پایان النینو از نگاه ناسا :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

پایان النینو از نگاه ناسا

پس از گرم شدن شرق اقیانوس آرام برای حدود یک سال، ال نینو سرانجام در ماه مه 2024 از بین رفت. پدیده آب و هوای طبیعی به ماه‌ها درجه حرارت بالای اقیانوس، بارش شدید در آفریقا، پوشش کم یخ در دریاچه‌های بزرگ، و خشکسالی شدید در آمازون و آمریکای مرکزی. از ژوئیه 2024، شرق اقیانوس آرام در مرحله خنثی قرار داشت، اما این مهلت ممکن است کوتاه مدت باشد.



در عرض‌های جغرافیایی استوایی شرق اقیانوس آرام، سطح اقیانوس در واکنش به شدت بادهای تجاری به صورت دوره‌ای سرد و گرم می‌شود - پدیده‌ای که به عنوان نوسان جنوبی ال نینو (ENSO) شناخته می‌شود. به نوبه خود، اقیانوس در حال تغییر گردش اتمسفر را به گونه‌ای مختل می‌کند که بارندگی را در برخی مناطق تشدید می‌کند و برای برخی دیگر خشکسالی می‌آورد.


در ماه مه 2023، بادهای تجاری شرقی ضعیف شد و آب گرم از غرب اقیانوس آرام به سمت سواحل غربی قاره آمریکا حرکت کرد، نشانه‌ای از شروع ال نینو، پس از سه سال متوالی شرایط لانینا. ال نینو تا دسامبر 2023 به تقویت خود ادامه داد و سپس در اواسط می 2024 محو شد.


جاش ویلیس، اقیانوس شناس در آزمایشگاه رانش جت ناسا (JPL) می گوید: این یک ال نینو قابل توجه بود، اما بزرگ ترین ال نینوی بود که در 30 سال گذشته دیده ایم. ویلیس با استفاده از اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای ارتفاع سطح دریا، تغییرات سطح دریا را در سراسر جهان دنبال می‌کند. آب گرمتر منبسط می شود و سطح دریاها را بالا می برد، در حالی که آب سردتر منقبض می شود و سطح آب را پایین می آورد.


نقشه های بالا ناهنجاری های ارتفاع سطح دریا را در سراسر اقیانوس آرام مرکزی و شرقی به تصویر می کشند که در 1 ژوئیه 2024 (راست)، در طول فاز خنثی، در مقایسه با 4 دسامبر 2023 (سمت چپ)، در نزدیکی قله ال نینو مشاهده شده است. سایه های قرمز مناطقی را نشان می دهد که در آن اقیانوس بالاتر از حد معمول قرار گرفته است. آبی نشان دهنده سطح دریا است که کمتر از حد متوسط ​​است. و شرایط عادی سطح دریا سفید به نظر می رسد. در گزارشی از مرکز پیش‌بینی آب و هوا NOAA، دمای سطح دریا در ماه دسامبر برای منطقه نظارتی کلیدی استوایی اقیانوس آرام (از 170 درجه تا 120 درجه طول جغرافیایی غربی) 2 درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین 1991-2020 اندازه‌گیری شد.


داده های نقشه ها توسط ماهواره Sentinel-6 Michael Freilich به دست آمد و توسط Willis و همکارانش در JPL پردازش شد. توجه داشته باشید که سیگنال های مربوط به چرخه های فصلی و روندهای بلند مدت حذف شده اند تا ناهنجاری های سطح دریا مرتبط با ال نینو و سایر پدیده های طبیعی کوتاه مدت را برجسته کنند.


حتی در اوج خود در ماه های نوامبر و دسامبر، شدت ال نینو 2023 با بزرگترین رویدادهای دهه های اخیر مطابقت نداشت. در طول رویدادهای ثبت رکورد قبلی 1997-1998 و 2015-2016، سطح دریاها بسیار بالاتر بود (گرمتر)، و سطح دریاهای بلند در منطقه بسیار بزرگتری از اقیانوس آرام مرکزی و شرقی پخش شد.



با این حال، این ال نینو با شدت متوسط ​​به اختلالات آب و هوایی در سراسر جهان کمک کرد. الگوهای بارندگی در آفریقا مختل شد: بخش‌های جنوبی کشور دچار طلسم خشکی شدند که تقریباً نیمی از ذرت کشت شده در زامبیا خشک شد، در حالی که شاخ آفریقا شاهد سیل ویرانگر بود. خشکسالی شدید در آمازون منجر به آتش‌سوزی‌های بزرگ زیرزمینی در ایالت شمالی رورایما شد. ال نینو همچنین به استرس گرمایی در صخره های مرجانی، بارش شدید در ساحل غربی ایالات متحده، یخ کم در دریاچه های بزرگ و آتش سوزی در اندونزی کمک کرد.


ال نینو اغلب مصادف با گرم ترین سال های ثبت دمای جهانی است. دمای گرم سطح دریا، علاوه بر روند گرمایش طولانی مدت ناشی از گازهای گلخانه ای، به افزایش دمای جهانی کمک کرد تا رکورد جدیدی برای گرما در سال 2023 ایجاد شود. تجزیه و تحلیل دانشمندان در موسسه مطالعات فضایی گودارد ناسا (GISS) نشان داد که در ماه می سال 2023 تا مه 2024 سالی پر از دمای ماهانه با رکورد بالا بود - یک رگه بی سابقه. قبل از 12 ماه متوالی رکورد دما، دومین رگه طولانی مدت به مدت هفت ماه در جریان ال نینو بین سال های 2015 و 2016 ادامه داشت.


در ماه مه 2024، بادهای تجاری شرقی دوباره افزایش یافت و دمای سطح دریا (و ارتفاع سطح دریا) را در شرق اقیانوس آرام به حالت عادی بازگرداند. مرکز پیش بینی آب و هوا NOAA تخمین می زند که این شرایط خنثی تا ماه اوت ادامه خواهد داشت. آنها پیش‌بینی می‌کنند که 70 درصد احتمال دارد لانینا بین ماه‌های آگوست و اکتبر ظهور کند و تا زمستان نیمکره شمالی ادامه یابد.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • behzadsarhadi@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: SubBasin
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools