چالش های طرح های منابع آب پیشروی دلتای Sacramento-San Joaquin کالیفرنیا :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




چالش های طرح های منابع آب پیشروی دلتای Sacramento-San Joaquin کالیفرنیا

می توان گفت که این دلتا از مهم ترین منابع آب و منابع زیست محیطی کالیفرنیا است.

از بیش از یک قرن پیش، کشاورزان اقدام به ایجاد شبکه ای از خاکریزها جهت تخلیه و "اصلاح" آنچه به شکل طبیعی در این منطقه بود کردند و پس از آن فرم مرداب گونه در این ناحیه آغاز شد. به تدریج خاکریزهای بلندتری برای حفظ آب در اطراف و خارج آن ساخته شد، اراضی خشک توسط پمپاژ آب به مرداب و مزارع جزیره ای مولد تبدیل شد، که عمدتا در ارتفاعی زیر سطح دریا قرار می گیرند. [نگاه کنید به گاه شمار Sacramento-San Joaquin].

دلتا توسط جریان جنوبی رودخانه ساکرامنتو در برخورد با رودخانه جریان شمالی San Joaquin درست در جنوب ساکرامنتو، یعنی در جایی که رودخانه ها با شاخه های کوچکتر و جریان جزر و مدی ممزوج برخورد می کنند، تشکیل شده است. ترکیب جریان آب شیرین رودخانه ها از طریق تنگه Carquinez، یک محدوده آرام و باریک در حدود ساحلی، و به سمت بازوی شمالی خلیج دلتای Sacramento-San Joaquin را تشکیل می دهد. Suisun Marsh و خلیج های مجاور انتقال دهنده آب های نسبتا شور بین آب شور و شیرین می باشند. اما مکان این بخش انتقالی ثابت نیست.


چالش های پیشروی دلتای Sacramento-San Joaquin

امروزه، 1100 مایل از خاکریزهای دلتا سبب محافظت از مزارع، شهرستان ها، مدارس و مردم از جاری شدن سیل و خطرات مرتبط با آن می شوند. اما، سدها شکننده و آسیب پذیر به زلزله و دیگر رخدادهای لرزه ای می باشند.

تغذیه این ناحیه توسط رواناب هایی از شمال سیرا نوادا و رشته کوه کاسکیدز جنوبی صورت می پذیرد، دلتا شامل 700 مایل جریان های ورقه ای پیچ در پیچ و آبراه های مجاور و تا بیش از 60 خاکریز و جزایر آن است. دلتا منبعی برای دو تا از بزرگترین پروژه های انتقال آب سطحی کالیفرنیا است، یکی پروژه دولتی و فدرال آب و دیگری پروژه دره مرکزی. دلتا بخشی از آب آشامیدنی را برای 25 میلیون نفر ساکن کالیفرنیا و صنعت کشاورزی 36 میلیارد دلاری فراهم می کند که این امر توسط آبیاری با 4/5 میلیون جریب صورت می پذیرد.

بیش از نیم میلیون نفر از مردم این نواحی به خلیج دلتا به چشم خانه می نگرند، زندگی در 14 شهرستان ها و شهرهای کوچک در پنج شهر در این منطقه وجود دارد. پنج بزرگراه از طریق دلتا توسعه یافته و از آن عبور می کنند، به عنوان طرح های در حال انجام سه راه آهن، دو کانال انتقالی در اعماق آب، صدها خط گاز طبیعی و پنج خط انتقال برق با ولتاژ بالا در دلتا قابل ذکر است. دهانه دلتا نیز در عین حال اهمیت بالایی دارد، یک منطقه ساحلی که در آن آب شیرین از رودخانه ها با آب اقیانوس که در آن شوری بین مقدار شدید آن در آب دریا و آب شیرین، مخلوط می شود. دلتا همچنین آب میلیون ها جریب از زمین های زراعی را فراهم می کند.

مصب دلتا به عنوان بزرگترین نوع خود در سواحل غربی از شمال امریکا، بیش از 40 درصد از حدود کالیفرنیا را شامل می شود. بیش از 738،000 جریب در پنج شهرستان حدود 25 درصد از تمام آب گرم و ورزش ماهیگیری آنادروموس؛ 80 درصد از گونه های شیلات تجاری ایالتی و یا مهاجرت پرندگان از طریق دلتا صورت می گیرد.


مجادلات موجود بر سر دلتا

برای بیش از 30 سال، بر سر دلتا امتدادی از بحث های قانونی و فراقانونی در مبارزه ای برای بازگرداندن اکوسیستم متزلزل بوده است. در حالی که باید اقدام به حفظ نقش خود به عنوان قطب تامین آب در این ایالت های درگیر کند.

دانشمندان نسبت به کاهش تعداد گونه های ماهی، به سبب گداخته شدن دلتا، فعالیت های انسانی، خشکسالی و عملیات پمپاژ هشدار داده اند. این مسئله در مرکز دعاوی متعدد و پرونده های حقوقی مقابله در طیف وسیعی از ذینفعان از جمله گروه حفاظت و منافع کشاورزی بوده است [دعوای دلتا را ببینید].


تونل های پیشنهادی

در سال 2013، فرماندار کالیفرنیا، جری براون پیشنهاد ساخت دو تونل برای منحرف کردن آب رودخانه ساکرامنتو در زیر دلتا را داد. به عنوان بخشی از طرح بروز شده حفاظت از خلیج دلتا (BDCP)، که شامل سه لوله مخصوص بهره برداری در ساکرامنتو و شهرستان های نزدیک به Clarksburg است. صفحه نمایش ماهی مدرن شده نیز در جای خود برای حفاظت بهتر از ماهی قرار می گیرد، که در واقع جهت جلوگیری از اینکه به لوله های انتقالی مکیده شوند می باشد. آب برداشت شده به زمین های کشاورزی و جوامع دیگر در نقاط مختلف ایالت فرستاده می شود.

BDCP دوباره زمانی به عنوان طرح 15 میلیارد دلاری آب کالیفرنیا Fix/EcoRestore برند گردید که مشخص شد سازمان های نظارتی نمی تواند 50 سال حفاظت از گونه های در خطر انقراض را تضمین کنند و به دنبال آن سازمان های آب هیچ گونه تضمینی را ارائه نمی دهد. EcoRestore به دنبال ایجاد و یا بازگرداندن 30،000 جریب زیستگاه دلتا و Suisun Marsh - از جمله مناطق آبی، زیر جزر و مدی، نواحی جزر و مد، ساحلی، دشت سیلابی و مناطق مرتفع است. بسیاری از کارها در حال حاضر به دلیل عقاید بیولوژیکی موجود مورد نیاز خواهد شد و توسط CVP و پیمانکاران SWP تامین می شود. بقیه، در حدود 25 درصد، توسط اوراق بهادار و صندوق های دیگر از طریق سازمان های دولتی تحت پوشش قرار گرفته می شود. هزینه های EcoRestore انتظار می رود برای حداقل 300 میلیون دلار در چهار سال اول تأمین گردد.


درباره مهم ترین طرح های آب که بر این دلتا تأثیر گذاشته اند لینک های زیر را ببینید. همچنین متخصصان آب می توانند از نتایج و روند گذشته بر این طرح های آبی برای موارد مشابه در ایران که مورد مناقشات محیط زیستی می باشند الگو بگیرند.

تجربه پروژه انتقال آب بین ایالتی در کالیفرنیا - آمریکا

تحقیقات جدید تأثیرات خشکسالی بر روی سلامت جوامع - دانشگاه کالیفرنیا

دانلود کتاب مطالعات منابع آب در دسترس دره مرکزی کالیفرنیا - زبان اصلی












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools