رود چالوس خشک شد :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




رود چالوس خشک شد


خبرگزاری مهر روز چهارشنبه ۶ مرداد به نقل از هادی کیادلیری، «عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه علوم تحقیقات»، از «خشک شدن رودخانه چالوس» خبر داد. او با انتقاد از عملکرد نهادهای مسئول حفاظت از محیط زیست ایران، مدعی شد احداث سدهای انحرافی برای انتقال آب کشاورزی موجب خشک شدن رودخانه چالوس شده است. آقای کیادلیری ضمن انتقاد از عملکرد سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی و سازمان محیط زیست، آنها را «منفعل» و «ماشین صدور مجوز» خواند و گفت روند تخریب منابع طبیعی در شمال ایران چنان شدید است که این سازمان‌ها دیگر قادر نیستند آن را مدیریت کنند.


آقای کیادلیری همچنین گفت که چنین اتفاقی در استان پربارش مازندران نمی‌تواند به دلیل خشک‌سالی باشد، بلکه ایجاد «سدهای انحرافی انتقال آب» برای «تأمین آب مورد نیاز کشاورزی در شرق مازندران» موجب آن شده است.


او با اشاره به روند نابودی جنگل‌های شمال ایران و با بیان این که خشک شدن رودخانه چالوس «اکوسیستم منطقه» را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت که این رودخانه محل تخم‌ریزی ماهی‌های ارزشمندی است که با خشک شدن «آن نسل این ماهی‌ها از بین رفته است.»


رودخانه کوهستانی چالوس، زیست‌گاه گونه‌های آبزی مثل ماهی سفید و آزاد است و علاوه بر آن، یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری منطقه به شمار می‌آید.


پیشتر کاوه مدنی، استاد دانشگاه و متخصص امور محیط زیست، در رابطه با اعتراضات به کم‌آبی، ذکر کرده بود که «مدیریت بد منابع آب، فقدان آینده نگری و عدم احترام به اصول بدیهی توسعه پایدار طی چند دهه» از دلایل مشکلات جاری است. وی افزود که ایران در یک منطقه خشک از جهان قرار دارد؛ اما این مشکل جدیدی نیست، بلکه «مشکل این است که فکر می‌کردیم با پول و تکنولوژی» می‌توان با این محدودیت مبارزه کرد و «وضعیت کنونی نتیجه این توهم است.»













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools