مدیریت پایدار آب های زیرزمینی در دانمارک :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مدیریت پایدار آب های زیرزمینی در دانمارک

منابع آب زیرزمینی در سطح جهان حدود 50 درصد از کل آب آشامیدنی، حدود 40 درصد از آب مورد استفاده برای کشاورزی آبی و حدود 30 درصد از تامین آب مورد نیاز برای صنعت، و همچنین حفظ اکوسیستم های آبی، حفظ جریان پایه رودخانه ها و جلوگیری از فرونشست زمین و آب دریا را تامین می کند. در مواجهه با تغییرات غیرقابل پیش‌بینی جهانی، نیاز به افزایش درک خود از آب‌های زیرزمینی، بهبود حکمرانی آن و اجرای شیوه‌های مدیریت پیوسته و تطبیقی ​​وجود دارد. موضوع امسال روز جهانی آب «آب‌های زیرزمینی: قابل مشاهده کردن نامرئی» است، که بر نیاز حیاتی برای افزایش آگاهی در مورد این منبع مهم آبی که نیاز به مدیریت دقیق و حفاظت جهانی در سطح جهانی دارد، تاکید می‌کند. آب های زیرزمینی همچنین موضوعی کلیدی در کنگره و نمایشگاه جهانی آب IWA خواهد بود که در سپتامبر 2022 در کپنهاگ برگزار می شود.


مزایای زیادی برای ترکیب آب زیرزمینی در منبع آب وجود دارد و تجربه دانمارکی یک مطالعه موردی ایده آل را ارائه می دهد. دانمارک یک نمونه پیشرو در استفاده پایدار و حفاظت از آب های زیرزمینی است. در دانمارک، آب آشامیدنی به طور کامل از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود که به دقت محافظت و مدیریت می‌شود.


حفاظت صحیح از آب های زیرزمینی مستلزم دانش تشکیل آب های زیرزمینی است. یک ابزار مهم برای تخمین حوضه های آبریز چاه ها، مدل سازی آب های زیرزمینی است. مدل‌سازی می‌تواند برای ارائه اطلاعات برای حفاظت بهینه از آب‌های زیرزمینی استفاده شود و می‌تواند در برنامه‌ریزی برداشت پایدار از آب‌های زیرزمینی استفاده شود. علاوه بر این، مدل‌سازی می‌تواند به تخمین مقادیری کمک کند که می‌توان به طور پایدار از یک آبخوان انتزاع کرد و خطر انتزاع بیش از حد را از بین برد.


تولید آب زیرزمینی - از دیدگاه هیدرولیک - پیچیده ترین بخش مدیریت تامین آب زیرزمینی است. فرآیندهای طبیعی مانند جریان آب زیرزمینی در سفره‌های زیرزمینی باید با تاسیسات فنی مانند چاه‌ها، پمپ‌ها، لوله‌ها و دریچه‌ها تعامل داشته باشند. بسیاری از شرکت‌های دانمارکی از مدل میدان چاه توسعه‌یافته دانمارکی استفاده می‌کنند و از این مدل برای برنامه‌ریزی برداشت از مخزن با ملاحظات حفظ مخزن آب زیرزمینی، کیفیت آب قابل قبول و بهینه‌سازی مصرف انرژی استفاده می‌کنند. علاوه بر این، مدل میدان چاه یک ابزار عالی برای برنامه ریزی بازسازی یا طراحی یک میدان چاه جدید است. بهره برداری از میدان چاه توسط یک سیستم SCADA کنترل می شود که همچنین برای گزارش انطباق در مورد مجوزهای انتزاع به مقامات استفاده می شود.


در دانمارک، استراتژی های حفاظتی برای حفظ آب های زیرزمینی و کاهش تقاضای آب در نظر گرفته شده است. با توجه به شرکت‌های اصلی آب در دانمارک، مصرف خانگی به ازای هر نفر 106 لیتر در روز است. ترکیبی از آموزش در مورد حفاظت و افزایش آگاهی زیست محیطی و همچنین افزایش قیمت آب ابزارهای بسیار کارآمدی برای کاهش مصرف آب بوده است. اندازه‌گیری خانگی اجباری است، و «کنتورهای هوشمند» گسترده هستند، که خواندن کنتور از راه دور را امکان‌پذیر می‌کند و در عین حال به نظارت شرکت‌های برق بر تلفات احتمالی آب در شبکه کمک می‌کند.


یکی دیگر از جنبه های به همان اندازه مهم مدیریت پایدار آب های زیرزمینی، به حداقل رساندن اتلاف آب در شبکه توزیع تامین کننده آب برای مصرف کننده است. در دانمارک، آب ملی بدون درآمد به 6.3 درصد می رسد. این امر با مدیریت کارآمد دارایی شبکه توزیع، بازسازی برنامه ریزی شده و معرفی مناطق اندازه گیری شده منطقه به دست آمده است. این امر همچنین مدیریت فشار پیشرفته شبکه را امکان پذیر کرده است و از نشت ناشی از فشار جلوگیری می کند و همچنین منجر به صرفه جویی در انرژی می شود.


بر اساس مورد دانمارکی، استفاده پایدار از آب های زیرزمینی به تعدادی اقدامات هماهنگ در کل چرخه تولید آب آشامیدنی نیاز دارد. این شامل برداشت تنها مقدار لازم آب، بدون مصرف فراوان یا تلفات است.


به مناسبت روز جهانی آب در 22 مارس 2022، IWA یک وبینار در مورد منابع آب زیرزمینی ترتیب می دهد تا اهمیت و ارزش آنها را برجسته کند و یک مرور کلی از آنچه کارشناسان جهانی IWA در این زمینه انجام می دهند برای کمک به حاکمیت و مدیریت پایدار این نامرئی انجام می دهند. امروز ثبت نام کنید!


درباره استفاده پایدار از آب های زیرزمینی با این مقاله سفید توسط ایالت گرین با همکاری عضو حاکم IWA در دانمارک (DANVA) و دیگران بیشتر بیاموزید.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools