اثر تونل انتقال آب کرج-تهران بر رودخانه کرج :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




اثر تونل انتقال آب کرج-تهران بر رودخانه کرج

 انتقال آب از تونل رودخانه کرج به تهران ۱۵ سال پس از کلنگ‌زنی و از سال گذشته آغاز شده است. این تونل ظرفیت آن را دارد که سالانه ۳۴۰ میلیون مترمکعب آب را به طور مستقیم از پشت سد امیرکبیر به تهران منتقل کند. انتقالی که به دلیل حذف مسیر رودخانه کرج مورد اعتراض بسیاری از فعالین زیست محیطی قرار گرفت. منتقدان این طرح معتقدند وقتی آب مورد نیاز تهران سال‌هاست پس از طی کردن مسیر طبیعی رودخانه از آبگیر بیلقان و با خط لوله به تهران منتقل می‌شود دیگر چه نیازی به صرف هزینه گزاف برای احداث تونل بود. تونلی که در مرحله آزمایشی باعث مرگ ماهی‌های رودخانه به دلیل افت سطح آب هم شده بود.


در نهایت پس از کش و قوس‌های زیاد، انتقال آب از آبان سال گذشته از این تونل آغاز شد اما وزارت نیرو در ابتدا با توجه به انتقادات صورت گرفته تصمیم گرفت به جای ۳۴۰ میلیون مترمکعب نزدیک به ۳۰ میلیون مترمکعب را از طریق تونل منتقل کند و انتقال بقیه حق‌آبه به شکل گذشته یعنی از آبگیر بیلقان ادامه داشته باشد.


اگرچه این نحوه انتقال تا حدی از نگرانی‌ها برای بروز آسیب‌های انتقال تونلی مثل از بین رفتن طبیعت زیبای جاده چالوس و ضربه به اقتصاد گردشگری منطقه، فرونشست دشت‌های پایین دست رودخانه که از آب رودخانه تغذیه می‌کنند، ایجاد کانون ریزگرد، سرعت بخشیدن به تغییر کاربری اراضی و افزودن به خشکی و بیابانی شدن البرز کاست اما این تونل همچنان بر سر رودخانه کرج سایه انداخته است و بسیاری را نسبت به تصمیمات لحظه‌ای برای افزایش میزان حجم آب انتقالی از تونل نگران کرده است. ضمن اینکه وزارت نیرو همچنان درخواست البرز برای افزایش حق‌آبه زیست محیطی رودخانه کرج را از ۶۴ میلیون مترمکعب به ۱۸۳ میلیون مترمکعب مسکوت گذاشته است...


موضع‌گیری نمایندگان مجلس  در برابر انتقال تونلی آب رودخانه کرج

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع انتقال تونلی آب رودخانه کرج گفت: سال گذشته موضوع انتقال تونلی آب رودخانه مطرح شد و بلافاصله در این مورد موضع گیری کردیم.


علیرضا عباسی در گفت و گو با ایسنا افزود: در واقع تقاضا کردیم این میزان انتقال آب با تونل نباشد و مقدار بیشتری از طریق بستر رودخانه منتقل شود و در نهایت بر اساس تحقیق دانشگاهی که حق آبه زیست محیطی را مشخص کرده  است انتقال صورت بگیرد.


وی با تاکید بر لزوم رعایت حق آبه زیست محیطی رودخانه کرج گفت: اگر حق آبه زیست محیطی رعایت نشود، جاده چالوس که جزو چهار جاده گردشگری زیبای جهان است و به ثبت ملی هم رسیده، خشک می‌شود و نه تنها  ذخایرگیاهی، جانوری و... آن از بین می‌رود بلکه تبدیل به کانون ریزگرد می‌شود.


عباسی افزود: باید مجموعه اکوسیستم این رودخانه را حفظ کرد تا از بروز معضلات بیشتر نه تنها برای البرز بلکه برای استان تهران نیز جلوگیری کرد.


به گفته عباسی موضع گیری نمایندگان البرز در مقابل انتقال آب رودخانه کرج باعث شده تا انتقال آب که از آبان سال ۹۹ به صورت آزمایشی آغاز شد با ظرفیت پایین‌تر از حد تونل صورت بگیرد.


وی در پایان تاکید کرد: ما معتقدیم اگر دو سوم این انتقال آب از طریق رودخانه و یک سوم از طریق تونل صورت بگیرد منطقی‌تر است تا اینکه بالعکس باشد.


فعلاً ۳۰ میلیون متر مکعب آب رودخانه از طریق تونل منتقل می‌شود

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان البرز از انتقال ۳۰ میلیون متر مکعبی آب رودخانه کرج از تونل خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تصفیه خانه آب تهران از آبان ۹۹ وارد مدار شده است انتقال آب از طریق تونل از رودخانه کرج درحال انجام است و فعلاً نزدیک به ۳۰ میلیون متر مکعب در سال از آب  این رودخانه از طریق تونل به تهران انتقال می‌یابد.


حمید رضا لشگری درگفت وگو با ایسنا  با اشاره به اینکه این میزان هنوز به ظرفیت مصوب انتقال که ۳۴۰ میلیون مترمکعب در سال است نرسیده، گفت: برای  انتقال این میزان آب از رودخانه ۶۴ میلیون مترمکعب حق آبه زیست محیطی تعیین شده است و بر اساس مطالعات این میزان باید حدودا ۳ برابر و به ۱۸۳ میلیون متر مکعب افزایش یابد.


وی افزود: قرار بود این مطالعه درجلسات مشترک بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو مطرح و تصمیمات جدیدی گرفته شود اما تا این لحظه هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده است.


لشگری تصریح کرد: با توجه به شرایط رودخانه کرج به نظر می‌رسد که اگر بخشی از آب از طریق آبگیر بیلقان و بخشی از آب نیز از طریق تونل انتقال یابد خطر مشکلات زیست محیطی کاهش می‌یابد.


وی معتقد است انتقال آب به شکل تونلی تنها به دلیل آلودگی آب، منطقی به نظر نمی‌رسد  و اگر تنها دلیل انتقال تونلی، آلودگی آب بود به جای احداث تونل می‌توانستیم منابع آلاینده راکنترل کنیم، اما به نظر نمی‌رسد تنها دلیل آلودگی آب باشد.


لشگری با اشاره به اینکه باید معیشت مردم، مباحث اجتماعی و محیط زیستی برای انتقال آب در نظرگرفته شود، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا آنچه برای حیات رودخانه و گونه‌های جانوری وگیاهی این رودخانه لازم است، اتفاق بیافتد.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools