طوفان شدید میلتون در راه آمریکا :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

طوفان شدید میلتون در راه آمریکا

در حالی که فلوریدا و سایر ایالت های جنوب شرقی از اثرات طوفان هلن در اوایل اکتبر 2024 در حال فروپاشی بودند، یک تهدید گرمسیری دیگر بر فراز خلیج مکزیک ایجاد شد. طوفان میلتون به عنوان یک طوفان گرمسیری در 5 اکتبر آغاز شد و تا 7 اکتبر به قدرت طوفان رده 5 رسید. پیش‌بینی‌ها انتظار دارند که میلتون اواخر روز 9 اکتبر در منطقه خلیج تامپا به خشکی برسد و مرکز فلوریدا را در نوردد.



دمای سطح دریا در خلیج مکزیک - بسیار بالاتر از میانگین برای این زمان از سال - به تشدید سریع طوفان کمک کرد. تشدید سریع زمانی اتفاق می افتد که حداکثر سرعت باد پایدار یک طوفان استوایی حداقل 30 گره (35 مایل در ساعت) در یک دوره 24 ساعته افزایش یابد. میلتون با این سرعت تقریباً سه برابر تقویت شد، با افزایش سرعت باد از 80 به 175 مایل در ساعت در 24 ساعت از 6 تا 7 اکتبر.


این نقشه‌ها دمای سطح دریا را در ۶ اکتبر با استفاده از داده‌های پروژه تحقیق و انتقال پیش‌بینی کوتاه‌مدت (SPoRT) مستقر در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا نشان می‌دهند. آب های سطحی بالای 82 درجه فارنهایت (27.8 درجه سانتیگراد) - دمایی که عموماً برای حفظ و تشدید طوفان ها لازم است - قرمز تیره هستند. نقشه سمت راست با داده‌های دمای روشنایی که توسط VIIRS (مجموعه رادیومتر تصویربرداری مادون قرمز مرئی) در ماهواره NOAA-21 در اوایل صبح روز 7 اکتبر به دست آمده است، قرار گرفته است تا مکان ابرهای طوفانی میلتون را نشان دهد.


تیم SPoRT بر روی بهبود پیش بینی آب و هوا با استفاده از داده های ماهواره ای ناسا و NOAA تمرکز دارد. محصول کامپوزیت دمای سطح دریا آن که در اینجا نشان داده شده است، ترکیبی از مشاهدات چندین سنسور ماهواره ای است. SPoRT این کامپوزیت با وضوح بالا را دو بار در روز به روز می کند و نقشه های جهانی دمای سطح دریا، روندها و ناهنجاری ها را در اختیار تصمیم گیرندگان قرار می دهد. هر به‌روزرسانی به‌سرعت در دسترس کاربران قرار می‌گیرد، که شامل خدمات هواشناسی ملی، NOAA nowCOAST و پورتال نقشه‌برداری بلایای ناسا می‌شود.


پاتریک دوران، متخصص طوفان در پروژه SPoRT، گفت: علاوه بر آب‌های اقیانوس به‌طور غیرمعمول گرم، برش عمودی کم باد به تشدید میلتون کمک کرد. طوفان در یک محیط کم برش تعبیه شده است، به این معنی که تفاوت کمی در سرعت و جهت بادهای سطح پایین و سطح بالا وجود دارد. این به یک طوفان اجازه می دهد تا به صورت عمودی بسازد.


یکی دیگر از عوامل موثر می تواند اندازه نسبتا کوچک میلتون باشد. دوران اشاره کرد که طوفان های کوچکتر مستعد افزایش یا کاهش سریع قدرت هستند. او گفت: «در این مورد، اندازه کوچک میلتون احتمالاً تشدید سریع آن را تسهیل کرده است.


در صبح روز 8 اکتبر، طوفان به سواحل شمالی شبه جزیره یوکاتان نزدیک شده بود، جایی که انتظار می رفت بادهای مخرب و موج طوفان در آنجا باشد. همان روز صبح، مرکز ملی طوفان گزارش داد که میلتون تحت یک چرخه جایگزینی دیواره چشم قرار گرفت، یک فرآیند طوفان داخلی اغلب با کاهش سرعت باد، اما رشد در ناحیه میدان باد همراه است.


طبق پیش بینی مرکز ملی طوفان، طوفان در 8 و 9 اکتبر به شمال شرقی تبدیل شده و به سمت خلیج تمپا در فلوریدا شتاب می گیرد. پیش‌بینی‌ها نسبت به بارش شدید باران در این ایالت قبل از رسیدن طوفان به خشکی و همچنین باد و طوفان خطرناک در هنگام نزدیک شدن و سپس عبور از شبه جزیره فلوریدا هشدار دادند. اکثر شهرستان‌ها در امتداد ساحل خلیج‌فارس، که شامل مراکز عمده جمعیتی مانند تامپا و فورت مایرز می‌شوند، از 8 اکتبر تحت دستور تخلیه بودند.


به گفته مرکز ملی طوفان، همانطور که میلتون عبور خود از خلیج را کامل می کند، نوسانات قدرت احتمالی با تغییر ساختار طوفان وجود دارد. با این وجود، این یک طوفان بسیار خطرناک باقی خواهد ماند. دوران گفت: «حتی اگر حداکثر سرعت باد در روزهای آینده کاهش یابد، طوفان احتمالاً بزرگتر خواهد شد. این می تواند اثرات آن را افزایش دهد، به ویژه با افزایش موج طوفان در امتداد ساحل." سرویس ملی هواشناسی درباره موج طوفان همراه با امواج بزرگ در طول صدها مایل در امتداد سواحل خلیج فلوریدا، با رسیدن سطح آب به 10 تا 15 فوت از سطح زمین در اطراف خلیج تامپا هشدار می دهد.


سیستم هماهنگی واکنش ناسا در حوادث غیرمترقبه فعال شده است تا از آژانس‌هایی که به طوفان واکنش نشان می‌دهند، از جمله آژانس مدیریت اضطراری فدرال (FEMA) و دفتر اطلاعات مکانی فلوریدا، پشتیبانی کند. این تیم نقشه‌ها و محصولات داده‌ای را در پورتال نقشه‌برداری دسترسی آزاد خود پست می‌کند، زیرا اطلاعات جدیدی درباره سیل، قطع برق، مجموع بارندگی و سایر موضوعات در دسترس قرار می‌گیرد.





نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين


بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت مهندسی آب بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

W3Schools


اطلاعات سايت

  • behzadsarhadi@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: SubBasin
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools