گزارش ویژه خشکسالی 2021 - اثرات شدید و حلقه های بازخورد :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




گزارش ویژه خشکسالی 2021 - اثرات شدید و حلقه های بازخورد

تعاملات پیچیده بین بخشهای مختلف اقتصادی، نظارت بر آثار کلی خشکسالی را دشوار می کند. برخی از عوامل جمعیت شناختی، اقتصادی اجتماعی یا زیست محیطی آسیب پذیری ذاتی در برابر اثرات مربوط به خشکسالی را بدتر می کند. بنابراین، تلفات ناشی از خشکسالی به احتمال زیاد دست کم گرفته و نادرست است. تلفات غیرمستقیم ناشی از اثراتی مانند سلب حق مالکیت کشاورزی محاسبه نمی شود و حتی زیان های مستقیم مانند خسارت به محصولات یکساله نیز به دلیل نوسانات در بازار کالاها، دشوار است.



گزارشات مربوط به تاثیرات خشکسالی از منابع متعددی در دسترس است، به عنوان مثال: رسانه ها، انجمن های کشاورزی، (شرکت های بیمه مجدد، گزارش های دولتی و ادبیات علمی. چندین پلتفرم مختلف وجود دارد که اطلاعات مربوط به تلفات خشکسالی را جمع آوری می کنند، از جمله: فهرست آثار خشکسالی اروپا (EDII)، گزارشگر تاثیر خشکسالی و پلت فرم آب و هوا و بلایای میلیارد دلاری در ایالات متحده آمریکا. سایر سکوهای سطح جهانی مانند پایگاه حوادث اضطراری (EM-DAT) یا DesInventar آثار خطرات مختلف زیست محیطی از جمله هر یک از این بسترها اطلاعات ارزشمند و در دسترس عموم را ارائه می دهند؛ با این حال، تلفات خشکسالی به ویژه گزارش نشده باقی می ماند.

 

بازیابی برآورد دقیق خسارت های مکانی و پولی برای سیستم های اقتصادی آسیب دیده بسیار دشوار است. این امر تا حدی به این دلیل است که تنها بخشی از تلفات و خسارات ناشی از خشکسالی بیمه شده یا ماهیت مستقیم و ملموسی دارد. بنابراین، چنین آسیب های اقتصادی باید با احتیاط تفسیر شود زیرا هنوز فاصله قابل توجهی بین تأثیرات گزارش شده و واقعی وجود دارد که مانع از اندازه گیری سیستماتیک می شود.


تعیین تأثیرات غیرمستقیم و ارتباطات بین بخشهای مختلف اقتصادی و اکوسیستم ها به ویژه دشوار است زیرا شامل تخریب اکوسیستم یا هزینه های کاهش و اقدامات سازگاری طولانی مدت است. شکل 1.6 نمای کلی از ارتباطات احتمالی بین بخشهای مختلف تحت تاثیر شوک خشکسالی را ارائه می دهد. این پیچیدگی ذاتی تعاملات و حلقه های بازخورد در بین سیستم های اجتماعی و تکنولوژیکی را نشان می دهد. به عنوان مثال، کمبود آب باعث تلفات محصول می شود و کشاورزان را از سرمایه گذاری در ماشین آلات جدید باز می دارد و در نتیجه خسارت به فروشنده تجهیزات کشاورزی و تولیدکنندگان زنجیره تجاری وارد می شود. کشاورزان همچنین ممکن است کمبود نهاده های مورد نیاز برای فرایند تولید خود را تجربه کنند و ممکن است مجبور به یافتن تامین کنندگان جایگزین شوند، بنابراین هزینه های تولید را افزایش می دهد. در نتیجه، اغلب دولتها در حقیقت در حقیقت در شرایط خشکسالی بزرگتر عامل خطر هستند و از آنها خواسته می شود تا به بخشهای مختلف کمک کنند. از آنجا که خشکسالی ها اغلب مناطق وسیعی را تحت تأثیر قرار می دهند، گاهی اوقات طی چندین سال، این تأثیرات آبشار می تواند بخش های زیادی از جامعه و بخش های اقتصادی را که از رویداد خشکسالی دور هستند، تحت تأثیر قرار دهد. تجزیه و تحلیل دقیق اثرات خشکسالی مرکب و آبشار در دسترس است، به عنوان مثال برای خشکسالی 2018-2019 در آلمان. بخش 4.3.1 تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم بر سلامت و رفاه انسان را شامل می شود، از جمله پیامدهای آن بر سلامت روان.


شکل 6.1. نمایش شماتیک ارتباطات احتمالی بین بخشهای مختلف تحت تأثیر خشکسالی


اثرات خشکسالی بر عرضه جهانی غذا معمولاً از طریق جایگزینی مدیریت می شود. در شرایط عادی، سیستم غذایی جهانی می تواند تلفات ناشی از خشکسالی خاص را از طریق ذخیره و تجارت غلات جبران کند. به عنوان مثال، خطرات ناشی از بارش برای تلفات سویا در هند و زمین های اصلی کشاورزی در آمریکای جنوبی با یکدیگر رابطه منفی دارند، به این معنی که تلفات سویا در هند بیشتر با واردات از آمریکای جنوبی جبران می شود. با این حال، رویدادهای همزمان بر سبدهای نان متصل مانند آرژانتین، استرالیا، برزیل، اروپا و ایالات متحده آمریکا می تواند منجر به بحران قیمت مواد غذایی شود و به طور بالقوه خطرات سیستمیک دیگری را نیز تحریک کند. با توجه به تنوع آب و هوایی در مقیاس جهانی، احتمال خرابی های متعدد سبد نان جهانی افزایش می یابد. فشار بر سیستم های غذایی بالا خواهد بود، با پیش بینی احتمال افزایش تنش آب در بیشتر سبدهای نان. به طور خاص، بازده گندم، ذرت و سویا در سبدهای نان جهانی در سناریوهای گرمایش جهانی IPCC 1.5 درجه سانتی گراد و 2 درجه سانتیگراد کاهش می یابد.













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools