حاکمیت آب: انعطاف پذیری، عدم اطمینان و مشارکت :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




حاکمیت آب: انعطاف پذیری، عدم اطمینان و مشارکت

هر زمان که یک سخنرانی در مورد حاکمیت آب شروع می کنم، از مخاطبان می پرسم که آیا می دانند قیمت یک لیتر آب لوله کشی چقدر است؟ معمولاً اتاق ساکت می‌شود، شانه‌هایشان بالا می‌رود و فقط تعداد کمی حدس می‌زنند که معمولاً بیش‌ازحد برآورد می‌شود. سوال بعدی من در مورد قیمت یک لیتر بنزین است. در کسری از ثانیه، پاسخ درست را از مخاطب دریافت می کنم. آب نه تنها برای انسان، بلکه برای همه موجودات زنده ضروری است. با این حال رابطه ما با آب از دسترس خارج شده است. در کشورهای توسعه یافته، آب آشامیدنی به راحتی در همه جا در دسترس است: از شیر آب، سوپرمارکت، و مغازه. بسیاری از ما آب را بدیهی می دانیم. بسیاری نمی دانند که آب واقعا چقدر مهم است و ما از آن برای چه استفاده می کنیم. علاوه بر آب آشامیدنی، آب در فرآیندهای تولید، هم صنعتی و هم در بخش غذا و نوشیدنی استفاده می شود. ما آب را در واقعیت و به صورت مجازی معامله می کنیم، آب را تنظیم می کنیم، آب را منحرف می کنیم، آب را آلوده می کنیم، بر سر آب می جنگیم، برای خنک کردن نیروگاه های حرارتی به آب تکیه می کنیم و مهمتر از همه، آب رسانه ای خواهد بود که از طریق آن تأثیرات تغییر اقلیم را تحت تأثیر قرار می دهد. احساس و تجربه کرد. آب نیز می تواند یک تهدید باشد. سیل و خشکسالی معیشت را به خطر می اندازد و از بین می برد، انسان ها و حیوانات را می کشد و به گسترش بیماری های منتقله از طریق ناقل کمک می کند.


آب یک مسئله مهم است، اگر مهم ترین موضوع نباشد، اما در عین حال نمی توان آن را به عنوان بخشی از داستان زیست محیطی گسترده تر مورد توجه قرار داد. این داستان به ما در مورد وابستگی های متقابل و پیوندهای بین آب و سایر بخش ها مانند کشاورزی، انرژی، جنگلداری، تولید و دفع زباله می گوید. به عنوان مثال، یک برنامه روزمره ساده مانند دوش آب گرم نه تنها شامل تامین آب عمومی است، بلکه برای گرم کردن آب به برق یا گاز متکی است. علاوه بر این، آب یک موضوع بسیار اجتماعی است. این انسان ها هستند که در مورد آب تصمیم می گیرند و چه کسی و چه مقدار آن را دریافت می کند.


بنابراین، حکمرانی پایدار آب پیش شرطی برای سازگاری موفق با تغییرات آب و هوایی است. حکمرانی آب فرآیندهای هدایت، هماهنگی و تصمیم گیری بازیگران برای اداره آب را توصیف می کند. این شامل قوانین، مقررات، مشارکت عمومی و آموزش است. طیف متنوعی از بازیگران - سیاست گذاران، تنظیم کننده ها، شرکت های آب، سازمان های غیر دولتی و مصرف کنندگان - در این فرآیند نقش دارند. این از حوزه قضایی به حوزه قضایی دیگر متفاوت است و میراث ها و وابستگی های مسیر نقش عمده ای در نحوه نهادینه شدن تامین آب عمومی در یک کشور ایفا می کنند.


حکمرانی آب با چالش هایی مانند رشد جمعیت، شهرنشینی سریع و تغییرات کاربری زمین مواجه است. تغییرات آب و هوایی و اثرات پیش بینی شده آن این امر را تشدید خواهد کرد. برخی از مناطق آب بیشتری خواهند داشت و برخی دیگر کمتر. افزایش جمعیت منجر به سوالاتی در مورد دسترسی و تخصیص خواهد شد. یک مسئله کلیدی عدم قطعیت است: ما به سادگی نمی دانیم که آیا و چه زمانی اثرات پیش بینی شده تغییرات آب و هوایی رخ خواهد داد و تا چه حد.


در زمینه تغییرات اقلیمی، اصطلاح "حکمرانی تطبیقی آب" اغلب استفاده می شود. این بدان معناست که حکمرانی آب برای انطباق با عدم قطعیت ها باید انعطاف پذیر باشد. قوانین و خط مشی ها نباید به طور دقیق تنظیم شوند، بلکه باید در فواصل زمانی معین مورد بازنگری قرار گیرند تا آخرین نتایج تحقیقات یا تجربیات عملی در نظر گرفته شود. در برخی موارد ما باید بتوانیم بر سیاست های فعلی آب غلبه کنیم و رویکردهای جدیدی را انتخاب کنیم. تهدید کیپ تاون مبنی بر «روز صفر» در سال 2018، که در آن همه شیرهای آب بسته می‌شوند، منجر به تغییرات شدید در سیاست‌ها شد که متعاقباً منجر به کاهش شدید مصرف روزانه آب توسط عموم مردم و مشاغل شد.


انعطاف پذیری همچنین به معنای پاسخگویی به تأثیرات پیش بینی شده مختلف تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان است. این شامل در نظر گرفتن ویژگی‌های جغرافیایی، منطقه‌ای، اجتماعی و فرهنگی است و باید به استراتژی‌های انطباق متناسب منجر شود. مشارکت عمومی از همان آغاز یک فرآیند، و نه صرفاً برای مشروعیت بخشیدن به نتیجه، باید بخشی ذاتی از حاکمیت تطبیقی آب باشد. متأسفانه، دومی نیز یکی از بزرگترین چالش ها است. ذینفعانی که باید شرکت کنند چه کسانی هستند؟ آیا کارکنان و منابع مالی کافی در اختیار دارند؟


یکی دیگر از مسائل کلیدی که باید بر آن غلبه کرد، «ذهنیت سیلو» است که هنوز در حاکمیت محیطی می‌یابیم. در حالی که اجماع علمی در مورد نیاز به نگاه کردن به موضوعی مانند آب به روشی یکپارچه روشن است، در واقعیت اغلب ما یک "ذهنیت سیلو" پیدا می کنیم. این به عدم همکاری در بخش های سیاستی، به عنوان مثال در میان آب، برنامه ریزی شهری، کشاورزی و انرژی اشاره دارد. حتی در حاکمیت آب، اغلب متوجه می‌شویم که تیم‌های سیاست‌گذاری سیل و خشکسالی جدا از یکدیگر عمل می‌کنند و از منظری یکپارچه به موضوع نگاه نمی‌کنند.


حکمرانی آب یک وظیفه چالش برانگیز است، اما مثال‌ها، سیاست‌ها و رویکردهای مثبت و امیدوارکننده زیادی وجود دارد. برخی از نمونه های عالی، رویکردهای مبتنی بر حوضه آبریز هستند. به حوضه آبریز رودخانه به عنوان یک کل نگاه کنید. یا در هلند «مربع آب» را می‌یابیم، مکان‌های عمومی به شکل وان حمام که هم به عنوان زمین بازی و هم به عنوان محل نگهداری آب سرریز پس از یک رویداد باران شدید عمل می‌کنند. این مزایای مشترک، خوب بودن برای سازگاری با تغییرات اقلیمی و همچنین انجام عملکرد دیگری مانند تفریح، ایجاد شغل، یا احیای حیات وحش، کلیدی است.


ما نه تنها آب می نوشیم، بلکه در آب شنا می کنیم، روی آب قایقرانی می کنیم یا پارو می زنیم، در کنار رودخانه ها، کانال ها و دریاچه ها قدم می زنیم. ما آب را به طرق مختلف گرامی می داریم، اما اغلب ارزش اجتماعی و فرهنگی آن را در عین حال نادیده می گیریم. مقابله با این یک چالش کلیدی برای حاکمیت آب در آینده است.


کوین گرکس (Kevin Grecksch) عضو فوق دکتری آکادمی بریتانیا در مرکز مطالعات اجتماعی-حقوقی در دانشکده حقوق است. او یک دانشمند علوم اجتماعی است که در مدیریت آب و سازگاری با تغییرات آب و هوایی تخصص دارد.


وبلاگ خبری آکسفورد

31 مه 2019

نوشته کوین گرکس












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools