خشکسالی شدید سد هوور در غرب ایالات متحده :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




خشکسالی شدید سد هوور در غرب ایالات متحده

اگر قوس سفید دیوار سد هوور هرگز باعص ذخیره رودخانه کلرادو نمی شد، غرب ایالات متحده، احتمالاً لس آنجلس یا لاس وگاس را که امروز می شناسیم وجود نداشت. غذای وسیع از گندم، یونجه و ذرت. هیچ رویای نقل مکان برای زندگی در یک بیابان ممکن شده نیست. رودخانه و سد، غرب کشور آمریکا را ساخت. اکنون بحران آب و هوا تهدید به وجود آن می کند. وضعیت در اینجا نمادی از یک سیاره است که به آرامی، به طور اجتناب ناپذیری بیش از حد گرم می شود. و عواقب فاجعه بار آب و هوای شدید این امر به همراه دارد.


سد هوور به ارتفاع یک ساختمان 60 طبقه است و ضخامت آن در بالا 45 فوت و در پایین 660 فوت است. ساخت آن، در دوران رکود بزرگ، منبع چنان غرور ملی بود که هزاران نفر از طریق مسیر بیابان سفر کردند تا شاهد ورود چیزی باشند که به یادگاری ماندگار برای تلاش جمعی به عنوان منافع عمومی تبدیل شد.


توان مهندسی سد هوور بدون شک داستان آمریکا را تغییر داد، و از رودخانه ای طوفانی برای کمک به ساخت شهرهای بزرگ و مزارع وسیع محصولات در زمین های نامناسب استفاده کرد. اما تراز دریاچه مید که به دلیل مسدود شدن رودخانه کلرادو توسط سد ایجاد شده و با ظرفیت نگهداری آب کافی برای پوشش کل ایالت کانکتیکات در عمق 10 فوتی ایجاد شده است، اکنون به پایین ترین حد تاریخی رسیده است. ایالت های غرب، در درجه اول آریزونا و نوادا، اکنون در میان خشکسالی دو دهه ای شدیدتر از هر چیزی که در یک هزاره دیده شده، با کاهش شدید منابع آب مواجه هستند.


براد اودال، کارشناس آب و هوا در دانشگاه ایالتی کلرادو، می‌گوید: «ما طبیعت را برای برآوردن نیازهای خود خم کردیم. و اکنون طبیعت ما را خم خواهد کرد."


مایکل برناردو، مدیر عملیات رودخانه در اداره احیای ایالات متحده، با بررسی چهره شیب‌دار سد از روی جان پناه منحنی آن، اذعان می‌کند که کمبود آب خارج از محدوده هنجارهای تاریخی است. در حالی که هیچ سالی چنان «کمبودی» در رودخانه کلرادو وجود نداشت، برناردو و همکارانش همیشه قادر بودند جریان آن را در محدوده خاصی تخمین بزنند.


اما از سال 2000، دانشمندان می گویند که جریان رودخانه در مقایسه با میانگین قرن قبل، 20 درصد کاهش یافته است. امسال دومین خشک سالی است که در تاریخ ثبت شده است، که جریان آب به دریاچه مید تنها یک چهارم میزان طبیعی است.


مرز دریاچه مید در 1984 در مقایسه با وضعیت فعلی آن


برناردو، که کارش به رساندن سطح قابل اعتماد آب به ایالت های تشنه غربی کمک می کند، گفت: «این ها سناریوهایی هستند که لزوماً در مدل های خود ما انتظار نداریم.» نزدیک به 40 میلیون نفر، از جمله ده ها قبیله، به آب رودخانه وابسته هستند. «ما آن سال‌هایی را می‌گذرانیم که در انتهای منحنی زنگ قرار دارند. ما افراط‌هایی را دیده‌ایم که قبلاً ندیده‌ایم، اکنون سناریوهایی مدیریتی داریم که بسیار بسیار خشک هستند.»


در ماه ژوئن، سطح دریاچه مید به زیر 1075 فوت سقوط کرد، نقطه ای که برای اولین بار باعث کاهش اجباری فدرال در تخصیص آب در سال آینده خواهد شد. اداره احیاء (آژانس دولتی که در ابتدا وظیفه «بازپس گیری» این مکان خشک را برای آرمان شهر جدید زمین های کشاورزی و جمعیت رو به رشد غربی بر عهده داشت)، انتظار دارد که این پست تاریخی بیشتر مارپیچ شود و تا پایان سال 2022 به حدود 1048 فوت کاهش یابد. کم عمقی از زمانی که دریاچه مید در دهه 1930 پس از تکمیل سد هوور پر شد، بی سابقه بود.


کاترین سورنسن، کارشناس سیاست آب در دانشگاه ایالتی آریزونا، می‌گوید: «ما می‌دانستیم که وضعیت به این نقطه خواهد رسید، زیرا سال‌ها به مصرف بیشتر آب نسبت به رودخانه ادامه داده‌ایم. «چیزها بسیار تلخ به نظر می رسند. انسان‌ها همیشه در جابه‌جایی آب به اطراف مسیر اصلی خوب بوده‌اند، اما در حال حاضر همه باید هر کاری که لازم است برای جلوگیری از خرابی سیستم انجام دهند.»


هفت ایالت - کالیفرنیا، یوتا، آریزونا، کلرادو، وایومینگ، نیومکزیکو و نوادا - و مکزیک به توافقاتی متعهد شده‌اند که آب رودخانه را تقسیم می‌کنند، اما آن‌هایی که شرکای «جوانتر» در این ترتیب محسوب می‌شوند، ابتدا ضربه خواهند خورد.


در صورت کاهش سطح دوم، آریزونا تقریباً یک پنجم آبی را که از رودخانه کلرادو دریافت می کند از دست خواهد داد. برش دور اول نوادا به وسعت 21000 جریب فوت (یک فوت جریب، یک جریب آب است، یک فوت عمق) کوچکتر است، اما سهم آن در حال حاضر به دلیل یک بخش قدیمی که یک قرن پیش طراحی شده بود، زمانی که ایالت کم جمعیت بود، کم شده است.


به گفته کولبی پلگرینو، معاون مدیر کل منابع سازمان آب نوادای جنوبی، آخرین دوره همکاری بین ایالت هایی که بر رودخانه کلرادو متکی هستند اکنون وارد "قلمرو باخت-باخت" شده است. او گفت: «همه باید با مصرف کمتر کار بیشتری انجام دهند، و این واقعا برای مردم چالش برانگیز خواهد بود.»


زوال دریاچه مید حتی در یک نگاه گذرا نیز آشکار است. بزرگترین مخزن ایالات متحده اکنون به سختی یک سوم پر شده است، سنگ بازالت تیره دیواره های دره آن توسط یک حلقه کلسیم سفید متمایز سفید شده است، جایی که سطح آب زمانی در آن قرار داشت. این سطح در 20 سال گذشته حدود 130 فوت کاهش یافته است و در حال حاضر حدود یک فوت در هفته کاهش می یابد زیرا مزارع به اوج دوره آبیاری خود رسیده اند.


ارتفاع آب دریاچه مید در طول زمان


سرعت تغییرات برای میلیون‌ها نفری که به طور منظم قایق می‌کنند، ماهی می‌گیرند و در دریاچه شنا می‌کنند، آزاردهنده بوده است، به طوری که سرویس پارک ملی اخیراً سکوهای فولادی جدیدی را برای گسترش رمپ‌های پرتاب که دیگر به آب نمی‌رسد، ایجاد کرده است. برخی از ماریناها از لنگرگاه‌های خود خارج شده و جابه‌جا شده‌اند زیرا در رسوبات پخت باقی مانده‌اند.


دریاچه مید که از بالا در طول سال‌ها دیده می‌شود، شبیه یک گودال دوکی است که در صحرای موهاوی خشک می‌شود، مانند لاس‌وگاس در نزدیکی آن، که تقریباً تمام آب خود را از دریاچه می‌گیرد و سال گذشته 240 روز را بدون باران پشت سر گذاشت.


رودخانه کلرادو در کوه‌های راکی ​​مرتفع سرچشمه می‌گیرد، قبل از اینکه از 1450 مایلی کوه، دره و بیابان عبور کند تا به دریای کورتز در مکزیک برسد. ذوب فصلی برف به طور سنتی رودخانه را دوباره پر کرده است، اما برف بر روی قله‌های کوه در غرب از دهه 1950 به طور متوسط ​​19 درصد کاهش یافته است، در حالی که افزایش دما باعث خشک شدن خاک و تبخیر آب بیشتر شده است.


این آب و هوای دگرگون‌شده، به‌علاوه استخراج بی‌رویه آب برای همه چیز، از زمین‌های گلف در فینیکس گرفته تا سبزیجاتی که در کالیفرنیا رشد می‌کنند تا باغ‌های دنور، به این معناست که کلرادو حتی قبل از رسیدن به دلتای مکزیکی‌اش، در بستر خشک رودخانه فرو می‌ریزد.


تنها 1.8 درصد از غرب در سطحی از خشکسالی قرار ندارند، کالیفرنیا، آریزونا و نیومکزیکو همگی کمترین میزان بارندگی خود را در 12 ماه گذشته تجربه کرده اند. دریاچه‌های آریزونا اکنون به قدری پایین هستند که نمی‌توان از آنها برای مبارزه با آتش‌سوزی‌های ناشی از خشکسالی استفاده کرد، در حالی که عقب‌نشینی دریاچه فولسوم در کالیفرنیا بقایای هواپیمای سقوط کرده 56 سال پیش را کشف کرد. فرماندار یوتا از مردم خواسته است که برای باران دعا کنند.


آخرین وضعیت دریاچه سد هوور


گرما در جهان ماورایی بوده است و فونیکس اخیراً رکورد شش روز متوالی را بالای 115 فارنهایت (46.1 درجه سانتیگراد) تحمل کرده است. یک «گنبد حرارتی» که در شمال غربی اقیانوس آرام معمولاً ملایم قرار داشت، دما را به رکورد 108 فارنهایت (42.2 درجه سانتیگراد) در سیاتل رساند و باعث ذوب شدن خطوط برق و کمانش جاده‌ها در پورتلند شد. چند صد مایلی شمال، یک روز پس از ثبت رکورد دمای کانادا 121 درجه فارنهایت (49.4 درجه سانتیگراد)، یک آتش سوزی سریع شهر لیتون در بریتیش کلمبیا را سوزاند. به سختی در تابستان، صدها نفر از گرما در امتداد ساحل غربی جان خود را از دست داده اند.


غرب در دو دهه گذشته دوره‌هایی مانند این «مرگ-خشکسالی» را پشت سر گذاشته است، تنها با وقفه‌ای گهگاهی. اما دانشمندان روشن کرده اند که شرایط فعلی بدون تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان عملا غیرممکن است و به "خشک شدن" طولانی مدت منطقه اشاره می کنند. تمام تلاش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب که تا کنون از کمبود آب جلوگیری کرده‌اند، با افزایش گرما پیشی گرفته‌اند.


پارک ویلیامز، هیدروکلیماتولوژیست در دانشگاه کلمبیا، گفت: «میزان آب موجود در سراسر غرب ایالات متحده بسیار کمتر از هر زمان دیگری در تمدن مدرن است. تحقیقات ویلیامز و همکارانش در سال گذشته حلقه‌های درختان را تجزیه و تحلیل کردند تا کشف کنند که دوره خشکی کنونی تنها با اواخر دهه 1500 در تاریخ خشکسالی که به حدود 800 سال می‌رسد، رقابت می‌کند، با بحران آب و هوایی که شدت دوران مدرن را دو برابر کرده است. خشکسالی.


ویلیامز گفت: "با گرم شدن کره زمین، غرب خشک خواهد شد." "دو سال گذشته برای من شوکه کننده بود، هرگز فکر نمی کردم مرکز شهر لس آنجلس را ببینم که به 111 درجه فارنهایت برسد زیرا به اقیانوس بسیار نزدیک است، اما ما برخی از خشک ترین شرایط را در 1200 سال گذشته داریم، بنابراین تاس ها برای امواج گرما و آتش سوزی های بیشتری بار می شوند. این می تواند نوک کوه یخ باشد، ما ممکن است شاهد خشکسالی های طولانی تر و سخت تری باشیم.


در روده‌های سد هوور، پایین آسانسورهای برنزی و از طریق راهروهای ترازو، خطی از توربین‌های عظیم به قیف آب در پایین دست کمک می‌کنند و در این فرآیند برای بیش از یک میلیون خانوار برق آبی ایجاد می‌کنند. پنج توربین از 17 توربین، که وزن هر کدام به اندازه هفت نهنگ آبی است، در سال‌های اخیر با اتصالات جدید مناسب‌تر برای کار در سطوح پایین‌تر دریاچه جایگزین شده‌اند.


با این حال، حتی با این سازگاری ها، کاهش دریاچه مید باعث شده است که میزان انرژی آبی تولید شده توسط سد حدود 25 درصد کاهش یابد. انتظار می رود که خشکسالی باعث شود تاسیسات آبی در دریاچه اروویل، کالیفرنیا، به طور کامل تعطیل شود، و در نتیجه هشدار انجمن انرژی ایالات متحده مبنی بر اینکه "کمبود برق ناشی از خشکسالی بزرگ می تواند فاجعه بار باشد، همه چیز را از تولید مواد غذایی گرفته تا تولید صنعتی تحت تاثیر قرار دهد." این انجمن افزود که چنین سناریویی حتی می‌تواند مردم را مجبور به حرکت به سمت شرق کند، چیزی که آن را "خروج معکوس کاسه گرد و غبار" نامید.


برناردو گفت که تعطیلی مشابه سد هوور به بیش از 100 فوت عقب‌نشینی سطح آب نیاز دارد، که پیش‌بینی نمی‌شود، هرچند که او دائماً امیدوار به باران‌هایی است که کمبودها را کاهش دهد. او گفت: «همه ما هوای خوب می‌خواهیم، ​​اما برای بازسازی همه چیز به آن طوفان‌های خوب نیاز داریم.


ما برای احیای دریاچه به سه یا چهار سال بارش بالاتر از میانگین نیاز داریم. حدس شما به خوبی حدس من است که آیا ما آن را دریافت خواهیم کرد. من به تماشای آب و هوا، هر روز ادامه خواهم داد.»












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools