آموزش اتصال مدل MODFLOW و WEAP - بخش اول :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




آموزش اتصال مدل MODFLOW و WEAP - بخش اول


درباره کد شبیه سازی جریان آب زیرزمینی - MODFLOW

بسیاری از دانش پژوهانی که علاقه مند به مطالعات تکمیلی در حیطه آب های زیرزمینی می باشند، احتمالا با اندکی مطالعه دریافته اند که درگاه ورود به بهترین مدل ها و ابزارهای تحلیلی، آموزش های در حوزه کد MODFLOW است. کد ریاضیِ MODFLOW در واقع مجموعه ای طویل از روابط ریاضی و روش های عددی است که حل معادلات آن در گذشته با ابزاری غیر گرافیکی و امروزه در نرم افزارهای منحصر به فردی ارائه می شود. بنابراین ابتدا لازم است تا متوجه این نکته که خود MODFLOW صرفا یک مدل است و نباید آن را با نرم افزار اشتباه بگیرید، باشید. نرم افزارها تنها فضای تحلیل و اجرای این کد می باشند. برای نمونه می توان به سه نرم افزار معروف برای کد MODFLOW اشاره کرد:

  • نرم افزار GMS
  • نرم افزار Visual MODFLOW Flex
  • نرم افزار PMWIN

آنچه که برای یک نرم افزار مهم است، توانایی آن ابزار برای استفاده کامل تر و بخصوص راحت تر و بهتر از کد MODFLOW است. در واقع هیچ تفاوتی در خود کد ریاضی بین نرم افزارهای مختلف وجود ندارد و تنها تفاوت در خود نرم افزارها و به بیانی روشن تر در امکانات آنها می باشد. یک ویژگی که می تواند یک نرم افزار را منحصر کرده و محبوب سازد، توانایی تبدیل فرمت داده های متعدد در آن است. یا توانایی دریافت داده ها با فرمت های متعدد. این قابلیت بدون شک برای مدل MODFLOW بیش از هر نرم افزاری در GMS دیده می شود. با وجود آنکه نام اختصاصی Visual MODFLOW Flex از سوی سازندگان این نرم افزار در شرکت Waterloo برای آن انتخاب شده است. اما توسعه ماژولار نرم افزار GMS به شکلی جالب آن را کاراتر نموده است. ضمن آنکه GMS قابلیت بهتری جهت اتصال به WEAP را دارد.


درباره مدل مدیریت یکپارچه منابع آب - WEAP

نرم افزار WEAP ابزاری کامپیوتری برای برنامه ریزی یکپارچه منابع آب است. این ابزار چهارچوبی جامع، قابل انعطاف و کاربردوست را برای تحلیل سیاستها فراهم می کند. تعداد متخصصانی که WEAP را به جمع مدل ها، پایگاه های داده، صفحات گسترده و سایر نرم افزارهای خود اضافه می کنند، رو به افزایش است.

این مدل بر اساس معادلات پایه بیلان آبی عمل کرده و آن را می توان در سیستمهای شهری و کشاورزی، حوضه های مستقل یا سیستم های رودخانه ای مرزی پیچیده به کار برد. علاوه بر این WEAP می تواند محدوده زیادی از مسائل مانند تحلیل نیاز هر بخش، حفاظت آب، حقابه ها و اولویت های تخصیص، شبیه سازی آبهای سطحی و زیرزمینی، بهره برداری از مخزن، تولید انرژی برقابی، روندیابی آلودگی، نیازهای اکوسیستم، ارزیابی آسیب پذیری و تحلیل منفعت-هزینه طرح را پوشش دهد.

تحلیل گر، سیستم را به صورت اجزای مختلف منابع تأمین (مانند رودخانه ها، نهرها، آب های زیرزمینی، مخازن و تصفیه خانه ها)، برداشت، انتقال و تجهیزات تصفیه فاضلاب، نیازهای اکوسیستم، نیازهای آبی و تولید آلودگی ارائه می دهد. ساختار داده ها و سطح جزئیات را می توان به سادگی به شکل دلخواه درآورد تا نیازهای یک تحلیل خاص را برآورده کرد و محدودیتهای ناشی از کمبود داده ها را نشان داد.

کار با WEAP معمولاً شامل چندین گام است. در تعریف مطالعه، چهارچوب زمانی، مرزهای مکانی، اجزای سیستم و تنظیمات مسئله انجام می شود. وضع موجود که از آن می توان به عنوان گام واسنجی مدل در شرایط توسعه استفاده کرد، یک تصویر کلی از نیازهای آبی واقعی، بارهای آلودگی، منابع و تأمین سیستم نشان می دهد. در شرایط موجود، فرضیات کلیدی برای بیان سیاست ها، هزینه ها و عواملی که بر نیاز، آلودگی، تأمین و هیدرولوژی مؤثرند، تعریف می شود. سناریوها در شرایط موجود ساخته می شوند و با استفاده از آنها می توان اثر فرضیات یا سیاستهای مختلف را بر میزان دسترسی و مصرف آب در آینده بررسی کرد. نهایتاً سناریوها با توجه به میزان آب، هزینه ها و سودها، سازگاری با اهداف زیست محیطی و حساسیت به عدم قطعیت در متغیرهای کلیدی ارزیابی می شوند.

این مدل با هدف دخیل کردن این مقادیر در یک ابزار کاربردی برای برنامه ریزی منابع آب توسعه داده شده است. مزیت اصلی WEAP در رویکرد یکپارچه در شبیه سازی سیستم های آبی و جهت گیری آن در راستای سیاست ها می باشد. WEAP در معادلات خود، مسائل مربوط به نیاز (الگوهای مصرف آب، راندمان تجهیزات، استفاده مجدد، هزینه ها و تخصیص) را همگام با مسائل مربوط به منابع (جریانهای سطحی، آب های زیرزمینی، مخازن و انتقال های آب) لحاظ کرده است. WEAP آزمایشگاهی برای امتحان کردن راهبردهای متنوع توسعه و مدیریت آب است.

این نرم افزار جامع، صریح و آسان بوده و بیشتر از اینکه جایگزین یک برنامه ریز ماهر باشد، به او کمک می کند. به عنوان یک پایگاه داده WEAP سیستمی را برای حفظ اطلاعات منابع و مصارف فراهم کرده است. به عنوان یک ابزار پیش بینی WEAP نیازهای آبی، منابع، جریان ها، حجم ذخیره، تولید و تصفیه و تخلیه آلودگی را شبیه سازی می کند. به عنوان یک ابزار تحلیل سیاست WEAP محدوده کاملی از گزینه های توسعه و مدیریت آب را ارزیابی کرده و مصارف چندگانه و رقیب از سیستم های آبی را در محاسبات منظور می کند.


آموزش اتصال مدل MODFLOW و WEAP - بخش اول

یک زیرشاخه در زیر مجموعه منطقه WEAP خود ایجاد کنید و پرونده های ورودی MODFLOW را در آن کپی کنید. به عنوان مثال:

C:\Users\Username\Documents\WEAP Areas\Weaping River Basin\MODFLOW

 ایجاد می کنید، و پرونده نام MODFLOW و تمام پرونده های بسته دیگر را در این فهرست MODFLOW کپی کنید. بهتر است که هیچ پرونده ای با نتایج MODFLOW را کپی نکنید - هر پرونده ای در زیرشاخه یک منطقه WEAP در نسخه پشتیبان تهیه نسخه خودکار WEAP گنجانده شود، و پرونده های نتیجه MODFLOW می توانند بسیار بزرگ باشند.


در منو، پیوند پیشرفته، MODFLOW را انتخاب کنید. کادر انتخاب "پیوند به MODFLOW" را تیک بزنید، MODFLOW 2000 ، ODFLOW 2005 یا MODFLOW-NWT را انتخاب کنید و سپس نام پرونده MODFLOW را تایپ یا انتخاب کنید. معمولاً پرونده "نام" دارای پسوند .NAM یا .MFN است، گرچه این مورد نیاز نیست. پس از بارگذاری WEAP پرونده نام MODFLOW و بسته های آن، اطلاعاتی در مورد مدل MODFLOW نمایش می دهد.


مطمئن شوید که جعبه در پایین ("ذخیره هر ورودی و خروجی MODFLOW فایل ایجاد شده") را تیک دار کنید تا نتایج برای مشاهده در WEAP در دسترس باشد. (از آنجا که مجموعه کاملی از پرونده های ورودی جدید برای هر زمان و سناریو ایجاد و نگهداری می شون ، اگر می خواهید نتایج را با جزئیات بیشتری بررسی کنید یا می توانید آنها را در MODFLOW خارج از WEAP اجرا کنید. توجه داشته باشید که هر تغییری که مستقیماً در این پرونده های ورودی موقت ایجاد کنید، دفعه بعد WEAP محاسبات خود را از دست می دهد، بنابراین به شما توصیه می شود اگر می خواهید آنها را ذخیره کنید، در فهرست دیگری ذخیره کنید. نام های موقت همه " ! MF! " خواهد بود تا آنها را از پرونده های دیگر متمایز کند.)


نام پرونده های دیگری را که شامل داده هایی برای جنبه های مختلف مدل MODFLOW مانند شارژ مجدد، پمپاژ یا تعامل رودخانه است، لیست می کند. به این پرونده ها "بسته ها" گفته می شود. برای مشاهده یا ویرایش بسته های فایل متنی از دکمه "مشاهده / ویرایش بسته ها" استفاده کنید.


توجه داشته باشید که در ابتدا WEAP نمی داند که چگونه مدل MODFLOW را با مدل WEAP پیوند دهد، همانطور که در صفحه بالا مشاهده می شود، به عنوان مثال، "اخطار: سلول های فعال مرتبط با گره زیرزمینی WEAP هیچ کدام مرتبط نیستند."


اگر مدل MODFLOW شامل لایه های محدود است، می توانید یک یا چند لایه را برای اهداف گزارش گروه بندی کنید. به عنوان مثال، فرض کنید که لایه 2 در یک مدل 3 لایه دارای یک بستر محصور در زیر آن است. در این حالت، شما می توانید دو آبخوان را در WEAP تعریف کنید: سفره 1 حاوی لایه های 1 و 2 و آبخوان 2 حاوی لایه 3. بر روی دکمه "Define Aquifers" کلیک کنید (به بالا مراجعه کنید) تا مشخص کنید که تعدادی سفره های آب وجود دارد و کدام لایه ها با کدام مطابقت دارد. در سفره های آب اگر مدل فقط یک لایه داشته باشد، این گزینه در دسترس نیست.


آموزش اتصال مدل MODFLOW و WEAP - بخش دوم

آموزش اتصال مدل MODFLOW و WEAP - بخش سوم

آموزش اتصال مدل MODFLOW و WEAP - بخش چهارم












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools