احداث تونل بهشت‌آباد منتفی شد :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




احداث تونل بهشت‌آباد منتفی شد


از سال‌ها پیش موضوع انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی در قالب طرح‌هایی هم‌چون بهشت‌آباد مطرح شد، این طرح تاکنون نتوانسته مجوزهای زیست‌محیطی را اخذ کند، بنابراین اجرای این پروژه عملا غیرقانونی تلقی می‌شود. طرح انتقال آب بهشت‌آباد یکی از طرح‌هایی بوده که از  نظر زیست محیطی دارای ایرادات اساسی است، طول این تونل ۶۷ کیلومتر بوده و باتوجه به زهکشی تونل کل آب‌های سطحی و زیر سطحی به عمق ۳۰۰ متر از ورودی تونل در بهشت‌آباد تا ۱۳۰۰متر خروجی تونل در چرمهین اصفهان که چیزی حدود ۳۵ کیلومتر از اطراف تونل خشک شده یا بسیار کم آب و در معرض تهدید جدی قرار می‌گیرد، ضمن اینکه منطقه زیر دست این تونل از جمله دوپلان، مشایخ و ارمند نیز به شدت آسیب خواهد دید.


اجرای تونل بهشت‌آباد علاوه بر چهارمحال و بختیاری باعث نابودی بخشی از استان اصفهان نیز  می‌شود، همچنین با به بار آمدن خسارت به حوضه آبخیز این استان و نابودی منابع آب، موجب خسارت به حوضه پایین دست نیز خواهد شد.


همچنین چهارمحال و بختیاری در معرض خشکسالی قرار گرفته، به‌طوری که تمامی دشت‌های واقع در حوضه بهشت‌آباد ممنوعه بحرانی و ممنوعه هستند و تامین آب شرب در این حوضه از نظر کمی و کیفی بحرانی است.


با این وجود، جلسات بسیاری در این زمینه با مسئولان کشوری برگزار شد که متاسفانه نتایج ملموسی از آن مشاهده نمی‌شد، حتی تجمعات مردمی با محوریت «نه به انتقال آب» برگزار شد که به دلیل لابی‌گری‌های استان هم‌جوار این تونل که مرگ چهارمحال و بختیاری را رقم می‌زد، متوقف نشد.


بالاخره بعد از گذشت ماه‌ها و برگزاری جلسات متعدد از سوی نمایندگان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی و مطالبات مردم نامه‌ای به صورت مکتوب از سوی رئیس سازمان محیط‌زیست مبنی بر مخالفت با احداث تونل بهشت‌آباد صادر شده و طرح انتقال آب براساس انتقال آب از طریق لوله مورد بازنگری قرار گرفته است.


قدرت‌الله حمزه، نماینده مردم شهرستان‌های کیار، اردل، فارسان و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پروژه بهشت‌آباد، اظهار کرد: از سوی مجمع نمایندگان استان، جلسات متعددی با مسئولان ملی پیرو این پروژه برگزار شد، بیشتر جلسات برگزار شده در حضور مسئولان کشوری بود که طبق صحبت‌های صورت گرفته آن‌ها را قانع کردیم که احداث این تونل خیانت به مردم چهارمحال و بختیاری است و خوشبختانه با پیگیری‌های مکرر و جلسات مختلف کسی نتوانست ضروری بودن این تونل را به اثبات برساند.


وی افزود: کسانی که قصد داشته باشند با لابی‌گری منابع طبیعی و زندگی مردم استان را با انتقال‌های غیرقانونی آب به خطر بیندازند و مشکلات زیست‌محیطی را برای آن‌ها فراهم کنند، اجازه این کار داده نمی‌شود و همگان بدانند که نمایندگان استان جلوی این کارها را خواهند گرفت.


حمزه گفت: چهارمحال و بختیاری نه تنها مخالف انتقال آب به نقاط مختلف کشور از جمله فلات مرکزی نیست، بلکه موافق این کار است، به شرط اینکه در کنار این حمایت به استان‌های دیگر برای بهره‌مندی از منابع آبی، آب از دریا نیز پمپاژ تا مشکل استان‌های گرفتار برطرف شود، نباید به دلیل انتقال آب زندگی مردم این استان به خطر بیوفتد تا دیگر استان‌ها آباد شود.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools