روند بی‌بازگشت گرمایش زمین احتمالاً آغاز شده است :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




روند بی‌بازگشت گرمایش زمین احتمالاً آغاز شده است


رئیس گروه پژوهشی می‌گوید، ناپدید شدن لایه‌های یخ شناور در دریاهای منطقه قطب شمال یکی از نشانه‌های مهم گرمایش بیش از حد کره زمین است. مارکوس رکس، رئیس بزرگترین گروه پژوهشی که تا کنون به قطب شمال سفر کرده روز سه شنبه ۲۵ خرداد هشدار داد که روند غیر قابل بازگشت گرمایش زمین احتمالا آغاز شده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ او در یک نشست خبری در برلین گفت:«ناپدید شدن لایه‌های یخ شناور در دریاهای منطقه قطب شمال یکی از نشانه‌های مهم گرمایش بیش از حد کره زمین است و این سئوال را مطرح می کند که آیا روند غیر قابل بازگشت گرمایش زمین آغاز نشده است.؟»


مارکوس رکس رئیس بزرگترین گروه پژوهشی بین المللی و متشکل از ۳۰۰ دانشمند از ۲۰ کشور جهان است که تحقیقات گسترده‌ای در قطب شمال انجام داده است.


این گروه تحقیقاتی در ماه اکتبر سال گذشته پس از ۳۸۹ روز ماموریت در نقاط مختلف قطب شمال به آلمان بازگشت. شواهدی که آنها جمع آوری کرده اند نشان می دهد که اقیانوس یخبندان قطب شمال در حال نابودی است و بخش اعظم لایه‌های یخ شناور در دریاهای منطقه طی یک دهه اخیر ناپدید شده‌اند.


این ماموریت که هزینه آن حدود ۱۴۰ میلیون یورو بود ۱۵۰ ترابایت اطلاعات و بیش از هزار نمونه یخ نیز جمع آوری کرده است.


مارکوس رکس در تشریح خلاصه‌ای از دستاوردهای این ماموریت علمی گفت:«عقب نشینی لایه‌های یخبندان در بهار سال ۲۰۲۰ سریع تر از هر سال دیگری بوده که تاکنون ثبت شده است و گستره لایه‌های یخبندانی که در فصل تابستان در سطح دریاهای منطقه شناور بودند در مقایسه با ده سال پیش نصف شده است.»


این نتایج نشان می‌دهد که در مقایسه با اولین پژوهش علمی قطب شمال که در آخرین سال‌های قرن نوزدهم انجام شد ضخامت لایه‌های یخبندان نصف شده و دمای متوسط آنها ده درجه بالاتر است.


به دلیل کاهش چشمگیر سطح لایه‌های یخبندان، اقیانوس قطب شمال در طول تابستان گرمای بیشری جذب می کند و تحت تاثیر گرمای آب شکل گیری لایه‌های یخ در ماهای پائیز و زمستان کندتر می شود.


مارکوس رکس ضمن درخواست اقدامات عاجل برای پیشگیری از روند گرمایش زمین گفت: «فقط ادامه پژوهش و ارزیابی در سال های آینده می‌تواند نشان دهد که آیا برای حفظ لایه‌های یخبندان در تمامی طول سال هنوز فرصت کافی باقی مانده و یا این مقطع سرنوشت ساز در روند گرمایش جو زمین را پشت سر گذاشته ایم.»


یکی ازمهمترین مفاد معاهده اقلیمی پاریس که در سال ۲۰۱۵ از سوی تمامی رهبران جهان امضا شد انجام اقدامات لازم برای مهار گرمایش زمین حداکثر ۲ درجه و در حالت مطلوب ۱.۵ درجه سانتی گراد بالاتر از دوران ماقبل صنعتی است.


اشتفانی آرندت، کارشناس فیزیک لایه‌های یخبندان گفت:«تصور اینکه ما احتمالا آخرین نسلی هستیم که می تواند سطح یخبندان دریاها در قطب شمال را تجربه کند واقعا دردناک است.» او با اشاره به پیامدهای فاجعه بار این تغییرات برای حیات وحش قطب شمال گفت:«لایه‌های یخبندان که به مرور در حال نابودی هستند محیط زیست خرس‌های قطبی است.»


این گروه پژوهشی در دوران تحقیق در قطب شمال اطلاعات دقیقی از جو زمین، اقیانوس و دریاها و زیست بوم منطقه جمع آوری کرده است. قرار است طی دو سال آینده صدها مقاله علمی با استفاده از این اطلاعات منتشر شود.


یک مجموعه از اطلاعاتی که جمع آوری شده مربوط به مطالعه آب در زیر لایه‌های یخبندان و حیات گیاهان و باکتری‌ها در این زیست بوم دشوار است.


دانشمندان در طول اقامت خود در قطب شمال که بیش از یک سال طول کشید صدها عامل طبیعی را بررسی و داده‌های مربوط به آن را جمع آوری کرده‌اند.


قرار است از این اطلاعات در مدل‌های کامپیوتری برای کمک به پیش بینی و شناخت دقیق تر از امواج هوای گرم، بارانهای شدید و طوفان در دهه‌های آینده استفاده شود.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools