پیوند داده سیل و خشکسالی با برنامه ریزی ایمنی آب: قسمت 2 :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




پیوند داده سیل و خشکسالی با برنامه ریزی ایمنی آب: قسمت 2


مجموعه داده ها در پورتال سیل و خشکسالی

در وبلاگ قبلی خود، من به طور خلاصه پورتال سیل و خشکسالی (www.flooddroughtmonitor.com) را معرفی کردم و نشان دادم که این پورتال دارای ابزاری است که می تواند بصورت جداگانه یا جمعی برای ادغام اطلاعات در مورد سیل و خشکسالی و احتمالاً اقلیمی استفاده شود. سناریوها برای برنامه ریزی. داده ها و ابزار اطلاعاتی (برنامه) نزدیک به داده های ماهواره ای مبتنی بر زمان واقعی، پیش بینی شرایط آب و هوایی با فواصل متوسط ​​و متوسط ​​، پیش بینی تغییرات آب و هوا و انواع مختلف داده ها و اطلاعات مربوط به حوضه و برنامه ریزی محلی را فراهم می کند (به پیوند دادن اطلاعات مربوط به سیلاب و خشکسالی با ایمنی آب مراجعه کنید. برنامه ریزی: قسمت 1).


شکل 1. پورتال سیل و خشکسالی اطلاعات مربوط به برنامه ریزی برای عدم اطمینان آب و هوا را در اختیار کاربر قرار می دهد (منبع تصویر: www.chris-wells.com)


علیرغم فراوانی مجموعه داده ها، برنامه های کاربردی با استفاده از داده ها / اطلاعات چالش های بسیاری را ذکر کرده اند از جمله:

  • درک اهمیت یا ارتباط برخی از مجموعه داده ها (به عنوان مثال بسیاری از کارخانه های آب ممکن است نیازی به تجزیه و تحلیل و درک داده های مرتبط با، به عنوان مثال، پوشش گیاهی / کشاورزی یا مجموعه داده های فیزیکی و اقتصادی-اقتصادی نداشته باشند) ،
  • تفسیر داده ها (یعنی این به چه معنی است؟)، و
  • ترکیب این یافته ها در فرآیندهای برنامه ریزی و ایمنی آب آنها.

هدف پروژه ما پرداختن به چالش های فوق از طریق تهیه یک سند راهنمایی برای کمک به آب و برق / شهرداری ها با استفاده از / تفسیر اطلاعات اقلیمی از مجموعه داده های منتخب (مانند بارندگی، دما، پیش بینی بارندگی و غیره) موجود در سیلاب و پورتال خشکسالی، و ترکیب این یافته ها در فرآیندهای WSP. این تیم در نظر گرفت که آیا می توان از مجموعه داده ها برای نشان دادن شرایط "مرطوبتر" یا "خشک تر" استفاده کرد و تأثیر این شرایط را در خطرات و حوادث خطرناک که توسط یک شرکت آب وجود دارد، دارد. بنابراین هدف اصلی تجزیه و تحلیل داده های خاص دستیابی به نتیجه گیری است که می تواند در فرآیند برنامه ایمنی آب مورد استفاده قرار گیرد. در اصل، بنابراین هدف ما این است که نتیجه بگیریم که آیا اوضاع بهتر می شود، کم و بیش باقی می مانند یا بدتر می شویم. این امر به ابزار کمک می کند تا تصمیم بگیرد که مراحل بعدی آنها باید چه باشد (یعنی چه می خواهیم در مورد آن انجام دهیم؟).


* توجه: قسمت سوم این مجموعه در مورد نتیجه گیری و چگونگی دستیابی به آنها بیشتر بحث خواهد کرد.


انتخاب مجموعه داده برای تجزیه و تحلیل

حتی اگر تعداد زیادی از مجموعه داده ها در دسترس هستند، ما چند مجموعه داده اصلی را انتخاب کردیم که احساس کردیم برای تجزیه و تحلیل و گنجاندن در فرایند برنامه ریزی ایمنی آب ضروری هستند. در ابتدا، مجموعه داده ها به عنوان دسته بندی هایی که فقط مربوط به سیل بودند، فقط مربوط به خشکسالی و مواردی که برای سیل و خشکسالی کاربرد دارد، طبقه بندی شدند. مجموعه داده ها با استفاده از معیارهای انتخاب زیر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند.


معیارهای انتخاب مجموعه داده های کوتاه مدت

سهولت استفاده و تجزیه و تحلیل - این شامل مجموعه داده هایی است که به راحتی قابل فهم هستند و با سهولت قابل تجزیه و تحلیل هستند (یعنی نیاز به مهارت و نرم افزار تخصصی ندارد).

آیا می توان نتیجه گیری کرد پس از تجزیه و تحلیل این داده ها؟ - آیا کاربر می تواند تشخیص دهد که آیا شرایط "مرطوب تر" یا "خشک تر" است؟

وضعیت داده ها - حتی اگر اکثر مجموعه داده ها در زمان تقریبا واقعی به روز شوند، برخی از مجموعه داده ها بازنشسته شده اند، و ممکن است داده های فعلی نداشته باشند (به عنوان مثال شاید شامل 2018 نباشد). به عنوان مثال، برخی از داده های تخلیه رودخانه فقط داده هایی را تا دهه 1990 دارند. وضعیت داده ها به طور عمده برای تجزیه و تحلیل کوتاه مدت استفاده شد.

مجموعه داده هایی که برای تأسیسات آب در سطح جهان مفید ترین هستند - کدام مجموعه از داده ها برای آب و برق و عملکرد آنها در همه مناطق جهان بسیار مفید و مورد توجه خواهد بود؟

قالب داده - داده های موجود در پرتال به چه فرمی (به عنوان مثال جداول، داده های سری زمانی) ارائه می شود؟ بعضی از مجموعه داده ها فقط به یک قالب ممکن است برای مثال "raster" موجود باشد، که به نرم افزار GIS نیاز دارد، که ممکن است این ابزار دسترسی مستقیم به آن نداشته باشد.

معیارهای انتخاب مجموعه داده های بلند مدت

علاوه بر معیارهای انتخاب داده های کوتاه مدت فوق، معیارهای اضافی آشکار برای انتخاب مجموعه داده های بلند مدت شامل موارد زیر است:


توانایی پیش بینی اقلیم بلند مدت - آیا می توان از مجموعه داده ها برای پیش بینی روند طولانی مدت متغیرهای هواشناسی استفاده کرد؟ این می تواند به دو یا چند مجموعه داده مورد استفاده در رابطه نیاز داشته باشد.

با استفاده از معیارهای فوق، مجموعه های داده ها انتخاب شدند تا در فرآیند برنامه ریزی ایمنی آب، گنجانیده شوند، همانطور که در جدول 1 در زیر آمده است.

 

جدول 1: لیست مجموعه داده های انتخابی برای تجزیه و تحلیل اقلیم کوتاه مدت یا بلند مدت


خشکسالی که زادگاه من، کیپ تاون تجربه می کند، تسکین یافته است، اما ما به عنوان افراد محلی باید تلاش کنیم تا اگر بخواهیم از آب کافی در فصل خشک آتی استفاده کنیم، پس انداز خود را ادامه دهیم. تصاویر زیر از سد Theewaterskloof، یکی از مهمترین سدهایی است که کیپ تاون را با آب تغذیه می کند. شکل 2 و 3 وضعیت سد در ژانو را نشان می دهد. شکل 4 وضعیت سد و بازیابی سطح آب را در اوت 2018 نشان می دهد.


شکل 2: سد Theewaterskloof در ژانویه 2018. سطح آب به حدی پایین بود که یک گروه از مردم به راحتی می توانند در بستر سد قدم بزنند.


شکل 3: سطح آب بسیار کم در سد تئاترکلوف.


 

شکل 4: سطح آب سد حوضه آبخیز در اوت 2018. سطح سد از ژانویه سال 2018 به طور قابل توجهی بهبود یافته است.


درباره پروژه ابزارهای مدیریت سیل و خشکسالی

 پروژه ابزارهای مدیریت سیل و خشکسالی (FDMT)، یک پروژه بین المللی آب جهانی (IW) تسهیلات جهانی محیط زیست، که توسط محیط زیست سازمان ملل اجرا می شود، با انجمن بین المللی آب (IWA) و DHI به عنوان سازمان های اجرایی. این پروژه در حال توسعه برنامه های کاربردی فنی آنلاین برای پشتیبانی از برنامه ریزی از حوضه فرامرزی به سطح آب با استفاده از اطلاعات بهتر در مورد سیل و خشکسالی است. این پروژه از سال 2014 - 2018 اجرا می شود و 3 حوضه آزمایشی (ولتا، دریاچه ویکتوریا و چائو فرایا) در توسعه و آزمایش متدولوژی و کاربردهای فنی شرکت می کنند.


برای اطلاعات بیشتر در مورد پروژه ابزارهای مدیریت سیل و خشکسالی، به آدرس fdmt.iwlearn.org مراجعه کنید.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools