خشکسالی گسترده در مکزیک :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




خشکسالی گسترده در مکزیک

مکزیک یکی از گسترده ترین و شدیدترین خشکسالی های خود را در دهه های اخیر تجربه می کند. نزدیک به 85 درصد از کشور تا 15 آوریل 2021 با شرایط خشکسالی مواجه است. مخازن بزرگ در سراسر کشور در سطوح بسیار پایینی قرار دارند و منابع آب را برای آشامیدن، کشاورزی و آبیاری تحت فشار قرار می دهند. شهردار مکزیکوسیتی آن را بدترین خشکسالی در 30 سال اخیر برای این شهر خواند که حدود 9 میلیون نفر در آن زندگی می کنند.



تصاویر بالا که توسط تصویربردار زمین عملیاتی (OLI) در Landsat 8 به دست آمده است، یکی از منابع اصلی آب مکزیکو سیتی، مخزن ویلا ویکتوریا را نشان می دهد. تصویر بالا مخزن را در 30 مارس 2021 نشان می دهد، بهترین پل روگذر اخیر لندست بدون ابر. تصویر پایین سطوح معمولی‌تری را در 27 مارس 2020 نشان می‌دهد. تصاویر جدیدتر، اگرچه ابری‌تر هستند، اما نشان می‌دهند که سطح آب همچنان در حال کاهش است. ویلا ویکتوریا تا حدود یک سوم ظرفیت عادی خود پر شده است.


طبق گزارش روزنامه ال پایس، تقریباً 60 مخزن بزرگ دیگر، عمدتاً در شمال و مرکز مکزیک، زیر 25 درصد ظرفیت داشتند. مدیران دولتی به دلیل عرضه کم، جریان آب از مخازن را کاهش داده اند. برخی از ساکنان بدون آب مانده اند.


نقشه زیر اثرات خشکسالی را با نشان دادن مکان هایی که پوشش گیاهی به دلیل کمبود آب تحت تنش قرار گرفته است، یا داده های شاخص تنش تبخیری (ESI) بیشتر برجسته می کند. ESI مشاهدات دمای سطح زمین را از ماهواره‌های اداره ملی اقیانوسی و جوی و مشاهدات شاخص سطح برگ از طیف‌سنجی تصویربرداری با وضوح متوسط ​​(MODIS) در ماهواره‌های Aqua و Terra ناسا را ​​در بر می‌گیرد. این مشاهدات برای تخمین تبخیر و تعرق یا میزان تبخیر آب از سطح زمین و از برگ‌های گیاهان استفاده می‌شود. بر اساس تغییرات در دمای سطح زمین، ESI نشان می دهد که چگونه نرخ فعلی تبخیر و تعرق، که به طور متوسط ​​در طول دوازده هفته از اوایل فوریه تا 30 آوریل در این نقشه در مقایسه با شرایط عادی است. مقادیر منفی کمتر از میزان نرمال است و نشان دهنده گیاهانی است که به دلیل رطوبت ناکافی خاک تحت تنش هستند.



به گفته سرویس ملی هواشناسی مکزیک، شمال غرب و شمال شرق اخیراً از خشکسالی شدید به خشکسالی شدید منتقل شده اند. تحلیلگران کشاورزی پیش بینی می کنند برخی از تولیدات زراعی مانند ذرت سفید در سینالوآ (بزرگترین تولیدکننده ذرت مکزیک) آسیب ببینند.


از 1 اکتبر 2020 تا 18 آوریل 2021 (در فصل خشک)، سازمان هواشناسی گزارش داد که این کشور حدود 20 درصد کمتر از حد نرمال بارندگی داشته است. چندین منطقه در شرق، غرب و جنوب شرقی مکزیک نیز دمای بالای 35 درجه سانتیگراد (95 درجه فارنهایت) دارند.


ماه های مرطوب در سال 2020 نیز بارندگی کم داشتند که بخشی از آن به دلیل رویداد اخیر لانینیا بود. آب سرد غیرمعمول در شرق اقیانوس آرام از تشکیل ابرهای بارانی جلوگیری می کند و منجر به بارش کمتر در مکزیک و جنوب ایالات متحده می شود.


مکزیک در حال نزدیک شدن به یکی از بدترین خشکسالی های گسترده تاریخ خود است. در سال 2011، شرایط خشکسالی 95 درصد از کشور را فرا گرفت و باعث قحطی در ایالت چیهواهوا شد. در سال 1996، این کشور بدترین خشکسالی تاریخ خود را تجربه کرد و متحمل خسارات فراوانی شد.


با کاهش لانینا، پیش‌بینی‌کنندگان امیدوارند که گرم شدن آب‌ها بتواند باران بسیار مورد نیاز را برانگیزد. اخیراً در مکزیک باران بارید، اما در درجه اول بر روی ایالت هایی با شرایط خشکسالی خفیف بارید. سرویس هواشناسی مکزیک بیان می کند که باران ها ممکن است تا فصل بارانی در ماه ژوئن به طور کامل نرسد.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools