گزارش توسعه آب جهانی سازمان ملل در سال 2022 :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




گزارش توسعه آب جهانی سازمان ملل در سال 2022

گزارش توسعه آب جهانی سازمان ملل در سال 2022 "آب های زیرزمینی: مرئی کردن نامرئی". گزارش جدید : آیا راه حل بحران های آبی زیر پای ما پنهان شده است؟ پاریس/داکار، 21 مارس 2022 - آب های زیرزمینی 99 درصد از کل آب شیرین مایع روی زمین را تشکیل می دهند. با این حال، این منبع طبیعی اغلب به خوبی درک نمی شود و در نتیجه کمتر از ارزش گذاری شده، سوء مدیریت و حتی سوء استفاده می شود. بر اساس آخرین ویرایش گزارش توسعه جهانی آب سازمان ملل که توسط یونسکو منتشر شده است، دیگر نمی توان از پتانسیل گسترده آب های زیرزمینی و نیاز به مدیریت پایدار آن چشم پوشی کرد.


امروز، یونسکو به نمایندگی از UN-Water آخرین ویرایش گزارش توسعه آب جهانی سازمان ملل متحد را با عنوان "آب های زیرزمینی: مرئی کردن نامرئی" در مراسم افتتاحیه نهمین مجمع جهانی آب در داکار، سنگال، منتشر می کند. نویسندگان از دولت‌ها می‌خواهند که خود را متعهد به توسعه سیاست‌های مدیریت و حاکمیت آب زیرزمینی کافی و مؤثر به منظور رسیدگی به بحران‌های فعلی و آینده آب در سراسر جهان کنند.


آب های زیرزمینی در حال حاضر نیمی از حجم آب برداشت شده برای مصارف خانگی توسط جمعیت جهانی را تامین می کند، از جمله آب آشامیدنی اکثریت قریب به اتفاق جمعیت روستایی که آب خود را از طریق سیستم های تامین عمومی یا خصوصی به آنها تحویل نمی دهند، و حدود 25٪. از تمام آبی که برای آبیاری استفاده می شود.


پیش‌بینی می‌شود که مصرف آب در جهان طی 30 سال آینده تقریباً 1 درصد در سال رشد کند. انتظار می رود که وابستگی کلی ما به آب های زیرزمینی افزایش یابد زیرا دسترسی به آب های سطحی به دلیل تغییرات آب و هوایی به طور فزاینده ای محدود می شود.


منابع آبی بیشتر و بیشتر توسط انسان ها آلوده، بهره برداری بیش از حد و خشک می شوند که گاهی اوقات عواقب جبران ناپذیری به همراه دارد. استفاده هوشمندانه از پتانسیل منابع آب زیرزمینی هنوز کم توسعه یافته، و حفاظت از آنها در برابر آلودگی و بهره برداری بیش از حد، برای برآوردن نیازهای اساسی جمعیت جهانی در حال افزایش و رسیدگی به بحران های جهانی آب و هوا و انرژی ضروری است. آدری آزولای از یونسکو


اگر می‌خواهیم تا سال 2030 به اهداف توسعه پایدار (SDGs) دست یابیم، بهبود روش استفاده و مدیریت آب‌های زیرزمینی یک اولویت ضروری است. زندگی و فعالیت های انسانی در آینده ای که آب و هوا به طور فزاینده ای غیرقابل پیش بینی می شود.


مزایا و فرصت های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی عظیم

کیفیت آب های زیرزمینی به طور کلی خوب است، به این معنی که می توان از آن با خیال راحت و مقرون به صرفه استفاده کرد، بدون نیاز به سطوح پیشرفته تصفیه. آب‌های زیرزمینی اغلب مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه برای تأمین آب مطمئن برای روستاهای روستایی است.


برای مثال، مناطق خاصی مانند آفریقای صحرای آفریقا و خاورمیانه، دارای مقادیر قابل توجهی از منابع آب زیرزمینی تجدیدناپذیر هستند که می توان به منظور حفظ امنیت آب استخراج کرد. با این حال، توجه به نسل های آینده و جنبه های اقتصادی، مالی و زیست محیطی کاهش ذخیره سازی را نباید نادیده گرفت.


در جنوب صحرای آفریقا، فرصت‌های ارائه شده توسط سفره‌های زیرزمینی وسیع تا حد زیادی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. تنها 3 درصد از زمین های کشاورزی برای آبیاری مجهز هستند - در مقایسه با 59 درصد و 57 درصد به ترتیب در آمریکای شمالی و جنوب آسیا - و تنها 5 درصد از آن منطقه از آب های زیرزمینی استفاده می کند.


همانطور که گزارش اشاره می کند، این استفاده کم به دلیل کمبود آب های زیرزمینی تجدیدپذیر (که اغلب فراوان است) نیست، بلکه به دلیل کمبود سرمایه گذاری در زیرساخت ها، مؤسسات، متخصصان آموزش دیده و دانش منابع است. توسعه آب های زیرزمینی می تواند به عنوان یک کاتالیزور برای رشد اقتصادی با افزایش وسعت مناطق آبی و در نتیجه بهبود عملکرد کشاورزی و تنوع محصولات عمل کند.


از نظر سازگاری با تغییرات اقلیمی، ظرفیت سیستم‌های آبخوان برای ذخیره مازاد آب سطحی فصلی یا اپیزودیک می‌تواند برای بهبود دسترسی به آب شیرین در تمام طول سال مورد بهره‌برداری قرار گیرد، زیرا سفره‌های زیرزمینی نسبت به مخازن سطحی تلفات تبخیر قابل‌توجهی کمتری دارند. به عنوان مثال، گنجاندن ذخیره و برداشت آب زیرزمینی به عنوان بخشی از برنامه ریزی تامین آب شهری، امنیت و انعطاف پذیری را در موارد تغییرات فصلی افزایش می دهد.


باز کردن پتانسیل کامل آب های زیرزمینی - چه کاری باید انجام شود؟


1. جمع آوری داده ها

این گزارش موضوع کمبود داده‌های آب زیرزمینی را مطرح می‌کند و تاکید می‌کند که نظارت بر آب‌های زیرزمینی اغلب "منطقه نادیده گرفته شده" است. برای بهبود این امر، کسب داده ها و اطلاعات، که معمولاً تحت مسئولیت سازمان های ملی (و محلی) آب زیرزمینی است، می تواند توسط بخش خصوصی تکمیل شود. به ویژه، صنایع نفت، گاز و معدن در حال حاضر دارای مقدار زیادی داده، اطلاعات و دانش در مورد ترکیب حوزه‌های عمیق‌تر زیرزمینی، از جمله سفره‌های زیرزمینی هستند. به عنوان یک موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت ها، شرکت های خصوصی بسیار مورد توجه هستندبرای به اشتراک گذاشتن این داده ها و اطلاعات با متخصصان بخش دولتی خشمگین شد.


2. تقویت مقررات زیست محیطی

از آنجایی که آلودگی آب های زیرزمینی عملاً غیرقابل برگشت است، باید از آن جلوگیری کرد. با این حال، تلاش های اجرایی و پیگرد قانونی آلاینده ها به دلیل ماهیت نامرئی آب های زیرزمینی، اغلب چالش برانگیز است. جلوگیری از آلودگی آب های زیرزمینی مستلزم استفاده مناسب از زمین و مقررات زیست محیطی مناسب، به ویژه در سراسر مناطق تغذیه آبخوان است. ضروری است که دولت‌ها نقش خود را به‌عنوان متولیان منابع با توجه به جنبه‌های خوب مشترک آب‌های زیرزمینی به عهده بگیرند تا اطمینان حاصل کنند که دسترسی به آب‌های زیرزمینی و سود حاصل از آن به طور عادلانه توزیع می‌شود و این منابع برای نسل‌های آینده در دسترس باقی می‌ماند.


3. تقویت منابع انسانی، مادی و مالی

در بسیاری از کشورها، فقدان عمومی متخصصان آب زیرزمینی در میان کارکنان مؤسسات و دولت‌های محلی و ملی، و همچنین ناکافی بودن وظایف، تأمین مالی و پشتیبانی ادارات یا سازمان‌های آب زیرزمینی، مدیریت مؤثر آب‌های زیرزمینی را با مشکل مواجه می‌کند. تعهد دولت ها به ایجاد، حمایت و حفظ ظرفیت نهادی مرتبط با آب های زیرزمینی بسیار مهم است.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools