در چنگال گرمای جهانی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

در چنگال گرمای جهانی

دانشمندان موسسه مطالعات فضایی گودارد ناسا اخیرا گزارش دادند که می 2024، گرم ترین ماه مه در تجزیه و تحلیل دمای سطح جهانی ناسا، یک سال کامل از دمای ماهانه با رکورد بالا را رقم زد. به همین ترتیب، NOAA اخیرا گزارش داد که ژانویه تا مه 2024 گرم ترین رتبه را در رکورد دمای 175 ساله خود داشته است. بر اساس تجزیه و تحلیل داده های هواشناسی از Climate Reanalyzer، در 19 ژوئن 2024، نیمکره شمالی 1.1 درجه سانتیگراد (1.9 درجه فارنهایت) بالاتر از حد نرمال بود.



در این زمینه، موج گرمای اوایل تابستان در نیمکره شمالی شدید بوده است. همانطور که آمریکای مرکزی و جنوب غربی و شرقی ایالات متحده شاهد انفجارهای گرما در ماه مه و ژوئن بودند، دما در خاورمیانه، آسیای جنوبی و آفریقا نیز افزایش یافت. موج‌های گرما منجر به مرگ و میر زیادی، شبکه‌های برق تحت فشار و سوابق هواشناسی به چالش کشیده شده است.


بر اساس گزارش های خبری، دمای شبانه روز 18 ژوئن در دهلی به 35.2 درجه سانتی گراد (95.4 درجه فارنهایت) رسید که یکی از گرم ترین شب هایی است که این شهر در دهه های اخیر دیده است. در یونان، دمای هوا به دلیل بسته شدن مدارس و مکان‌های تاریخی به 44.5 درجه سانتی‌گراد (112.1 درجه فارنهایت) افزایش یافت. مرکز ملی هواشناسی عربستان دمای هوا را تا 49 درجه سانتیگراد (120 درجه فارنهایت) در مکه و اطراف آن در ایام حج اعلام کرد.


در بسیاری از شهرها، دمای شدید با دسترسی محدود به تهویه مطبوع، رویدادهای بزرگ در فضای باز، دمای بالای شب، کمبود فضای سبز، جزایر گرمایی شهری و عوامل دیگر برخورد کرد و میلیون‌ها نفر را در شرایط گرم و اغلب مرطوب قرار داد. این شرایط نه تنها باعث ناراحتی، بلکه گرمازدگی در برخی مکان‌ها شد. زیارت سالانه حج به مکه در عربستان سعودی در اواسط ژوئن بسیار مرگبار بود، اما گزارش های خبری نشان می دهد که گرما با بستری شدن در بیمارستان و مرگ در هند، پاکستان، مصر و یونان نیز همراه بوده است.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، استرس گرمایی عامل اصلی مرگ و میر ناشی از آب و هوا در جهان است و می تواند بیماری های زمینه ای از جمله بیماری های قلبی عروقی، دیابت، شرایط سلامت روان و آسم را تشدید کند. محققان محاسبه کرده اند که تقریباً 489000 مرگ و میر ناشی از گرما در هر سال رخ می دهد که 45 درصد از مرگ و میرها در آسیا و 36 درصد در اروپا رخ می دهد.


برای افراد مسن با مشکلات سلامت جسمانی، دمای بیشتر از 26.7 درجه سانتیگراد (80 درجه فارنهایت) می تواند خطر قابل توجهی داشته باشد. دبورا کار، جامعه شناس دانشگاه بوستون که متخصص در مطالعه پیری است، می گوید و زمانی که رطوبت به 90 درصد می رسد، حتی 25.6 درجه سانتی گراد (78 درجه فارنهایت) می تواند خطرناک باشد. گرمای شب مخصوصاً برای افراد مسن که خانه‌هایشان تهویه مطبوع ندارد یا نمی‌توانند برای مدت طولانی کولر گازی خود را روشن کنند، مضر است.»


Carr بخشی از یک تیم تحقیقاتی است که از داده‌های دما و آب و هوای آرشیو شده توسط ناسا و داده‌های جمعیت‌شناختی استفاده می‌کند تا مشخص کند کدام بخش‌های جهان در معرض بیشترین خطر قرار گرفتن در معرض گرما در حال حاضر و آینده هستند. آنها نتایج خود را در ماه می 2024 در Nature Communications منتشر کردند. آنها دریافتند که در سال 2020، حدود 14 درصد از جمعیت جهان 69 سال یا بیشتر در مناطقی زندگی می کنند که میانگین حداکثر دما از 37.5 درجه سانتیگراد (99.5 درجه فارنهایت) فراتر رفته است. سطحی که حتی در معرض قرار گرفتن کوتاه مدت می تواند برای افراد مسن خطرناک باشد. محققان پیش بینی کردند که تا سال 2050، بیش از 23 درصد از این گروه سنی با حداکثر دمای بیش از 37.5 درجه سانتیگراد مواجه خواهند شد که حدود 200 میلیون سالمند افزایش می یابد.


برای آماده سازی، جاکومو فالچتا، یکی از نویسندگان این مطالعه و محقق در مرکز اروپا مدیترانه ای در مورد تغییرات آب و هوا، تعدادی از رویکردهای عمومی متناسب را توصیه کرد. شهرهای دارای منابع خوب ممکن است سرمایه گذاری در سیستم های هشدار اولیه و خدمات سواری به مراکز خنک کننده و بیمارستان ها را افزایش دهند. او گفت که با استفاده از سنجش از دور و سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی، مقامات دولتی می‌توانند محله‌هایی را که سطح بالایی از قرار گرفتن در معرض گرما دارند شناسایی کنند و شبکه‌های برق را برای مدیریت تقاضای فزاینده برای تهویه مطبوع گسترش دهند. وی افزود، در مقابل، بهبود دسترسی به مسکن با کیفیت بالا، تهویه مطبوع و آب تمیز می تواند بیشترین تأثیر را در شهرهایی با منابع کمتر داشته باشد.


اقداماتی وجود دارد که افراد می توانند برای به حداقل رساندن خطرات نیز انجام دهند. کار می‌گوید: «نکته شماره یک که افراد مسن باید بدانند این است که آن‌ها همان فردی نیستند که 50 سال پیش بودند. «تغییرات بیولوژیکی به این معناست که ما نمی‌توانیم گرما را در سال‌های بالاتر تحمل کنیم. در طول موج گرما در خانه بمانید. اگر مجبور به بیرون رفتن هستید، فعالیت های خود را در اوایل صبح یا عصر، زمانی که دما پایین می آید، انجام دهید. نوشیدن مقدار زیادی آب. از فر به خصوص در خانه های کوچک استفاده نکنید. به علائمی مانند سرگیجه حساس باشید و به مراقبت های پزشکی بپردازید.






نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين


بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت مهندسی آب بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

W3Schools


اطلاعات سايت

  • behzadsarhadi@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: SubBasin
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools