خشکسالی فعلی در سراسر جهان است :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




خشکسالی فعلی در سراسر جهان است

جهان با سطوح بی سابقه ای از خشکسالی مواجه است. به گفته انجمن ملی اقیانوسی و جوی، در ایالات متحده، در حال حاضر تقریباً نیمی از سرزمین اصلی درگیر این بیماری اقلیمی است. وضعیت به ویژه در شمال غرب وخیم است، جایی که به دنبال موج گرما که صدها نفر را به کام مرگ کشاند، با برخی از خشک ترین شرایط خود در بیش از یک قرن اخیر مواجه است. به گفته مانیتور جهانی خشکسالی SPEI، به جز قطب جنوب، هیچ قاره ای در امان نیست.


در برزیل، خشکسالی فعلی یکی از بدترین خشکسالی های ثبت شده است. انتظار می رود تولید قهوه در سال جاری 23 درصد کاهش یابد و سطح پایین مخزن به این معنی است که کشور نمی تواند به طور کامل از نیروگاه های برق آبی خود استفاده کند و قبوض برق را افزایش می دهد.


در ماداگاسکار، خشکسالی صدها هزار نفر را دچار سوءتغذیه کرده است و این کشور را تا مرز قحطی پیش برده است.


خشکسالی - بارش کم که منجر به کمبود آب می شود - برای همیشه وجود داشته است. اما دانشمندان می گویند که افزایش دمای جهانی و تغییر الگوی بارش در حال حاضر منجر به خشکسالی های مکرر می شود و احتمالاً وضعیت بدتر می شود.


تنها در دو دهه گذشته، سازمان ملل تخمین می زند که خشکسالی 1.5 میلیارد نفر را تحت تاثیر قرار داده و منجر به خسارات اقتصادی حداقل 124 میلیارد دلار شده است.


صرفه جویی در آب هرگز به این اندازه حیاتی نبوده است. در سرتاسر جهان، دولت ها برای محدود کردن مصرف آب اقدام می کنند.


Bozeman، Mont.، اخیرا آبیاری چمن را به دو روز در هفته محدود کرده است. مکزیک در حال انتشار یدید نقره در ابرها برای تحریک باران است. شهرستان مائویی اعلام کرد کسانی را که اعمال آبیاری، آبیاری چمن‌های خود، شستن وسایل نقلیه خود یا استفاده از آب برای «فعالیت‌های غیر ضروری» را جریمه می‌کند. اما خیلی زود است که بدانیم آیا این تلاش‌های اخیر جواب می‌دهند یا خیر.


خشکسالی کنونی همچنین احساس فوریت را برای یافتن برنامه های بلندمدت برای صرفه جویی در مصرف آب افزایش داده است.


در آریزونا، اداره منابع آب ایالتی مدت‌هاست که در تلاش است تا استفاده از آب‌های زیرزمینی - که حدود 39 درصد از آب این ایالت را تامین می‌کند - کاهش دهد تا آب با همان سرعتی که برداشت می‌شود به سفره‌های زیرزمینی بازگردد. این تلاش به ویژه در سال جاری اهمیت دارد، زیرا خشکسالی منبع اصلی آب دیگر ایالت، رودخانه کلرادو را کاهش داده است. اما اینکه کجا باید استفاده از آب های زیرزمینی را کاهش داد، منبع مناقشه بوده است.


در ماه آوریل، ایالت قوانینی را پیشنهاد کرد که طبق آن، زمین‌های گلف شهری که از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند را ملزم می‌کند تا میزان استفاده از آن‌ها را کمی بیش از 3 درصد کاهش دهند - به قول تام بوشاتزکه، مدیر بخش، «کاهش نسبتاً متوسطی».


در یک جلسه عمومی، رئیس بخش سرپرستان زمین گلف آریزونا عقب نشینی کرد و این پیشنهاد را "بزرگترین مشکلی که تا به حال با آن روبرو بوده ایم" خواند. وی از دولت خواست در تصمیم خود عجله نکند و خاطرنشان کرد که صنعت گلف قبلاً در حفظ آب گام‌هایی برداشته است.


حامیان حفاظت از محیط زیست می گویند که در حالی که شهرها اهداف شایسته ای برای کاهش هستند، هر استراتژی موثر باید شامل کشاورزی نیز باشد، که وزارت کشاورزی آمریکا می گوید 80 درصد از مصرف آب کشور را تشکیل می دهد.


برایان ریشتر، رئیس Sustainable Waters، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در یوتا و ویرجینیا، گفت: «اگر نتوانیم میزان آبی که در مزارع آبی مصرف می‌کنیم را کاهش دهیم، نمی‌توانیم از کمبود آب و تهدید کمبود آب خلاص شویم. "شما می توانید تمام شهرهای سراسر نقشه غرب ایالات متحده را پاک کنید و همچنان با کمبود آب در مزارع مواجه خواهید شد."


یکی از مناقشات مربوط به آب بر سر کشاورزی در اورگان در جریان است، جایی که بومیان آمریکا از طریق معاهده ای با دولت فدرال، حقوق قانونی ارشد دریاچه کلامات بالایی را دارند. این دریاچه تامین کننده اصلی آب برای قبایل کلامات و خانه ماهی های مکنده در معرض خطر و از نظر فرهنگی مهم است. کشاورزان غیر بومی در این منطقه نیز به دریاچه وابسته هستند که برای آبیاری بیش از 130000 هکتار از مزارع استفاده می شود.


هنگامی که امسال خشکسالی منطقه را فرا گرفت، آن کشاورزان تخصیص آب خود را از دست دادند. وضعیت متشنج شده است و برخی از کشاورزان تهدید به استفاده از زور برای برداشتن آب از دریاچه کرده اند.


دان جنتری، رئیس قبایل کلامات، گفت: «کشاورزی آبی بدون کنترل توسعه یافته است. "آب بیش از حد توسط دولت فدرال به مردم وعده داده شد و ما باید به پایداری نگاه کنیم... آب کافی برای دور زدن وجود ندارد."


در مورد رویکردهای غیر متعارف تر، یکی از آنها اسرائیل است.


به گفته یکی از شرکت های سازنده این نیروگاه، حدود 500 میلیون دلار در بزرگترین کارخانه آب شیرین کن جهان سرمایه گذاری کرد که 20 درصد از نیاز آب شهری کشور را برآورده می کند.


با این حال، کافی نیست. دولت اسرائیل اخیراً هشدار داده است که بحران آب به حدی شدید است که ممکن است تا تابستان آینده برای تأمین آب کافی برای ساکنانش برای تأمین نیازهای اولیه خود دچار مشکل شود.


از نظر تاریخی، با رشد یک شهر، مصرف آب آن نیز افزایش می‌یابد - برای مثال رومی‌ها قنات‌هایی برای حمایت از جمعیت رو به رشد خود می‌ساختند.


این الگو ناپایدار است. در نهایت، حفاظت به کاهش مصرف سرانه آب بستگی دارد تا شهرها و اقتصادها بتوانند رشد کنند در حالی که نیاز کلی به آب فلات یا کاهش می یابد.


سن آنتونیو، تگزاس، مدتها با وابستگی خود به آبخوان ادواردز دست و پنجه نرم می کرد - تا اینکه باشگاه سیرا در سال 1991 شکایتی را علیه خدمات ماهی و حیات وحش ایالات متحده با این استدلال که شهر بیش از حد آب پمپاژ می کند و هفت گونه آبزی در حال انقراض را تهدید می کند، تنظیم کرد.


سازمان غیرانتفاعی زیست محیطی در دادگاه برنده شد و تگزاس را مجبور به ایجاد سیستمی برای محدود کردن برداشت از آبخوان کرد.


ریشتر گفت: امروزه، سن آنتونیو از نظر حفظ آب بهترین در کلاس است. طبق گزارش غیرانتفاعی تگزاس لیوینگ واترز، سن آنتونیو در 30 سال گذشته 80 درصد رشد داشته است اما مصرف آب برای هر نفر را 40 درصد کاهش داده است.


این شهر برای ساکنانی که فیلترهای استخر نصب می کنند یا چمن را به پاسیو تبدیل می کنند، همراه با سایر اقدامات حفاظتی شامل آبیاری، محوطه سازی، و سنسورهای جریان آب، تخفیف ارائه می کند. سازمان آب نوادای جنوبی، که تقریباً به سه چهارم جمعیت ایالت خدمات رسانی می کند، با ارائه پول نقد به ساکنانی که سبزه را با محوطه سازی بیابانی جایگزین می کنند، رویکرد مشابهی را در پیش گرفت.


کیپ تاون، آفریقای جنوبی پس از تقریباً خشک شدن در سال 2018، مجبور شد با مصرف آب خود مقابله کند.


زانتیا لیمبرگ، یک مقام محلی منصوب شده و یکی از اعضای کمیته شهرداری برای پسماند و آب در کیپ تاون، گفت: این شهر توانست در طول خشکسالی بزرگ سال 2018 مصرف آب خود را تقریباً 60 درصد کاهش دهد و از آن زمان تاکنون آن را پایین نگه داشته است.


او گفت که شهر در طول خشکسالی با نصب کنتورهای آبی که می‌تواند محدودیت‌های آب را اعمال کند، تعرفه‌ها و ایجاد کمپین‌های هدفمند، مصرف آب را کاهش داد.


به گفته لیمبرگ، این شهر اکنون حدود 38 درصد کمتر از قبل از خشکسالی آب مصرف می کند.


او گفت: "من قطعاً فکر می کنم که یک تغییر رفتار دائمی وجود داشته است." قطعاً آگاهی بیشتری برای صرفه جویی در مصرف آب وجود دارد، و اینکه این منبع چقدر محدود است و در صورت مواجهه با کمبود آب چقدر آسیب پذیر هستیم.»












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools