ایران در بدترین خشکسالی ۵۰ سال اخیر :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




ایران در بدترین خشکسالی ۵۰ سال اخیر


در حالی که «۸۰ درصد استان اصفهان» با خشکسالی «بلندمدت» و کم سابقه روبروست، مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان از خشک شدن ۹۸ درصد از تالاب گاوخونی و احتمال «نابودی» کامل این تالاب بین المللی در صورت عدم تغییر سیاست ها خبر داد.


منصور شیشه فروش روز شنبه ۲۶ تیر در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت ذخیره تمامی سدهای مخزنی در استان اصفهان «حدود ۵۳ درصد نسبت به متوسط بلند مدت کاهش دارد.» ایرنا خشکسالی اصفهان را در نیم قرن گذشته «بی‌سابقه‌ترین» خوانده است. هم زمان در خوزستان نیز مردم استان به بی‌آبی در این استان چندین شب است که دست به اعتراض زده‌اند.


به گفته مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان، به دلیل وجود «۴.۳ متر مکعب کسری آب آشامیدنی» در اصفهان، در طول شبانه روز افت فشار و قطعی آب در بسیاری از مناطق این استان وجود دارد. شیشه فروش می گوید خشکسالی باعث شده آبرسانی به ۳۲۰ روستا و ۳۰ نقطه کلانشهر اصفهان «با تانکر» انجام شود.


این مقام مسئول همچنین دلیل خشکی بخش بزرگی از تالاب گاوخونی را افزایش بی‌سابقه دمای هوا و کاهش چشمگیر بارش‌ برف و باران دانست.


تالاب گاوخونی منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع است که در شرق اصفهان واقع شده. به گفته مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان، با خشک شدن کامل این تالاب منطقه ای وسیع در شرق اصفهان تبدیل به «کانون تولید گرد و غبار و انتشار ریزگردها» می شود.


برداشت‌ بی‌رویه و غیرقانونی در بالادست، کاهش آب ورودی، تغییر اقلیم و خشکسالی و تامین نشدن حقابه‌های طبیعی دلایلی هستند که به نوشته ایرنا در خشکی تالاب گاوخونی موثر واقع شده اند.


زاینده رود به عنوان مهم ترین رودخانه ای که در نهایت وارد تالاب گاوخونی می شود، در حیات تالاب گاوخونی اهمیت بالایی دارد. ولی این رودخانه نیز «به‌دلیل برداشت‌ غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها» با خشکی کامل مواجه است.


مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، احیای زاینده‌رود و جاری سازی آب در تالاب گاوخونی را دو «مطالبه اصلی این استان» معرفی کرده که به گفته او «اهمیت ندادن به آن تبعاتی برای کل کشور دارد.»


در حالی که بحران آب یکی از اصلی ترین چالش های کشور است، سیاست های غلط  چهار دهه گذشته در مدیریت آب و برنامه‌های زیانباری مانند سیاست‌های مربوط به خودکفایی در کشاورزی به قیمت خشک شدن بسیاری از تالاب ها در ایران  تمام شده است.


کاوه مدنی، استاد دانشگاه و متخصص امور محیط زیست، اعلام کرده است که «مدیریت بد منابع آب، فقدان آینده نگری و عدم احترام به اصول بدیهی توسعه پایدار طی چند دهه» از دلایل مشکلات جاری است. او گفت ایران در یک منطقه خشک از جهان قرار دارد اما این یک مشکل جدیدی نیست، بلکه « مشکل این است که فکر می کردیم با پول و تکنولوژی» می‌توان با این محدودیت مبارزه کرد و «وضعیت کنونی نتیجه این توهم است.»


خبرگزاری رویترز در گزارشی اخیرا نوشت که «ایران بدترین خشکسالی ۵۰ سال اخیر» خود را سپری می‌کند.


به گفته قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون آب و فاضلاب وزیر نیرو، کاهش آب‌های زیرزمینی در حدی است که «دو سال ترسالی» نیز آن را جبران نکرده است و اگر دولت بعدی در خشک‌ترین سال طی پنجاه و دو سال گذشته، به فکر راه‌حل‌هایی برای «سازگاری با کم‌آبی» نباشد، ممکن است «پیامدهای ناگواری» رقم بخورد.


قاسم تقی‌زاده خامسی گفت: «در کشوری زندگی می‌کنیم که ۸۵ درصد آن در منطقه خشک واقع شده است، یعنی آب به اندازه کافی در آن وجود ندارد.»


به گزارش ایسنا، او گفت ۵۰ درصد جمعیت ایران نیز در نقاطی زندگی می‌کنند که تنها حدود ۲۰ درصد منابع آب در این نقاط وجود دارد. این مقام وزارت نیرو گفته است «راه حل» این است که آب به صورت میان حوضه‌ای یا داخل حوضه‌ای منتقل شود تا آب شرب مردم تامین شود. به گفته این معاون وزیر نیرو در ایران، جمعیت کشور پس از انقلاب دو و نیم برابر افزایش یافته است و «میزان آب تجدیدپذیر ۳۰ درصد کاهش یافته است.»


ماه گذشته، معاون وزیر نیرو ایران «چالش آب» را بزرگترین بحران کشور نامید و گفت در صورت ادامه یافتن خشک‌سالی، این بحران به یک «ابرچالش» تبدیل خواهد شد.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools