده تراکتور و مواد غذایی، ممکن است تجارت خود را از دست بدهند. جنگلداری تحت تأثیر کاهش تولید فیبر و افزایش آسیب پذیری در برابر آفات و حملات حشرات (به عنوان مثال سوسک پوست) قرار دارد.


تامین آب عمومی

شرایط خشکسالی باعث کاهش عرضه آب و افزایش تقاضا برای مصارف مختلف (به عنوان مثال صنعتی، کشاورزی، مسکونی، بهداشت و مدیریت فاضلاب) می شود. همزمانی با امواج گرما می تواند تاثیرات ناشی از افزایش تقاضا را تشدید کند. کاهش مقدار آب موجود به دلیل کاهش رقت آلاینده ها می تواند تأثیرات ثانویه ای بر کیفیت آب داشته باشد.


تولید برق: آبی، حرارتی و هسته ای

تولید برق آبی بستگی به جریان رودخانه یا آب ذخیره شده در مخازن بالادست دارد. در نتیجه، سطح تولید می تواند در طول خشکسالی پایین تر باشد. حداکثر تقاضا برای برق پس از آن باید با سایر وسایل موجود (به عنوان مثال توربین های گازی) برآورده شود. میزان تلفات بستگی به زیرساخت های برق آبی و شدت خشکسالی دارد. کاهش دسترسی به آب خنک کننده می تواند باعث کاهش تولید برق و حتی تعطیلی نیروگاه های حرارتی یا هسته ای در طول خشکسالی شود.


ساختمانها و زیرساختها

بسته به ترکیب، خاک با تغییرات رطوبت متورم و منقبض می شود. در صورت آشکار شدن جمع شدن خاک در شرایط خشکسالی، آسیب های جدی به ساختمان ها و زیرساخت ها وارد می شود. به عنوان مثال، در فرانسه، فرونشست خاک به اندازه سیل در سال های اخیر خسارت وارد کرده است. اثرات خشکسالی می تواند به دلیل بهره برداری بیش از حد از آبخوان تشدید شود.


گردشگری و تفریح

خشکسالی می تواند ضررهای جدی را به همراه داشته باشد، زیرا بسیاری از فعالیت ها در بخش گردشگری مربوط به آب است. خشکسالی ممکن است فعالیتهای تابستانی و زمستانی را تحت تأثیر قرار دهد.


حمل و نقل تجاری

در شرایط کم جریان، کشتی ها و کشتی ها ممکن است در حرکت در نهرها، رودخانه ها و کانال ها مشکل داشته باشند، که این امر بر مشاغلی که برای دریافت یا تحویل کالا یا مواد به حمل و نقل آب وابسته هستند، تأثیر می گذارد. در نتیجه مردم ممکن است برای غذا یا سوخت قیمت بالاتری بپردازند.


صنعت

کمبود آب ناشی از خشکسالی بر تولید، فروش و تجارت در بخشهای مختلف مانند کشاورزی، تولید انرژی و صنایع پر مصرف تأثیر می گذارد.


تأثیرات اجتماعی

تغییرات رفاهی که توسط انسانها تجربه می شود باید در بسته های امدادی گنجانده شود تا آثار اجتماعی و اقتصادی خشکسالی کاهش یابد. تاثیرات اجتماعی خشکسالی می تواند بر سلامتی و ایمنی مردم تأثیر بگذارد، منجر به دام فقر شود، در صورت لزوم محدودیت آب باعث ایجاد درگیری بین مردم شود و ممکن است منجر به تغییر در شیوه زندگی شود.


شکل 5.1. نمایش شماتیک تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم خشکسالی و روابط متقابل آنها


توجه: قرار گرفتن مستقیم در معرض یک سیستم، بخش یا اجتماع در مناطق آسیب دیده از خشکسالی است. قرار گرفتن در معرض غیر مستقیم به عنصری از سیستم اطلاق می شود که تحت تأثیر خشکسالی در نقاط دیگر قرار گرفته است.


جعبه 4.1. خشکسالی و مهاجرت

مهاجرت پاسخ احتمالی به بلایا یا تغییرات در شرایط آب و هوایی و چشم انداز است. با این حال، روابط بین خشکسالی طولانی مدت، تخریب خاک، بیابان زایی و مهاجرت پیچیده است و به خوبی مستند نشده است. در حالی که داده های موجود در مورد مهاجرت انسان ها به دلیل تخریب زمین و خشکسالی کمیاب است، مطالعات متعدد نشان می دهد که به سختی می توان مهاجرت جمعی را مستقیماً به خرابی محصول یا کمبود آب ناشی از خشکسالی های مداوم نسبت داد. در عوض، مهاجرت اجباری به ویژه در مناطقی که دارای بی ثباتی سیاسی هستند، مانند شاخ آفریقا، بسیار گسترده است. در چنین شرایطی، خشکسالی ممکن است کاتالیزوری برای ایجاد مهاجرت باشد، که علت اصلی آن وضعیت اجتماعی و اقتصادی یا سیاسی است.


مهاجرت گزینه ای نیست که برای همه باز باشد و برخی از جمعیت در دام گیرنده در نظر گرفته می شوند. مهاجرت به دارایی های انسانی و مالی نیاز دارد که اغلب در دسترس همه نیست. بعلاوه، برخی موانع اجتماعی و اقتصادی و سیاسی می توانند مانع مهاجرت شوند. بسیاری از خانوارهای کوچک و دامداران به دلیل کمبود منابع مورد نیاز برای مهاجرت موظف به زندگی در وضعیت بی تحرکی هستند. بعنوان پاسخی برای جبران خسارات پس از خشکسالی های طولانی، برخی از خانواده های آسیب دیده مهاجرت دائمی را، معمولاً در کشور خود یا در یک کشور همسایه، اتخاذ می کنند. از این نظر، تک تک اعضای خانواده برای مدت محدودی مهاجرت می کنند تا در بخشهای غیررسمی در شهرها یا کشاورزی تجاری درآمد کسب کنند. به عنوان مثال، یکی از اولین مطالعات انجام شده در مورد خشکسالی و مهاجرت در مالی نشان داد که اغلب حرکتهای دایره ای و مسافتهای کوتاه است که در زمان خشکسالی افزایش می یابد.













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools