گزارش ویژه خشکسالی 2021 - تعریف خشکسالی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




گزارش ویژه خشکسالی 2021 - تعریف خشکسالی


1.2.1 تعریف خشکسالی

خشکسالی یک ویژگی مکرر در همه اقلیم ها است و عموماً با توجه به میانگین آب و هوای بلند مدت یک منطقه مشخص می شود. با توجه به ماهیت پیچیده خشکسالی، تعریف آنها در مناطق اقلیمی متفاوت است و به طور سنتی در بخش های آسیب دیده و رشته های علمی متفاوت است. بنابراین مقایسه ویژگی های خشکسالی در زمان و مکان دشوار است.


هیئت بین دولتی تغییر آب و هوا (IPCC) خشکسالی را "دوره ای از هوای غیر طبیعی خشک به اندازه کافی طولانی برای ایجاد عدم تعادل هیدرولوژیکی جدی" تعریف کرده است. این امر ناشی از کمبود بارش در یک دوره معین، از زمان ناکافی یا ناکارآمدی بارش و یا از تعادل منفی آب به دلیل افزایش تقاضای آب اتمسفر به دنبال دمای بالا یا باد شدید است. علاوه بر این، عدم ذوب برف یا یخچال های طبیعی به دنبال کاهش بارندگی در زمستان می تواند باعث یا تشدید خشکسالی شود.


خشکسالی از افراط و تفریط سیستم آب و هوایی مانند شرایط مداوم ضد سیکلونیک یا افزایش توده های هوای گرم و خشک ناشی می شود. ون لون و همکاران (2016) استدلال کرد که خشکسالی ناشی از تعامل پیچیده ای از فرایندهای طبیعی و انسانی به دلیل تأثیر قوی فعالیتهای انسانی بر تعادل آب است. به عنوان مثال، تقاضای زیاد برای منابع آب می تواند شدت خشکسالی را تشدید کند. واکنشهای کاهش دهنده مانند افزایش پمپاژ آبهای زیرزمینی برای آبیاری ممکن است تنش آب را در طول خشکسالی مداوم کاهش دهد، اما می تواند آسیب پذیری را برای خشکسالیهای بعدی افزایش دهد. بنابراین یک تعریف کلی از خشکسالی به عنوان "کمبود استثنایی آب در مقایسه با شرایط عادی" پیشنهاد شد. توجه داشته باشید که در اینجا بر "استثنایی" تاکید می شود، که خشکسالی (یک رویداد محدود به زمان) را از کمبود آب، عدم تعادل ساختاری طولانی مدت بین دسترسی و تقاضای آب (یعنی استفاده بیش از حد ناپایدار از منابع آب) و خشکی، فصلی متمایز می کند. یا آب و هوای کاملاً خشک. کادر 1.1 توضیح بیشتری در مورد تمایز بین خشکسالی و کمبود آب نشان می دهد.


شکل 1.1. نمایش شماتیک انتشار خشکسالی از طریق چرخه هیدرولوژیکی، مراحل خشکسالی مربوطه و شاخص های کلیدی


خشکسالی ها معمولاً از ماه ها تا چند سال طول می کشد و ممکن است با شرایط خشک پیشین در رطوبت خاک و همچنین سطح پایین مخزن و آبخوان تشدید شود. به عنوان موارد خاص، "خشکسالی های شدید" و طولانی مدت می توانند برای چندین دهه ادامه داشته باشند، در حالی که "خشکسالی های شدید" دوره های کوتاهی (معمولاً کمتر از 3 ماه) با دمای بالا و یا بادهای شدید است که منجر به افزایش تبخیر و تعرق می شود. کاهش سریع رطوبت خاک که می تواند منجر به تاثیرات عمده، به ویژه در بخش کشاورزی شود.


علاوه بر این، تصورات مربوط به آنچه خشکسالی نامیده می شود و تأثیرات آن تا حد زیادی متفاوت است. برخلاف سیل یا طوفان، خشکسالی منجر به ضربه ناگهانی نمی شود. این یک پدیده آهسته است که خود را در مدت زمان طولانی ایجاد می کند. تاثیرات خشکسالی نسبت به آسیب های ناشی از سایر خطرات طبیعی کمتر آشکار است و در مناطق وسیع تری گسترش یافته است. این جنبه های مکانی و زمانی و تعاملات پیچیده بین محیط و جامعه، ارزیابی هزینه های خشکسالی را دشوار می سازد.


شکل 2.1 . نمایش شماتیک پارامترهای کلیدی خشکسالی انتخاب شده


حتی سوالاتی در مورد شروع و پایان رویداد خشکسالی ایجاد می شود. خشکسالی ها معمولاً بر اساس مجموعه ای از شاخص های آب و هواشناسی و سطح زمین پایش می شوند (شکل 1.1). خشکسالی ها اغلب به عنوان هواشناسی، رطوبت خاک (یعنی کشاورزی و یا اکولوژیکی) یا خشکسالی های هیدرولوژیکی تعریف می شوند. با این حال، اینها جلوه های پیشرونده (یا مراحل) همان خشکسالی هستند. خشکسالی احتمالاً با پیشرفت انتشار در چرخه هیدرولوژیکی، تأثیرات شدیدتری خواهد داشت. استثنائات این قاعده شامل خشکسالی های فوری است که منجر به خشک شدن سریع لایه فوقانی خاک و خشکسالی های مربوط به برف و یخ می شود که از ناهنجاری های سرد و ذوب شدن برف و یخ ناشی می شود.


یک رویداد خشکسالی زمانی تشخیص داده می شود که یک یا چند شاخص از یک آستانه مشخص برای یک دوره مشخص (به عنوان مثال 1 یا 2 ماه) پایین بیایند. آستانه اغلب به عنوان انحراف منفی در واحدهای انحراف معیار از میانگین بلند مدت یا به عنوان صدک تعریف می شود (شکل 2.1). این آستانه در طول سال متغیر است و به شاخص (های) نظارت شده بستگی دارد. استفاده از چندین شاخص امکان در نظر گرفتن انتشار خشکسالی در چرخه هیدرولوژیکی و نظارت بر تأثیرات در بخشهای مختلف اقتصادی و محیط زیست را فراهم می آورد.


با این حال، تشخیص پایان رویداد خشکسالی یک موضوع پیچیده تر است. غالباً از بازگشت شاخص های بالاتر از آستانه یا بالاتر از میانگین بلند مدت برای تعیین پایان خشکسالی استفاده می شود، زیرا این نشان می دهد که منابع آبی دوباره پر می شوند. با این حال، ممکن است پس از عادی سازی تدریجی در بخشهای مختلف هیدرولوژیکی، شاخصهای مختلف در یک روند مبهم به حالت عادی بازگردند. بنابراین، اعلام پایان رویداد خشکسالی ممکن است به بخش و شاخص های مربوط به آب و هوا وابسته باشد. برای پایان دادن به یک رویداد خشکسالی، همه شاخص ها باید به حالت عادی بازگردند، که نشان دهنده احیای کامل شرایط عادی است. مدت یک دوره فسخ (یا رکود) از اوج شدت تا عبور از آستانه (یا میانگین بلند مدت) به عنوان توصیف کاملتری از روند ترمیم ناشی از خشکسالی پیشنهاد شده است.


اثرات خشکسالی ممکن است برای یک دوره زمانی قابل توجه باقی بماند، حتی پس از بازگشت شاخص های آب و هوایی به حالت عادی. تعریف وقایع خشکسالی مجزا برای تعیین میزان تلفات و خسارات ناشی از حوادث شدید آب و هوایی و اجرای سیاست ها، به ویژه در رابطه با کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی (UNFCCC)، چارچوب سندای برای کاهش خطر بلایای طبیعی 2015-2030 و تغییر جهان ما: دستور کار 2030 برای توسعه پایدار.


همه خشکسالی ها منجر به فاجعه نمی شوند. خشکسالی زمانی خطرناک می شود که دیگر نیازهای آب برآورده نشود و در صورت کاهش توانایی برای مقابله با کمبود آب، خطرناک می شود. این خطر می تواند عواقب خطرناکی را برای معیشت مردم، اقتصاد، سلامت اکوسیستم ها و حتی زندگی انسان و حیوانات در پی داشته باشد (به بخش 3.1 مراجعه کنید). از دست دادن معیشت تأثیر شدیدی بر فقر دارد، به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته، و می تواند منجر به مهاجرت و وابستگی به کمک شود. اگر خشکسالی برای مدت طولانی ادامه یابد یا به طور مکرر رخ دهد، خطر تخریب طولانی مدت زمین افزایش می یابد. در بدترین موارد، خشکسالی می تواند منجر به از دست دادن کامل خدمات اکوسیستم در هنگام عبور از نقاط احتمالی شود.


خطر تأثیرات قابل توجه ناشی از خشکسالی، تابع شروع، مدت و شدت خود خطر است. همچنین تا حد زیادی به میزان مکانی و زمانی مواجهه بازیگران، دارایی ها، بخش های اقتصادی و سیستم های آسیب دیده و آسیب پذیری آنها بستگی دارد. این آسیب پذیری به حساسیت به تأثیرات، فقدان ظرفیت مقابله ای و توانایی سازگاری با شرایط متغیر در بلند مدت بستگی دارد. این مفهوم ممکن است با معادله ریسک بیان شود:


خطر = ƒ (خطر، قرار گرفتن در معرض، آسیب پذیری)

جایی که:

آسیب پذیری = ƒ (حساسیت در برابر ضربه، عدم توانایی مقابله، فقدان ظرفیت سازگاری).


بخش 4.1 بحث مفصلی در مورد اجزای مختلف معادله ریسک و روابط آنها، و همچنین مفاهیم و روشهای ارزیابی ریسک حاصله، از جمله چارچوبی برای درک روابط بین عوامل مختلف ارائه می دهد. این موارد شامل محرک ها و تاثیرات خشکسالی است که مربوط به مناطق دور از منطقه خشکسالی است اما از طریق شبکه های جهانی زنجیره های تولید و تجارت یا ارتباطات از راه دور به هم متصل می شوند.


دانلود گزارش سازگاری سیستمیک برای زنده ماندن در خشکسالی












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools