سد دز فقط ۷۰ میلیون مترمکعب آب قابل بهره‌برداری دارد :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




سد دز فقط ۷۰ میلیون مترمکعب آب قابل بهره‌برداری دارد

مدیرعامل سد دز با اشاره به آخرین وضعیت این سد گفت: در شرایط فعلی فقط ۷۰ میلیون مترمکعب از ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد قابل بهره‌برداری است و با این حجم، حداکثر تا یک ‌ماه آینده می‌توانیم شرایط را ادامه دهیم و ۷۰ میلیون مترمکعب را مصرف کنیم. سعید رئوفی نسب در حاشیه بازدید خبرنگاران از سد دز، اظهار کرد: اینکه سد دز در فصل پاییز در پایین‌ترین تراز خود باشد طبیعی است اما امسال یک سال خاص و شرایط ویژه است و باید به این مساله توجه داشته باشیم.


به گزارش ایسنا، وی افزود: در حال حاضر ورودی سد دز ۳۰ مترمکعب بر ثانیه و خروجی سد ۶۰ مترمکعب بر ثانیه است و به این به معنای آن است که ۳۰ مترمکعب بر ثانیه از ذخیره موجود سد استفاده می‌ شود.


مدیرعامل سد دز گفت: در شرایط فعلی فقط ۷۰ میلیون مترمکعب از ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد قابل بهره‌برداری است و با این حجم، حداکثر تا یک ‌ماه آینده می‌توانیم شرایط را ادامه دهیم و ۷۰ میلیون مترمکعب را مصرف کنیم.


رئوفی نسب عنوان کرد: با توجه به این‌که در حال حاضر خروجی سد دز ۶۰ مترمکعب بر ثانیه است، این میزان رها سازی فقط برای حق آبه رودخانه، درختان و آبزیان است و امکان استفاده از این آب برای کشاورزی وجود ندارد.


وی ادامه داد: در گذشته معمولا در آبان‌ماه حداقل یک یا ۲ سیلاب داشتیم که آب را پشت سد می ‌آورد اما متاسفانه تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. امیدواریم در روزهای باقیمانده آبان‌ ماه و روزهای ابتدایی آذرماه بارندگی داشته باشیم و شرایط تغییر کند زیرا اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، ۶۰ مترمکعب بر ثانیه خروجی سد نیز کاهش می‌یابد.


مدیرعامل سد دز تصریح کرد: در حال حاضر ارتفاع آب پشت سد ۳۰۸ متر است که طبق قاعده نباید از ۳۱۰ متر پایین ‌تر بیاید اما به دلیل وضعیت خاص خوزستان و خشکسالی این ریسک را پذیرفتیم که از تراز ۳۱۰ متر به تراز ۳۰۵ متر نیز برویم.


رئوفی‌نسب ادامه داد: اگر تراز سد دز پایین ‌تر ۳۰۵ متر برود، در صورت آمدن سیلاب از بالا دست، ناگهان حجم قابل توجهی از آب به پشت سد می‌رسد و به بدنه سد آسیب وارد می شود.


وی با بیان اینکه براساس پیش بینی ها، هواشناسی خبرهای خوبی ندارد، گفت: احتمالا آخر هفته جاری در لرستان بارندگی خوبی خواهیم داشت و اگر بارندگی خوب و سیلاب داشته باشیم و ارتفاع آب پشت سد به ۳۱۰ متر به بالا برسد بهتر می‌ توانیم شرایط را مدیریت کنیم.


مدیرعامل سد دز در خصوص نیروگاه برق این سد، گفت: نیروگاه سد در شبانه روز یک میلیون و ۲۰۰ هزار کیلو وات برق تولید می ‌کند و آب رها سازی شده از مجرای نیروگاه خارج و صرف تولید برق می‌ شود اما اگر حجم آب از ۳۰۵ متر پایین تر بیاید باعث ایجاد گرداب خواهد شد و نیروگاه قابل بهره برداری نخواهد بود.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools