اصفهان تا ۱۰ سال آینده قابل سکونت نیست :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




اصفهان تا ۱۰ سال آینده قابل سکونت نیست


یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر وضعیت منابع آب استان اصفهان به همین شکل فعلی باشد و تدبیر لازم برای حل مشکلات آبی این استان اندیشیده نشود کمتر از ۱۰ سال دیگر اصفهان قابل سکونت نخواهد بود. محمدتقی نقد علی درباره کمبود منابع آب در استان‌های مختلف کشور و از جمله اصفهان، اظهار کرد: هم‌اکنون برای بررسی وضعیت منابع آب و آبی که از اصفهان خارج و به سمت خوزستان می‌رود به همراه چند نماینده دیگر به شهرستان سمیرم آمده‌ایم. رودخانه "ماربر" سمیرم هم‌اکنون در کمترین شرایط آبی خود است و ۱۰ متر مکعب آب به سمت رودخانه کارون ۳ سرازیر می‌کند.


وی افزود: بنابراین امروز از سراسر کشور آب به سمت خوزستان سرازیر شده است. حتی از اصفهان که امروز دارای کمترین منابع آبی است آب به سمت خوزستان فرستاده می‌شود، اما مشکل اصلی، مدیریت سوئی است که در خوزستان وجود دارد، به طوری که نمی‌توانند منابع آب را مدیریت کنند. مشکل امروز استان خوزستان کمبود منابع آب نیست، بلکه سوء مدیریت است. این سوء مدیریت در دو عرصه کشاورزی و آب شرب سبب شده که خوزستان با چنین مشکلاتی روبرو شود.


نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس، گفت: در حال حاضر در ۹۰ هزار هکتار از زمین‌های خوزستان برنج که محصولی آب بر است کِشت و برای آن ۳ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که در عرصه کشاورزی با سوء مدیریت مواجه هستیم.


نقدعلی با بیان اینکه مشکل کمبود آب در اصفهان مانند خوزستان جدی است، تصریح کرد: مسئولان باید استان اصفهان را به شکل ویژه نگاه کنند و همان طور که قرار است برای خوزستان استاندار ویژه منصوب شود باید برای اصفهان نیز استاندار ویژه در نظر گرفته شود. نمایندگان استان اصفهان در حال رایزنی و بازدیدهای میدانی هستند تا مشکل آب شرب و کشاورزی این استان را به طریقی حل کنند، اما برای حل این مشکل مسئولان ارشد نظام نیز باید ما را همراهی کنند.


وی ادامه داد: باز شدن آب سد زاینده‌رود به طور مستمر برای آبیاری باغات و زمین‌های کشاورزی میسر نیست، اما معتقدیم به شکل موقت این آب باید باز شود تا از خشک شدن درختان و از بین رفتن محصولات کشاورزی جلوگیری شود. درختان میوه هم ریه تنفسی مردم اصفهان و هم ابزار معیشت جمع کثیری از آنان است به همین دلیل نباید اجازه دهیم خشک شوند. اگر باغات خشک شوند مشکلات زیست محیطی افزایش خواهد یافت، بنابراین بازگشایی موقت سد زاینده‌رود ضروری است.


این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بودجه لازم برای حل مشکلات آب استان اصفهان و پرداخت خسارت به کشاورزان تخصیص پیدا نکرده است که جا دارد مسئولان نظام اسلامی در این باره تدبیری بیندیشند.


در عرصه حکمرانی آب، منطقه‌ای نگر شده‌ایم

نقدعلی افزود: اگر وضعیت منابع آب استان اصفهان به همین شکل فعلی باشد و تدبیر لازم برای حل مشکلات آبی این استان اندیشیده نشود کمتر از ۱۰ سال دیگر اصفهان قابل سکونت نخواهد بود. آب پشت سد زاینده‌رود با حد استاندارد خیلی فاصله دارد و میزان بارندگی‌ها نیز کافی نبوده است.


وی خاطرنشان کرد: در عرصه حکمرانی آب باید کلان نگر و جامع‌نگر باشیم چرا که در حال حاضر در عرصه حکمرانی آب، منطقه‌ای نگر شده‌ایم و نگاه ملی نداریم. در حالی که در استان اصفهان با کمبود شدید آب مواجه هستیم، در برخی استان‌ها صدها هزار هکتار زمین به کشت برنج اختصاص یافته است. این امر نشان می‌دهد که مدیریت ما یک مدیریت منطقه‌ای است نه یک مدیریت کلان و کشوری.


نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس، گفت: منابع آب متعلق به کل کشور و مردم ایران است و نمی‌توان به دلیل برخی از تنش‌های منطقه‌ای تمام امکانات را به یک منطقه سوق داد. باید همه استان‌ها به یک شکل و با یک چشم واحد دیده شوند تا احساس تبعیض در میان مردم یک یا چند منطقه به وجود نیاید.


نقدعلی افزود: هم اکنون میزان آب پشت سد زاینده‌رود ۳۰۰ میلیون مترمکعب است، در حالی که ظرفیت سد یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب است. در شرایط نرمال حداقل باید ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد ذخیره باشد.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools