آخرین وضعیت دریاچه ارومیه - فروردین 1400 :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




آخرین وضعیت دریاچه ارومیه - فروردین 1400


در اینجا تصاویری از دریاچه ارومیه را داریم که نشان می دهد اکنون بعد از گذشت چندین دهه تصویر برداری ماهواره ای، نسبت به گذشته چه تغییراتی در این منبع مهم آبی شمال غرب کشور رخ داده است. پردازش های موجود در این بخش حاصل همکارای چند نهاد بین المللی از جمله سازمان ملل متحد و شرکت گوگل است که در بخش توسعه پایدار آب SDG انجام می شود.


1- تصویر بالا مناطقی از دریاچه را که در آنها آب در برهه ای از زمان وجود داشته است را نشان می دهد. رنگ های گرم تر فصلی بودن وجود آب و رنگ سرد (آبی) منطقه های دارای آب دائمی را نشان می دهد.


2- شکل بالا هرچه رنگ تیره تری (سرخ) داشته باشد، کاهش آب را نشان می دهد. هرچه مناطق دارای رنگ مشکی تری باشند عدم تغییر زیاد در پایداری (وجود آب نه مقدار آب) را نشان می دهد، و بخش هایی که رنگ سبز داشته باشند افزیش وجود آب (نه مقدار) است. رنگ سبز در این محدوده مشاهده نمی شود.


3- در شکل بالا، در یک رنگ بندی مشخص شده است که چه مناطقی آب فصلی دارند و چه مناطقی دارای آب دائمی هستند. رنگ هرچه آبی تیره تر باشد دائمی بودن آب را نمایش می دهد.


4- شکل بالا برای نمایش تجدید آب سالیانه ترسیم شده است که در آن نسبت تجدید و احیا با رنگ آبی وضعیت بهتری دارد.


5- شکل بالا در چند کلاس مشخص به عنوان ترکیبی از تصاویر قبلی، نشان می دهد که بخش های قرمز رنگ، آب هایی که دائمی بوده اند را از دست داده است. بخش هایی که به رنگ زرد می باشند زمانی دائمی بوده اما اکنون تنها در بخش هایی از سال به صورت فصلی آب را دارا هستند. بخش آبی رنگ همچنان دارای آب دائمی می باشد اما درباره تراز آب در اینجا صحبتی نمی شود. بخش های کوچکی به رنگ سبز آب های قصلی جدید و آبی کم رنگ فصلی را نشان می دهد که از ابتدا در همین حالت بوده است. قسمت هایی که به رنگ سرخ کمرنگ می باشد آب های فصلی از دست رفته است که زمانی وجود  داشت.


در شکل زیر می توانید نتایج یک مطالعه داخلی (سمت راست) را در قیاس با آنچه بر اساس تصاویر ماهواره رخ داده (سمت چپ) مشاهده کنید. تصویر ماهواره تغییرات تراز آب در بخش های دائمی را نشان نمی دهد و حدسی از خشکسالی برای عمق آب ندارد، اما می توان موقعیت شکست را در شکل سمت راست تا حد زیادی به نواحی آسیب دیده آب دائمی در شکل سمت چپ ارتباط داد.













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools